Schuurplekken door deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brenda1992

Schuurplekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:47

Ik heb een klein probleempje en kan niet echt een oplossing vinden.

Mijn paard staat samen met zijn vriendje altijd buiten op de wei, 24u per dag, 7 dagen in de week, ook in de winter. Ze hebben wel een loopstal waar ze in kunnen om te schuilen maar meestal staan ze liever buiten in de wei... ook als het regent. Nu doe ik hem in de winter natuurlijk wel een lekkere warme deken op het probleem is dat hij daar voren op zijn borst/ schouders kale plekken van krijgt... Toen zij mijn lerares me dat ik hem een paardenBH moest kopen. Dat heb ik gedaan en dat werkte een tijdje maar nu begint hij schuurplekken van die BH te krijgen... Hij rent en speelt en rolt namelijk ook met de deken en BH aan en dan gaat die schuren en scheefzitten. Weet iemand hier misschien een oplossing voor of iets anders wat ik een keer kan proberen??

tnx

x
Brenda

Blacky94

Re: Schuurplekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:49

Heeft de deken wel de goeie maat? Mijn oude VP kreeg op een gegeven moment ook allemaal schuurplekken omdat de deken te groot was en te laag ''hing'' waardoor die deken met bewegen steeds over dr huid schuurde..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:51

Heeft je deken voldoende ruime loop flappen (die driehoek dingen bij de voorbenen) en op de juist plaats? Als hij hier voldoende beweging in heeft en de rest van de deken schuift niet te veel , moet het schuren eigenlijk niet zo erg zijn.
Heb je al geïnformeerd bij een ruiterzaak?

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:57

Ik ben er vrij zeker van dat hij past maar ik zal er idd nog eens goed naar kijken...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:50

als je paard kale plekken krijgt past de deken dus niet!
mijn paard had bij koop een Amigo deken, deze bleek dus een maat te klein, zijn borst kreeg 2 kale plekken
nu met maat groter en ander merk deken geen last meer.

dus of het model van de deken past niet of de deken is maatje te klein
zit voor paard echt niet lekker een krappe. niet passende deken
een BH lost dat echt niet op :n

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:26

mee eens. een deken die goed past en echt de juiste maat heeft schuurt niet. Maar zou in ieder geval
altijd kiezen voor een deken met gladde voering en een loopsplit. zeker voor een paard dat 24 uur per dag buiten staat.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 16:27

Hmmm alleen apart dat hij ook een regendeken heeft van hetzelfde merk, in dezelfde maat en hier geen schuurplekken van krijgt en van de dikke winterdeken niet... Misschien dat het toch een anders model is.

Maar heeft iemand dan tips hoe ik kan zien of een deken echt goed past... Ik kan moeilijk een nieuwe kopen deze een weekje proberen en kijken of hij er schuurplekken van krijgt en als dat zo is deze terugbrengen als hij er al een paar keer lekker mee door de modder gerold heeft...

Ik had na veel zoeken ook dit gevonden maar weet niet echt wat ik ervan moet denken... Iemand ervaring?

http://www.equineprotector.nl/ons-product/

x

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:32

Mijn ervaring is dat er alleen maar schuurplekken ontstaan als de deken niet goed past of wanneer de deken met fleece of wol is gevoerd, daarom koop ik ook alleen nog maar dekens met een "gladde" binnenkant.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:40

Brenda1992 schreef:
Hmmm alleen apart dat hij ook een regendeken heeft van hetzelfde merk, in dezelfde maat en hier geen schuurplekken van krijgt en van de dikke winterdeken niet... Misschien dat het toch een anders model is.

Maar heeft iemand dan tips hoe ik kan zien of een deken echt goed past... Ik kan moeilijk een nieuwe kopen deze een weekje proberen en kijken of hij er schuurplekken van krijgt en als dat zo is deze terugbrengen als hij er al een paar keer lekker mee door de modder gerold heeft...

Ik had na veel zoeken ook dit gevonden maar weet niet echt wat ik ervan moet denken... Iemand ervaring?

http://www.equineprotector.nl/ons-product/

x

Naar mijn mening zijn dat alleen maar "lapmiddelen" Bij een goede deken heb je dat soort dingen allemaal niet nodig.

plaats anders een foto en zet die even op bokt van jouw paardje met deken op.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:41

Ik zal dit weekend een foto maken...

