Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sjolvir schreef:Als ze nog beetje nat zijn moet het net kunnen, mits je er grote plukken stro onder doet.
Maar als ik het zo lees, waren ze te nat, dat gaat dus niet, dan koelen ze inderdaad af, netzoals wij doen
als we natte kleren aan hebben.
Overignes ook voor een deel afh.van de kwaliteit van je deken (vocht afvoer).
Maar het is in principe een afrader, deken op nat paard en hem daar nacht mee laten staan,
eigenlijk is het wollen of fleece of andere zweetdeken erop, paard daaronder laten drogen,
wissellen als paard droog, of nog een keer een droge erop, dan weer wissellen en als echt droog
pas deken voor de nacht erop.
Hanneke84 schreef:Daarom gebruik ik de Bucas Smartex dekens.
Die hebben een stay dry functie: Alle Smartex Turnout dekens hebben een Stay-Dry fleece binnenvoering met een uitstekend absorptievermogen. Hierdoor bieden deze dekens veel meer comfort en bescherming bij lage en hoge temperaturen dan andere dekens met een vergelijkbare dikte.
Net als een zweetdeken kan deze deken op een nat paard gelegd worden. De deken zal uw paard dan snel drogen door het vocht op te nemen en af te voeren, waardoor het niet nodig is om dekens te wisselen.
senna21 schreef:Het is zeer onverstandig om je paard in de winter afwisselend met en zonder deken te zetten.
Je besluit in het najaar om je paard mét of zonder deken te laten, en past je stalgewoontes daar op aan (al dan niet scheren, vaak checken of je paard het evt. koud/warm heeft, etc.).
Dénken dat je het koud of warm zou kunnen hebben, is geen goede graadmeter om dekens te wisselen. (helaas zie ik dat veel meer gebeuren).
Paarden vinden een temperatuur tussen de 5 en 15 graden (ongeveer) vaak aangenaam.
Mijn tip is: vraag je instructeur of een andere deskundige om jou uit te leggen wat het beste is voor je paard qua dekenbeleid.
Je trekt toch zelf ook een dikkere trui of jas aan naargelang het buiten kouder wordt en weer wat dunner als het opeens 12 graden is overdag? Of maak ik nou weer een hele foute mens/paard vergelijking...?