welk deken wanneer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

welk deken wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:14

Hallo,

Ik zou een deken willen kopen voor het paard waar ik op rij. Maar...ik weet niet wat.
Ik wil sowieso een zweetdeken omdat ik hem eergisteren helemaal nat op stal heb moeten zetten. Hij is wel niet geschoren en het zijn binnenstallen maar met dit weer lijkt dat me toch niet aangeraden. Dus een zweetdeken sowieso. Maar moet hij dan nadien ook een staldeken om? Hij heeft dat nooit aan gehad dus ik vermoed als hij droog is dat het geen kwaad kan om hem zonder deken te zetten?
Graag jullie mening.

Alvast bedankt.

Kerry_Tinker

Re: welk deken wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:39

Met een deken voorkom je dat de vacht dikker tijdens de kou, misschien ben je hier nu al iets te laat mee... Maar je kan er zeker een deken opleggen als je wil voorkomen dat zijn vacht nog dikker wordt.
Wanneer ze te dik in hun vacht zitten krijg je ze na rijden gewoon niet zo lekker snel droog meer. En sommige paarden hebben echt last van een dikke vacht met rijden, ze zijn dan eerder moe, omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. In dat geval kun je nog overwegen (gedeeltelijk) te scheren, maar dan gebruik je daarna zeker een deken.
Een zweetdeken na het rijden is ok, maar als de vacht dikker is krijg je ze er nooit helemaal droog mee. Ik haal de zweetdeken als deze zicht helemaal volgezogen heeft met vocht weer af zodat hij verder kan opdrogen. Dus niet met zweetdeken op laten staan. Het is vooral belangrijk dat ze op hun huid droog zijn, de haren kunnen altijd nog wel wat vochtig zijn.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:44

ps. mocht je een deken gaan aanschaffen informeer dan eerst even bij de winkel. Je moet ook rustig opbouwen, dus niet kaal naar meteen een 400 gram op zijn/haar rug leggen bv ;-)
En wil je er een voor buiten dan moet je er zeker van zijn dat die waterdicht is, staldekens zijn dat niet.
Succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:44

Ik heb van alles wat. Een grof schema dat ik ongeveer aan houd:

Boven de 15 graden: geen deken (hoogstens een vliegendeken)
Tussen 10 en 15 graden: een 0 grams tot een 100 grams deken
Tussen 0 en 10 graden: een 200 tot een 300 grams
Onder de 0 graden: 400 grams

Let wel: dit is een grof schema. Over het algemeen begin ik in september met opleggen.
Daarmee voorkom ik een dikke wintervacht bij mijn paard.
De meningen zijn daarover verdeeld, maar bij ons werkt het prima. :j
Hij staat netjes in z'n vacht en is na een flinke training tenminste niet zeiknat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:40

Mijne krijgt bij regenachtig weer de 0 grams regendeken op.
(niet in de zomer...tenzij het nog maar 15 graad is,zeg maar).

Rond de 10 tot 0 de 200.
Blijft het lang onder de 0, de 300.

op stal in het begin niets, pas als de 200 erop gaat, komt de staldeken tevoorschijn.
(ik gok ook rond de 200 grams...)