Ik wil anders dit weekend best een nieuwe deken gaan kopen maar nu is mijn vraag hoe ik kan zien of de deken wel goed past zonder hem een wee te proberen want dan kan ik hem niet meer terugbrengen als hij toch niet past. Die deken die hij nu op heeft lijkt op het ook namelijk ook goed te passen maar zit dus blijkbaar toch niet goed. Of zijn er merken die ik beter wel of niet kan kopen...

Waar moet ik op letten behalve een gladde voering en een loopsplit ( tnx Simongek ;D )

x

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:57

Dan leg je een schone deken als eerste of lakentje.

Kan je eerst kijken of het wat is.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 12:34

Dat doe ik zowieso altijd maar maar ik heb nu al een paar keer gehad dat het er in eerste instantie goed uit ziet en echt lijkt te passen maar dan als hij er dan een week mee rondloopt en gaat rennen en rollen enzo toch schuurplekken van blijkt te krijgen. Ik vind het als je een deken even oplegt om te passen heel moeilijk om nou te zien of hij ook echt goed past...

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:14

die van mij heeft het ook snel, maar niet met de eurostar move deken.(helaas heeft ze die stuk gemaakt)
deze heeft heel veel vrijheid aan de voorkant, en de sluiting zit links (op de foto rechts) aan de zijkant.
elastiek aan de voorkant en 4 loopsplitten.
Afbeelding

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:26

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:47

Yinnar; Niet precies die maar zo eentje heb ik een tijdje gebruikt maar toen kreeg hij op andere plekken schuurplekken door... die begon na een tijdje losser te zitten en ook te schuiven...

Ik ben gisteren een nieuwe deken gaan kopen en even met de verkoopster overlegd en zij heeft me eentje verkocht die wel goed zou moeten zitten... Ik kijk even een weekje aan of deze wel goed zit.

Hafamaz; Die deken ziet er ook heel erg goed uit! Als de deken die ik nu heb toch gaat schuren is dat misschien iets wat ik eens kan proberen!!

Dank jullie allemaal!!

x

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:36

Oh, dat is vervelend. Ik heb dezelfde twee winters achtereen gebruikt en hij heeft er nergens een schuurplek aan overgehouden. Ook geen last van lubberen moet ik zeggen. Hij bleef gewoon netjes zitten. Ik had het hempie (zo noemde wij het gekscherend) overigens niet via de paardendrogist gekocht maar bij een ruitersportzaak maar volgens mij was het precies dezelfde.

Ik hoop dat de nieuwe deken goed zit.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:51

Yinnar; Ja ik heb hem ook gewoon bij een ruitersportzaak gekocht en hij ziet er precies hetzelfde uit als die in de link die je meestuurde maar na een winter is hij wel losser gaan zitten en dus gaan schuiven...

Maar nu maar even afwachten of deze deken goed zit ( na 3 dagen gaat het nog goed )...

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:31

welke deken heb je nu die ruim zit van voren?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:56

Een beetje equishine aan de binnenkant van je deken of op je paard waar de schuurplekken zitten helpt ook weleens.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:20

ik heb het elk jaar weer met mijn paard! zoo vervelend, en het maakt niet uit welk dek ik erop doe..

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:31

voor de deken maat te bepalen doe stokmaat + 30 en dan afronden naar beneden naar de eerst volgende dekenmaat die eronder zit dus bv. Paard is 163 + 30 = 193 dan naar de eetste dekenmaat die eronder zit is 185.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:37

Dominiquee15 schreef:
voor de deken maat te bepalen doe stokmaat + 30 en dan afronden naar beneden naar de eerst volgende dekenmaat die eronder zit dus bv. Paard is 163 + 30 = 193 dan naar de eetste dekenmaat die eronder zit is 185.

gaat niet altijd op, mijn paard is 159cm en heeft dekenmaat 195cm :j

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:47

mirgino schreef:
Dominiquee15 schreef:

gaat niet altijd op, mijn paard is 159cm en heeft dekenmaat 195cm :j

Ohh haha.
ja had gelezen op de facebook van piaffe ruitersport.
dus dag dat het wel waar was.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:33

:D ook mijn appaloosa van 149cm had dekenmaat 185cm

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:58

Ik heb het idee dat je paardenbh dan te groot is.. Ik heb namelijk een Fries, paardenbh maat XL en hij verschuift max 3 cm vanaf zn manenkam. Voor de rest blijft hij prima liggen. Ik zie alleen dat de kleur van de paardenbh vervaagt, maar schuurplekken op zijn borst heeft hij niet.