Deken af om te luchten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Deken af om te luchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 23:32

Misschien beetje rare titel :+ , en ik hoop dat het hier goed staat?

Wat ik me dus afvroeg: Mijn paard staat met een deken, maar het lijkt me wel 'gezond' om z'n vacht (nouja, veel meer dan een zomervacht is het niet) af en toe te laten luchten door z'n deken eens af te doen. Maar wanneer, hoe vaak en hoe lang af doen?
Ik doe het natuurlijk wel af om eens een borstel erover te halen, maar dat duurt niet lang.

Ik hoop dat ik geen stomme vraag gesteld heb haha :') , ben benieuwd wat de antwoorden zijn.

Veulen84

Re: Deken af om te luchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:01

Ik doe de deken wel elke dag even af om te luchten. Misschien is het niet nodig, maar ik merk dat ze het fijn vinden als ze zichzelf even kunnen krabben en uit te schudden.

Ik doe het met dit weer niet langer dan 10 minuten. Maar zo tussen de 5 en 10 graden mag ze van mij wel 20/30 minuten even zonder.
Staan ze elkaar heerlijk uitvoerig te krabben of zichzelf lekker te kriebelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:03

gewoon af in de paddock, als hij het koud krijgt gaat ie maar lekker rennen. :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:08

Ik doe hem dagelijks even af, kan hij lekker rollen/knuffelen ed. Hij meldt zich vanzelf weer als het genoeg is, dan een borstel er over, en deken weer op. (bij mooi weer laat ik het wel wat langer af) Moet er wel bij zeggen, de meesten hier vinden me een muts wat dat dagelijks 'luchten' betreft, en zij die hun paard dit niet laten doen, die paarden krijgen er geloof ik niks van. :D

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:11

Als het buiten droog is en boven de 10 graden, liefst met zon, dan staan ze lekker zonder deken buiten. Nu het kouder is staan ze in principe 24 uur onder de deken. Nu poets ik ze elke dag en dan is de deken toch zeker een half uur of meer af. En met rijden natuurlijk.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:12

De meeste paarden vinden het heerlijk als dat onding eindelijk afgaat. Zet hem op het zand dan kan hij rollen als hij het koud krijgt. Zandjasje helpt goed tegen de kou. Geldt natuurlijk niet als je een geschoren paard hebt, dan blijft het zand niet echt lekker vastzitten, zeg maar.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:24

Het hangt er helemaal vanaf hoeveel je op hebt liggen en hoe warm het is. Als het overdag 10 graden is staat de mijne onder een gevoerde regendeken en kan hij ook prima een half uur zonder deken buiten. Met dit weer staat hij onder 200 gram en is de deken alleen af om te poetsen/rijden.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:07

Alvast bedankt voor de reacties!
Mijn paard is dus ongeschoren, maar heeft nooit een vacht aangemaakt eigenlijk. Toen het november werd zat hij nog in z'n zomervacht en hij voelde erg koud aan. Dus toen ben ik maar begonnen met een regendeken, waar hij meteen veel beter onder voelde. En nu met dit weer staat hij dag en nacht met een 200 gram.

Ik bedenk me net wel dat het moeilijk gaat om hem even te laten rollen enzo -O- . Van maandag tot vrijdag gaat hij naar buiten vanaf 6u30, en dan vertrek ik ook meteen... Ik kan hem wel in het weekend even buiten laten zonder, dan kan ik hem ook weer opleggen als ik wil.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:56

Met rijden sowieso af natuurlijk (al heb ik met flink koud weer wel een uitrijdekentje). En als het weer het toelaat en de bak droog is, laat ik haar altijd even rollen zonder deken. Nu is de bak helaas te hard. Merk wel dat het rollen zonder deken echt als een welkome iets wordt beschouwd ze vind het heerlijk! Daarna alleen even wat beter borstelen om eht zand er weer uit te krijgen. Nou ja, alles voor een blij paard :)

Ik doe het gewoon even voor of na het rijden. Geen uren asl het koud is, gewoon een kwartiertje zodat ze lekker kan rollen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:10

afgelopen week ging mijn paard rollen in de (natte) bak. Hierdoor kon ik haar geen deken opleggen, ze was hartstikke nat! Dit heb ik de volgende dag gedaan. Ze heeft dus een nacht bloot gestaan.
Ze vondt het wel heerlijk hoor, rollen zonder deken! Lijkt mij ook goed voor de vacht, de losse haren en huidschilfers er lekker uit. De dag erna kon ik het zand makkelijk afborstelen en ze leek schoner dan voor die tijd!
Als ik jou was zou ik haar alleen laten rollen in een droge bak.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:13

@ Max; wat heb je normaal voor deken op dan? Ik zou er echt niet voor keizen mijn paard zomaar tussendoor even een volle nacht zonder deken te zetten als ze gewend zijn al lange tijd onder deken te staan. Of het moet enkel een regendekentje zijn, en snachts op stal?

Mocht mijn paard nog wat vochtig zijn na het rollen, gaat er gewoon een deken op na een tijdje onder zweetdeken te staan. Ik heb geen uren de tijd, en ook onder de deken droogt ze uiteindelijk rustig op. Maar dan moet ze niet zeikes nat meer zijn uiteraard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:38

Mijn geschoren paard doe ik elke dag de deken even af om er een borstel over heen te halen, en verder met rijden enzo...

