Nu nog andere deken onder doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fredi98

Nu nog andere deken onder doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:37

Haaaaiii
Mijn paardje heeft nu gewoon een 200 grams buitendeken op, maar staat eigenlijk nog heel dik in de vacht.
Dat is echt heel vervelend want hij is heel snel nat en droogt langzaam.
Scheren vind ik onnodig omdat hij 12/7 buitenstaat (met hele erge regen wel minder).
Heeft het nut als ik er nu nog een fleece deken onder doe? Of is dat heel slecht?
Doeggxxx

Marloes__

Re: Nu nog andere deken onder doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:42

Als je doel is dat haar vacht minder dik is dan heeft het geen zin. Dan zal je moeten gaan scheren, maar dan zal er uiteraard een dikkere deken op moeten. (Dan ga je het met enkel een extra fleece deken niet redden!)

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:45

Marloes__ schreef:
Als je doel is dat haar vacht minder dik is dan heeft het geen zin. Dan zal je moeten gaan scheren, maar dan zal er uiteraard een dikkere deken op moeten. (Dan ga je het met enkel een extra fleece deken niet redden!)

Hmmm helaas. Als ik het volgend jaar eerder doe, een xtra fleece deken, heeft dat dan wel zin? Ik ga hem toch niet scheren denk ik, al dat gedoe met xtra dikke(dure!) dekens :/

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:48

Een fleece deken is niet geschikt om als onderdeken te gebruiken. En het aanmaken van een wintervacht is afhankelijkheid van meerdere factoren helaas. Ook al heel vroeg beginnen met een deken geeft niet de garantie voor een dun vachtje. Dan is scheren (en al die dekens ;) ) de enige optie helaas...

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:50

Marloes__ schreef:
Een fleece deken is niet geschikt om als onderdeken te gebruiken. En het aanmaken van een wintervacht is afhankelijkheid van meerdere factoren helaas. Ook al heel vroeg beginnen met een deken geeft niet de garantie voor een dun vachtje. Dan is scheren (en al die dekens ;) ) de enige optie helaas...

Ik heb nog wel een 400 grams deken liggen..... is dat genoeg voor een geschoren paard?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:52

Ligt eraan. Hoe staat je paard gestald? Wil je haar helemaal scheren? Want als je de hals scheert zal je een hals deken moeten hebben. Mijn paard is bv echt een koukleum. Die is ook geschoren maar staat nu al onder 500gr.

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:59

Hij staat zo veel mogelijk buiten, sneeuw en kou maakt niet uit, regen staat ie meestal wel binnen. Ik weet niet of ik hem helemaal wil laten scheren, maar het is niet bepaald mooi ofzo als je alleen een deel van de hals en nog een deel (buik en flank dacht ik??) gaat scheren. Ik zit ook bij iemand in de les die pony ook helemaal geschoren heeft, ook weidegang enzo, en er ook alleen maar een 200(?) en een fleece op heeft. Twijfel over scheren is toegeslagen :/ (is nu scheren ook niet wat aan de late kant?)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:44

scheren kan gewoon het hele jaar door wel.
en nu scheren kan makkenlijk want verharen duurt nog wel even.

mijn kennis haar paard is alleen op de hals geschoren en bij de vlanken.
het hele erge zweet is dan zo weg en het paard zweet uberhaupt minder.
die staat bijna 24/7 buiten (behalve na t rijden een uurtje vanwege biks voeren en bij echt slecht weer )
en die staat met een gewone 200 grams deken.

het scheren heeft een functie en zolang je niet wedstrijden rijdt of naar een keuring moet maakt het mij niet uit hoe mijn paard gechoren is. het gaat om de funtie en niet of het mooi is