Sneeuw en hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Sneeuw en hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:22

Ik ben al een beetje gaan zoeken en kwam tegen dat je met je paard absoluut niet door sneeuw heen kunt, omdat er dan ijsballen en zo tussen de hoefijzers gaan zitten... Dat dat levensgevaarlijk zou zijn en dat dan het hoefbeen zou breken. Help, ik maak me zorgen. Kan me paard dus nu niet in de paddock spelen vandaag? Hoe doen andere mensen dat, je kunt je paard toch niet dagenlang op stal laten staan als 't sneeuwt?

Jord

Re: Sneeuw en hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:25

Als de bodem van je paddock niet bevroren is kan dat wel hoor, mijn paarden gaan ook altijd gewoon met hoefijzers de paddock in, ze zijn zelf wel voorzichtig maar rijden kan echt niet. Je kunt wel speciale sneeuwzolen onder je ijzer laten slaan, dan heeft ie praktisch geen last van de sneeuw.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:28

Die van mij ging altijd gewoon de wei op ondanks sneeuw, er is nooit wat gebeurt ze was zelf voorzichtig genoeg. Dit jaar voor het eerst wel sneeuwringen tussen de ijzers laten plaatsen omdat je dan toch minder klontvorming in de ijzers hebt. Stalgenootje had het vorig jaar voor het eerst en het werkt super dus vandaar dat ik het nu ook heb gedaan.

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:30

Bij ons gaan de ijzers eraf als het gaat sneeuwen :)
Soms hebben ze met zn alle de geke 5 minuten en dan vergeet ze nog wel eens dat er ijzers onder zitten, dus nu doen we al 2 winters de ijzers eraf halen in die periode en dat gaat super goed :)

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:34

Die van mijn vriendin staat ook gewoon buiten in de bak met ijzers of ze rijd weet ik niet maar denk het niet weet het haast wel zeker

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 16:16

Niks aan de hand, gelukkig. De sneeuw was weggehaald. :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:18

hannahaapje schreef:
Niks aan de hand, gelukkig. De sneeuw was weggehaald. :P

maar geen overbodige luxe om erover na te denken
aangezien dit vast niet de enige sneeuw was van dit jaar en de komende jaren! :) ;)

Hier geen ijzers, wel gehad. Dat was een ramp met klompen onder! Vooral als je paard weinig buitenkomt of zich drukmaakt buiten.. brrr...

Sneeuwbeslag (rubber ringen binenin de ijzers) zijn schijnt ontzettend handig en prettig! Dat is dan zeker een aanrader lijkt me! :)
Super dat je erover nadenkt :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:20

Ik heb sneeuwbeslag maar dan om een zooltje tussen de ijzers zodat er geen klonten kunnen ophopen.
was maar een tientje meer kwijt dan anders.

Bij Kraemer hebben ze sneeuwringen te koop. Lijkt me ook fijn maar dit sneeuwbeslag wordt er door bij hoefsmid onder gezet en is maar 10 euro meer. Die ringen zijn 23 euro en moet je er zelf onder zetten.

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:25

de vorige eigenaar van mijn paardje liet er elke zomer wel ijzers onder zetten, en in de winter niet. maar naar mijn mening is dat niet echt goed voor de hoeven..

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:34

Ik had vorig jaar sneeuwringen onder de ijzers van mijn paard laten plaatsen, dit jaar zitten ze er nog niet onder, maar als er een periode aankomt met veel sneeuw gaan ze er weer onder!
Ik (en paardlief natuurlijk) heb echt profijt gehad van die dingen vorig jaar!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:26

roosxrhan schreef:
de vorige eigenaar van mijn paardje liet er elke zomer wel ijzers onder zetten, en in de winter niet. maar naar mijn mening is dat niet echt goed voor de hoeven..

Vooral niet doen dan.

Maar daar gaat dit topic niet over.