deken op of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quilfa

deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 14:34

Ik zit in dubio.. ik heb deze zomer een mini gekocht in hele slechte toestand en zijn weerstand is nog steeds niet helemaal weer bijgetrokken omdat hij behoorlijk wat tegenslag heeft gehad.. nu staat hij 24/7 buiten en ik merk aan hem dat het hem veel energie kost, hij is ook verkouden. Ik heb geen mogelijkheid om hem op stal te zetten dus ik twijfel nu of ik hem een deken op zal doen of niet.

Ik heb een 200 of 300 grams outdoor deken met hals. Is het verstandig om deze op te doen om hem een handje te helpen en te voorkomen dat hij echt ziek wordt of kan ik het beter niet doen? En zoja met hals of zonder hals?

it_is_me

Re: deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:37

Krijgt het genoeg ruwvoer?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:37

Als hij niet echt fit is zou ik hem deze winter erdoorheen helpen met een deken

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:38

ik zou een gevoerde regendeken kopen en om doen..is warm zat en inderdaad voldoene ruwvoer.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 14:43

Ja ze hebben tot nu toe nog genoeg gras. Volgend weekend halen we ruwvoer op, dat krijgen ze dan onbeperkt. Maar met deken op kunnen ze de haren niet overeind zetten..

De deken die ik heb is een BR Jos Lansink outdoor, dus die is water en wind dicht en gevoerd.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:53

Heb je mogelijkheid om een schot o.i.d. te plaatsen, dan kan het toch beschut staan. Of zo'n kalverenhokje daar past je mini vast wel in. Moet er alleen wel een boer in jouw omgeving zijn, die zo'n ding wil uitlenen. ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:58

Gras heeft al een tijdje geen voldoende voeding meer. Verstandig is nu ruwvoer halen, en vele porties per dag geven (of onbeperkt wanneer kan). Geen deken als je hooi/kuil voert kan je pony zichzelf warm houden.
Zolang er geen koorts is lekker buiten laten staan. Stal stoffen is voor verkoudheid niet handig.

Goed in de gaten houden, desnoods een vitamine kuurtje erin. Lekker laten lopen en goed voeren.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 15:05

it_is_me schreef:
Heb je mogelijkheid om een schot o.i.d. te plaatsen, dan kan het toch beschut staan. Of zo'n kalverenhokje daar past je mini vast wel in. Moet er alleen wel een boer in jouw omgeving zijn, die zo'n ding wil uitlenen. ;)

Ze kunnen beschut staan, alle andere pony's gaat prima, maar dat is blijkbaar niet voldoende..

We hebben eerder geen vervoer om ruwvoer te halen. Er staat nu nog een half baaltje hooi bij in..

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 15:07

BlueStar schreef:
Gras heeft al een tijdje geen voldoende voeding meer. Verstandig is nu ruwvoer halen, en vele porties per dag geven (of onbeperkt wanneer kan). Geen deken als je hooi/kuil voert kan je pony zichzelf warm houden.
Zolang er geen koorts is lekker buiten laten staan. Stal stoffen is voor verkoudheid niet handig.

Goed in de gaten houden, desnoods een vitamine kuurtje erin. Lekker laten lopen en goed voeren.

Ik heb geen stal dus dat is ook niet mogelijk, hij heeft al een vitaminekuur gehad en ze hebben al 2 weken hooi tot hun beschikking volop.. maar dat alles is nog niet genoeg want hij snottert steeds meer

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:08

Als hij zo blijft snotteren, is er dan niet meer aan de hand dan een eenvoudige verkoudheid ?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:10

Quilfa schreef:
BlueStar schreef:

Ik heb geen stal dus dat is ook niet mogelijk, hij heeft al een vitaminekuur gehad en ze hebben al 2 weken hooi tot hun beschikking volop.. maar dat alles is nog niet genoeg want hij snottert steeds meer

Sorry ik had er dus over heen gelezen van de stal. Heb je een jong dier? Die zijn ook bezig met weerstand verhogen, maar als je blijft twijfelen bel eens je dierenarts voor advies. Snotteren is nooit fijn om te zien maar zolang ze geen koorts hebben niet al te zwaar aan tillen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:14

Mijn mening is dat ik het een iets te grote verandering vind om van geen deken naar ineens een 200 of zelfs 300 grams deken te gaan. Kan je geen regendeken ongevoerd of misschien 100 grams gevoerd kopen?
Alleen een ongevoerde regendeken helpt al iets. Wanneer ie al niet veel weerstand heeft en ook nog eens verkouden is zou ik toch kiezen voor een ongevoerde of 100 grams gevoerde outdoordeken. :-)

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 22:51

Bedankt ik ga er nog even over nadenken, het even aankijken. Kwam er ook achter dat hij zoveel gegroeid is dat zijn deken ook echt gruwelijk erg te klein is geworden, dat heb je zelf nauwelijks door..

Iig bedankt voor de adviezen!