dunne regendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieke94

dunne regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 23:35

Hoi allemaal,

Ik twijfel dus hier even een vraagje:
Mijn WelshCob staat nog 24/7 buiten en sind twee weken met alleen een dunne regendeken.
Nadat ze vandaag niet zoveel pit toonde (al is ze zelf al niet de snelste (A)) ging ik twijfelen of ik er toch niet beter ook een fleecebeken onder kan doen.
(wat me tegenhoud is dat ik ze over n x aantal weken liever zonder dekens op stal heb)

Wat denken jullie?

Bedankt alvast!

Set_Elkol

Re: dunne regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:37

heeft ze gewoon een vacht of is ze (deels) geschoren? Mijn Arabier staat zelfs compleet zonder deken buiten, moet gewoon kunnen hoor :) Niet zoveel pit kan meerdere factoren hebben?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:08

Mijn paardje staat ook nog steeds onder een 0 grams regendeken buiten hoor. En heeft het er echt niet koud onder.
Zodra ik merk dat ze het kouder heeft gaat er een dikkere op.

Maar ze staat overdag de gehele dag buiten en met de nacht op stal. De stallen zijn voorzien van grote schuifdeuren die gewoon lekker open staan (geen tocht)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:12

Als je hem straks op stal wilt zetten zonder deken zou ik hem nu ook niet onder deken zetten . Een dunne regendeken is vaak veel kouder voor een paard dan geen deken in deze tijd van het jaar. Ze kunnen nu de vacht niet opzetten waardoor ze het koud krijgen. Misschien kun je hem beter bijvoeren met hooi.. Door de verbranding daarvan blijft je pony lekker warm.
Mijn gepensioneerde Epony staat ook gewoon zonder deken buiten, maar wel met voldoende hooi.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:35

Dat van 'de vacht niet kunnen opzetten' begrijp ik niet helemaal.
Als ik naar mijn paarden kijk (12/24 buiten met Amigo-regendeken), 'steunen' de dekens op de schoft en de kont. Over de rug en de flanken zitten de dekens niet strak. Het lijkt met toch dat ze eronder hun vacht goed kunnen openzetten?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:41

als je kijkt zou de deken volledig moeten aansluiten en niet op 2 punten moeten hangen.
Verder hebben ze een aardige 2 a 3 cm nodig om de vacht goed op te zetten.

Dus inderdaaad, een 0 gram is voor je paard verschrikkelijk veel kouder dan zonder. Je kunt beter voor een goede schuilgelegenheid zorgen en de deken of aflaten of een dikkere.0 gram is leuk zolang de nachttemp boven de 10 blijft en het veel regend.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:16

Een volledig aansluitend deken is toch niet praktisch? Ik ben natuurlijk geen paard, maar ik draag toch liever een jas die wat ruimte geeft. Als je paard dan enkele kg bijkomt, is de deken toch met een te klein?
2-3 cm is precies toch wel veel. De vacht van mijn paarden is bijlange zo lang niet.
Zonet heb ik ze binnengezet met een laagje sneeuw op de dekens, dus dat smelt niet. Dat is toch het beste bewijs dat de dieren geen warmte verliezen en dus geen koud hebben?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:09

nouja ik weet niet maar als jou jas op je schouders strak zitten en daardoor daartussen erg los gaat hij drukken op de punten waar hij aansluit. Hij zal overal even veel moeten aansluiten, en niet tussen 2 punten moeten hangen.
waarom is dat het bewijs dat ze geen warmte verliezen? als de vacht niet warm is hebben ze niks te verliezen nee.. als jou huid koud is komt er ook geen warmte vanaf?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:55

warmte verliezen = koud hebben
Vergelijk het met een slecht geïsoleerd huis: sneeuw zal wegsmelten op het dak. Wanneer dat niet gebeurt (dus sneeuw blijft liggen), wilt dat zeggen dat de buitenkant van het dak niet warm is en de warmte dus goed indoor blijft.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:30

Tenzij het huis van binnen helemaal koud is dan smelt de sneeuw op het dak ook niet.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:42

Een paard houdt zijn lichaamst° natuurlijk wel constant... Lijkt me sterk dat hij 'binnenin' zo koud is dat sneeuw niet smelt...
Nieuwe vergelijking: mijn shetlandpony staat buiten (zonder deken) met een laagje sneeuw op de rug - dat smelt niet. Dus: pony verliest geen warmte, dus pony heeft het niet koud. {:)
Maar ik denk dat de discussie ons te ver leidt.