deken op bij beetje nat paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

deken op bij beetje nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:45

nu het weer steeds geurder werd heb ik bij mijn parden hun deken op gedaan
maar nu waren ze vanmorgen nog wat nat
en heb ze wel droog gemaakt met een handoek
en toen hun deken op gedaan
kan dit geen kwaat als ze een beetje nat waren er onder ?

Pentax

Re: deken op bij beetje nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:48

Is het een waterdichte deken? Waar geen vocht in kan, kan vocht er ook (bijna) niet uit.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:49

heb je geen zweetdeken die je eerst op kan leggen, en als ze droog zijn dat je dan de gewone deken oplegt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:52

Als ze nog beetje nat zijn moet het net kunnen, mits je er grote plukken stro onder doet.
Maar als ik het zo lees, waren ze te nat, dat gaat dus niet, dan koelen ze inderdaad af, netzoals wij doen
als we natte kleren aan hebben.

Overignes ook voor een deel afh.van de kwaliteit van je deken (vocht afvoer).
Maar het is in principe een afrader, deken op nat paard en hem daar nacht mee laten staan,
eigenlijk is het wollen of fleece of andere zweetdeken erop, paard daaronder laten drogen,
wissellen als paard droog, of nog een keer een droge erop, dan weer wissellen en als echt droog
pas deken voor de nacht erop.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:10

Sjolvir schreef:
Als ze nog beetje nat zijn moet het net kunnen, mits je er grote plukken stro onder doet.
Maar als ik het zo lees, waren ze te nat, dat gaat dus niet, dan koelen ze inderdaad af, netzoals wij doen
als we natte kleren aan hebben.

Overignes ook voor een deel afh.van de kwaliteit van je deken (vocht afvoer).
Maar het is in principe een afrader, deken op nat paard en hem daar nacht mee laten staan,
eigenlijk is het wollen of fleece of andere zweetdeken erop, paard daaronder laten drogen,
wissellen als paard droog, of nog een keer een droge erop, dan weer wissellen en als echt droog
pas deken voor de nacht erop.

nee ze waren niet echt nat maar had het gewoon noa gedroogt met de hand doek
en toen waren ze bijna helemaal droog

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:52

Daarom gebruik ik de Bucas Smartex dekens.
Die hebben een stay dry functie: Alle Smartex Turnout dekens hebben een Stay-Dry fleece binnenvoering met een uitstekend absorptievermogen. Hierdoor bieden deze dekens veel meer comfort en bescherming bij lage en hoge temperaturen dan andere dekens met een vergelijkbare dikte.

Net als een zweetdeken kan deze deken op een nat paard gelegd worden. De deken zal uw paard dan snel drogen door het vocht op te nemen en af te voeren, waardoor het niet nodig is om dekens te wisselen.

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:57

Toen ik bij renpaarden werkte werd inderdaad steeds eerst een zweetdeken opgelegd.
Maar dan moet je natuurlijk altijd wel wisselen.
Hoe komt dat ze nat waren? Was het nat van het rijden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:14

Het is zeer onverstandig om je paard in de winter afwisselend met en zonder deken te zetten.
Je besluit in het najaar om je paard mét of zonder deken te laten, en past je stalgewoontes daar op aan (al dan niet scheren, vaak checken of je paard het evt. koud/warm heeft, etc.).
Dénken dat je het koud of warm zou kunnen hebben, is geen goede graadmeter om dekens te wisselen. (helaas zie ik dat veel meer gebeuren).

Paarden vinden een temperatuur tussen de 5 en 15 graden (ongeveer) vaak aangenaam.
Mijn tip is: vraag je instructeur of een andere deskundige om jou uit te leggen wat het beste is voor je paard qua dekenbeleid.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:55

Als ik heb gereden , leg ik er altijd eerst een wollen deken op,tot mijn paarden droog zijn . Dan pas komt de dagelijkse deken er weer op.
maar doe je gelijk de dagelijkse deken erop, staat je paard een hele tijd met natte''kleren''. Dus vat hij kou.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:55

ik heb dat probleem ook en normaal rijdt ik na school, mijn pony heeft best een dikke vacht en ouders willen maar niet scheren en hij zweet daarom altijd heel erg. dan zet ik hem gewoon met zweetdeken om stal, en dan na eten is ie wel droog en doe ik er een droog deken op. nu gaan we de laatste tijd ook wel eens ergens binnen rijden 's avonds (we hebben zelf geen binnenbak). dan is hij ook bezweet en soms leg ik er dan nog wel een zweetdeken op maar dan moet ik 's avonds laat in mijn eentje in het donker nog naar buiten om het deken te verwisselen. en dan is hij soms nog niet droog. soms zijn we pas zo laat terug en is hij niet meer zo bezweet, dat ik er toch maar zijn staldeken erop leg, en dan is ie dus nog nat.... wat kan ik hier aan doen. nieuw deken is geen optie, scheren is voor mij wel een optie maar ik krijg mijn ouders echt niet omgepraat. ze willen hem best scheren maar dan in februari zodat hij eerder van zijn wintervacht af is.....

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:01

Je krijgt geen kou van natte kleren, maar van virussen en bacteriën... Je wordt er hooguit een beetje vatbaarder voor.

Als je paard nog iets vochtig is, kan het bij een goede kwaliteit deken best. Probeer het gewoon een keer uit en voel na een paar uur onder de deken of hij nog steeds nat is.

