Risico aan rijden in sneeuw met paard zonder hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Risico aan rijden in sneeuw met paard zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:54

Naar aanleiding van een andere topic in deze subforum ("sneeuw, wat nu"), vraag ik mij het volgende af. Mijn paard heeft geen hoefijzers. Ze staat 24 uur per dag buiten in een kleine kudde met inloopstal. In het andere topic wordt nogal geageerd tegen het naar buiten laten gaan van een paard met hoefijzers in de sneeuw. Zijn er eigenlijk risico's aan het berijden van een paard in de sneeuw zonder hoefijzers? Ik merk dat ik niet graag met haar het bos in ga, omdat ik de veiligheid niet goed weet in te schatten. De bak is beter te doen, omdat (als het tenminste niet bevroren is) het meer modder wordt.

Caira

Re: Risico aan rijden in sneeuw met paard zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:56

ik vind het heerlijk, vooral 's ochtends vroeg als je de eerste bent, ik heb nog nooit gemerkt dat 1 van mijn dieren er anders door liep.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:58

Mijn paard staat niet erg stevig op haar benen. Ze glijdt redelijk snel uit in de sneeuw.
Ik durf het dus niet aan om op de sneeuw te lopen met haar..

Ze is ijzerloos (en nog fjord ook..)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:59

Zolang de sneeuw niet te hard is aangetrappeld en dus niet glad is, en er geen bevroren plas onder de sneeuw ligt, zie ik in stap en draf niet veel problemen. Galop zou ik niet aan beginnen, omdat er dan per galopsprong op 2 momenten maar één been aan de grond is. Staat dat been net op een glibberig ondergrondje, maak je een gruwelijke glijer.

Nadeel van het bos is dus dat je niet weet wat er onder de sneeuw zit, voor hetzelfde geld stap je in een kuil oid. In de bak dus opletten voor het vastlopen van de sneeuw, dat kan ook gladde plekken geven.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 07-12-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:00

Als de bodem onder de sneeuw goed is train ik gewoon door. Ik zorg dat ik 's winters altijd een stuk weiland heb wat niet vertrapt is, met een goede vlakke bodem dus. Daar rij ik met vorst (of dat nu met of zonder sneeuw is maakt niet uit). Word het een ijsbaan rij ik natuurlijk niet, maar gewoon goede sneeuw krijgen ze niets van.

Ik men, ligt er een beetje sneeuw rij ik met mijn lichte wagen. Licht er te veel sneeuw om met de wagen doorheen te komen gaat de slee er achter en dressuur ik op die manier rustig verder.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:00

Dat ligt eraan hoe de bodem is. Voorzichtig zijn en je verstand gebruiken. Dan kom je een heel eind!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:01

Ik ben zelf wat voorzichtiger en hou het bij kleine ritjes, maar THom heeft nooit last van uitglijden of ijsklompen onder zn hoeven..
Zijn weidemaatjes hebben wel ijzers en die zijn opeens een cm of 5 hoger door enorme sneeuwklonten die tussen/op de ijzers vastzitten :wow:
Waar Thom vandaan komt (allen ijzerloos) sjeezen ze gewoon met z'n allen in galop over de dijken heen.. (met de eigenaar van 70+ erop!)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:06

Gewoon gaan rijden in de sneeuw, stappen kan altijd, als je de paden goed kent weet je ook waar altijd de grote modder plekken (dus nu ijsplassen) liggen, dus rustig erom heen rijden. Rijden in de sneeuw is leuk!
(Over de weg met vastgereden sneeuw zou ik overigens niet gaan rijden, dat is mij te glad)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:10

Rijden kan prima in de sneeuw, mits het niet aangevroren is. Galop kan ook, maar dan moet je wel heel zeker zijn van de ondergrond. Vandaag heb ik op het duinzand nog wel een paar keer gegaloppeerd en dat ging prima.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:04

als het geen aangestampe sneeuw is is het geen punt, met aangestampte gladde sneeuw is het wel even oppassen

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:08

wij hebben vanmiddag ook gewoon gereden in de bak, eerst overal gecontroleerd op eventueel ijs...rijden maar....
bak wordt wel veel in gelopen door de pony's.
omdat wij deze tijdelijk gebruiken ipv de weide. ( werkzaamheden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:50

Ik heb vorige winter en die daarvoor ritjes in het bos gemaakt.
Helaas moet ik nu eerst een stuk langs de weg en over een fietsbrug voor ik bij het bos ben dus doe ik het niet zo snel...
Vond dat wel heerlijk,lekker ritje stappen in de sneeuw..
In de bak doe ik soms ook gewoon wel wat, beetje spelen/longeren of wat stappen.
Tenzij glad,dan natuurlijk niet.

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:49

Ik rijd ook altijd gewoon in de sneeuw! Heerlijk juist. Nou heb ik ook een paard dat niet snel rare sprongen zal maken en heel stabiel en rustig loopt. Tuurlijk let ik wel goed op dat de stukken niet zo glad als een ijsbaan zijn. Maar zeker buiten de verharde paden om is het goed te doen.
Gewoon ietsje voorzichtiger. Maar ik denk altijd zo, in Zweden, Noorwegen, etc, rijden ze ook gewoon hele jaar door....

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:52

Dit vroeg ik mij inderdaad ook af. Ik heb dichtbij huis een lange weg met een hele brede berm, ik ga vanmiddag ook even rijden denk ik! Maar zou ik dan kunnen galopperen? Het is 1 lange berm met niet veel bochten. En ik weet ongeveer wel waar trekkers het land op en af gaan en waar dus wat modderige stukjes kunnen zitten, dus daar ga ik sowieso terug naar stap omdat het daar ook allemaal kuilen enzo zijn. Maar op de gewone lange stukken gras kan ik wel gewoon draven&galopperen toch?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:58

Een ongeluk zit in een klein hoekje met sneeuw. Daar hoef je niet eens voor te rijden (zie mijn onderschrift). Heel rustig aan en vooral heel voorzichtig dus. In bermen kunnen trouwens gaten zitten, die je onder de sneeuw niet ziet, houd daar rekening mee.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 08-12-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:59

Mijn ervaring is dat je je paardje niet te strak in de plooi moet hebben lopen in de sneeuw. Gewoon los teugeltje of licht contact. Hij kan dan zelf zn weg en balans bepalen. Wel doe ik er een warme uitrijdeken op of een zweetdeken onder het zadel om frisse bokjes wat te beperken.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:06

Ik vind het geweldig, lekker vroeg op pad!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:16

Bravura schreef:
Een ongeluk zit in een klein hoekje met sneeuw. Daar hoef je niet eens voor te rijden (zie mijn onderschrift). Heel rustig aan en vooral heel voorzichtig dus. In bermen kunnen trouwens gaten zitten, die je onder de sneeuw niet ziet, houd daar rekening mee.

Ohh sterkte ! <3
En ja, klopt! Maar ik rijd erg vaak die route dus ik weet ongeveer wel waar de gaten enzo zitten in de berm! Maar dan nog zal ik sowieso voorzichtig aan doen hoor, moet er niet aan denken dat er iets gebeurt !