Mijn ongeschoren paard laat ik bij heel mooi weer ook even lekker zonder deken buiten lopen zodat 'ie even lekker kan rollen, verder ook elke dag eventjes af en een borstel er over heen...

Vooral als ze weer gaan ruien zijn ze daar erg blij mee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:06

mijn pony kreeg vaak kale plekken onder de deken. Alsof de huid verstikte en het haar los liet. Nu heb ik hem een zo min mogelijk gevoerde deken op, op dit moment ongevoerd, en zodra het zonnetje schijnt en het droog is haal ik hem er af voor die dag. einde van de middag gaat hij weer op.

De andere paarden die bij hem staan, mijn KWPN merrie en een welsh K merrie doen we hetzelfde mee.
Als het echt kouder wordt (meer dan 10graden vorst) of als het koud en erg nat is, doen we meestal wel 100 of 150 grams gevoerde deken op (of onderdeken onder regendeken) Als het een periode erg nat en vies is gaat de deken alleen af bij het poetsen en rijden. Dat is dan een aantal keer per week een uurtje tot anderhalf.

De 2 nieuwe oudjes die hier staan worden de dekens alleen met poetsen afgehaald, dat is een paar keer per week denk ik.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:32

Mijn paard is gewend om het hele jaar een deken op te hebben (ivm eczeem)
maar ze is niet echt blij als hij afgaat ofzo.. Ik merk er niets aan. Ze rolt al nooit,
dat scheelt. De deken gaat af met poetsen en rijden en dat is het.. Dekens hebben wel
allemaal een hele goede pasvorm en er sterft geen haartje af :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:17

Tancreda4 schreef:
@ Max; wat heb je normaal voor deken op dan? Ik zou er echt niet voor keizen mijn paard zomaar tussendoor even een volle nacht zonder deken te zetten als ze gewend zijn al lange tijd onder deken te staan. Of het moet enkel een regendekentje zijn, en snachts op stal?

Mocht mijn paard nog wat vochtig zijn na het rollen, gaat er gewoon een deken op na een tijdje onder zweetdeken te staan. Ik heb geen uren de tijd, en ook onder de deken droogt ze uiteindelijk rustig op. Maar dan moet ze niet zeikes nat meer zijn uiteraard.

Ze heeft al een paar maanden een 200 grams op. Ze was zooo nat en vies (echt helemaal bedekt onder nat zand) dus dat zou uren geduurd hebben voordat dat droog zou zijn geweest. Verder lijkt een (zweet)deken op zo'n natte zand vacht me ook niet fijn (gaat vast enorm jeuken ofzo) dus ze moest bloot....

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:06

zou ook graag mijn pony willen laten luchten maar ik heb hem geschoren en iemand heeft mij zwaar op het hard gedrukt dat ze dan geen moment bloot mogen staan. zelfs met borstelen erop laten en alleen een beetje opzij doen op de plaats waar je aan het borstelen bent. ook met rijden tot dat ie warm is en zo gauw ik weer ga stappen deken erop. dus ik denk dat eventjes zonder deken in de padock om te luchten niet zo'n goed idee is. en al helemaal niet met deze sneeuw.....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:21

mijn paard is net een paar dagen geschoren en die poets ik wel maar met een deken op de lendenen. Mocht het minder koud zijn
laat ik hem na het werken gewoon even zonder deken stappen en ook rollen maar daarna gaat hij weer op.

Een paard wat een 200 grams deken op heeft zou ik nooit een nacht zonder deken laten staan. Paard is een deken gewend en in het zonnetje
met een lekker temperatuurtje oke maar daarna gaat hij echt weer op. Lijkt me niet echt fijn voor hem.

simon zit ook wel eens onder het zand na het rollen en dat plakt dan onwijs maar dan haal ik gewoon met een borstel het zand eraf en dan deken erop.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:32

dat borstelen ging echt niet lukken, zoals mijn paard eruit zag, was veels te nat! Borstelen ging pas toen het zand was opgdroogt.
Het was toen 10 graden en ze stond op stal die avond/nacht, dus zo erg is dat niet denk ik. Ze is ook niet ziek geworden hoor.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:01

Ik heb ze nu alleen s nachts om, overdag lekker zonder.
Als regent doe ik overdag wel dekens om.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:12

Ik laat mijn mini's en Haflinger (wordt met deze paarden niet gewerkt) regelmatig af om te luchten en te borstelen.
Als ze niet geschoren zijn, kunnen ze best paar uurtjes zonder deken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:35

Hier is paard wel geschoren dus die gaat echt niet zonder deken naar buiten. Staat nu ook onder 500 gram met hals, dus dan kan die ook niet zomaar af natuurlijk. Tijdens het poetsen doe ik het deken naar achter en voor schuiven, zodat hij niet helemaal bloot staat. Maar tijdens het poetsen laat ik hem ook altijd even lekker kriebelen. Hij geeft vaak zelf aan waar die kriebel heeft en dan doe ik het deken even omhoog, en help zelf uiteraard mee kriebelen. :D

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:45

Ik heb de mazzel met een binnenbak, dus mijn paard laat ik na het rijden altijd even lekker zonder deken rollen, vind hij heerlijk!
En elke keer als ik er ben haal ik de deken wel even af, maar meer op te poetsen eigenlijk.