@senna
Wat is de reden dat je een paard niet afwisselend de deken op of af kunt doen in de winter? Je wisselt toch (hoop ik) ook van vulling naarmate het kouder wordt? Als je alleen een regendeken op hebt liggen zonder voering, kan die af op droge dagen. Krijgt de vacht iig een paar uur frisse lucht!

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:19

Met het afwisselend de deken op en af kunnen ze kou vatten. Zoals je benoemd "krijgt de vacht een paar uur frisse lucht" kunnen ze na het even rennen en vervolgens stil staan toch goed koud pakken.

Het beste is een wollen deken opdoen totdat ze droog zijn en vervolgens deze omwisselen voor de "normale" deken. Dit zodat zoals eerder genoemd je paardje geen kou kan vatten of met een vochtige deken blijft staan. Waardoor je eventueel ook nog schimmels in de deken krijgt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:23

ik denk altijd maar zo: niet moeilijk doen! vorige week mijn paardje gelongeerd.. die staat 24/7 buiten met 600 grams op nu... helaas zeiknat geregend... ik heb haar afgezadeld, 10 minuten zonder deken laten staan met het schoonmaken van haar voeten, en het opruimen van mijn spullen... daarna heb ik er (zonder af te drogen ed) gewoon de twee dekens weer op gegooid... toevallig was ik er later die dag nog.. niks aan het handje hoor! ook vandaag na het rijden was ze wat bezweet... hoppa dekens erop en klaar... niks aan het handje!

ddjj123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:12

Nee ! Lijkt me het zelfde als ze zweten..i

manony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:22

Ik rijd met regen altijd in een binnenbak

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:31

Flink afdrogen met een handdoek en wat plukken hooi eronder, dan komt het meestal wel goed. Maar het is niet ideaal natuurlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:04

Hanneke84 schreef:
Daarom gebruik ik de Bucas Smartex dekens.
Die hebben een stay dry functie: Alle Smartex Turnout dekens hebben een Stay-Dry fleece binnenvoering met een uitstekend absorptievermogen. Hierdoor bieden deze dekens veel meer comfort en bescherming bij lage en hoge temperaturen dan andere dekens met een vergelijkbare dikte.

Net als een zweetdeken kan deze deken op een nat paard gelegd worden. De deken zal uw paard dan snel drogen door het vocht op te nemen en af te voeren, waardoor het niet nodig is om dekens te wisselen.

Klinkt alsof je Bucas leverancier bent :D
Maar klinkt goed :)
Ik heb begrepen dat je als je paard nog iets nat is (klam, dus niet zeiknat) je er wel een gevoerde deken op kan leggen, maar geen regendeken.
Ik nam ook altijd aan dat het niet kon maar heb het door dit advies van stalgenootje eens geprobeerd en na twintig minuten even onder de deken gevoeld; paard was heerlijk droog en warm. Denk dus dat de deken (waterdichte winterdeken) het laatste restje vocht opneemt ofzo. De deken was aan de binnenkant niet nat toen ik na 20 min checkte.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:06

senna21 schreef:
Het is zeer onverstandig om je paard in de winter afwisselend met en zonder deken te zetten.
Je besluit in het najaar om je paard mét of zonder deken te laten, en past je stalgewoontes daar op aan (al dan niet scheren, vaak checken of je paard het evt. koud/warm heeft, etc.).
Dénken dat je het koud of warm zou kunnen hebben, is geen goede graadmeter om dekens te wisselen. (helaas zie ik dat veel meer gebeuren).

Paarden vinden een temperatuur tussen de 5 en 15 graden (ongeveer) vaak aangenaam.
Mijn tip is: vraag je instructeur of een andere deskundige om jou uit te leggen wat het beste is voor je paard qua dekenbeleid.

Maar er wordt toch niet gezegd dat het paard zonder deken wordt gezet? Even lekker bloot rollen in een vochtige bak, of beetje nat van het zweten na het rijden kan toch ook? Of begrijp ik jou nou niet goed?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:09

[@senna
Wat is de reden dat je een paard niet afwisselend de deken op of af kunt doen in de winter? Je wisselt toch (hoop ik) ook van vulling naarmate het kouder wordt? Als je alleen een regendeken op hebt liggen zonder voering, kan die af op droge dagen. Krijgt de vacht iig een paar uur frisse lucht![/quote]

Eerlijk gezegd begrijp ik dat ook nooit zo goed :o? Je trekt toch zelf ook een dikkere trui of jas aan naargelang het buiten kouder wordt en weer wat dunner als het opeens 12 graden is overdag? Of maak ik nou weer een hele foute mens/paard vergelijking...?

Lieke_uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:57

als ie maar een beetje nat is gooi ik de deken er altijd op hoor
als je er dan maar voor zorgt dat ie niet op de tocht staat

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:05

Hihi ik ben dan niet zo'n goede Bucas leverancier want zelf koop ik ze altijd tweedehands :P
Had een stukje gekopieerd van een site, maar ik vind het zelf echt super handig.
Die van mij staan 24/7 buiten en als het een dag aan een stuk door regent dan krijgen ze de regendeken om van 50 gram.
Ik kan natuurlijk niet altijd weten hoelaat het precies gaat regenen en dan is het wel zo handig als ik de deken om kan doen als ze al nat zijn.

LoveRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:38

Hoe moet je een bericht op het forum zetten??