Kan ik deken nog af doen na ziek te zijn geweest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

borrie01

Kan ik deken nog af doen na ziek te zijn geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:30

Ik zit in dubio

Ik heb een shet veulen van nu 6 maanden
Hij heeft toen ik hem 4 weken geleden kocht een spoelworm besmetting gehad waardoor zijn weerstand nu wat minder is. Ik merkte ook dat hij zichzelf niet zo lekker warm kon houden. Ik heb hem daarom een 0 gram regendeken op gedaan zodat hij niet drijfnat zou regenen.

Hij staat samen met een volwassen shet in een paddock met een kleine schuilstal waar de pony's achter elkaar in moeten staan. De volwassen shet versperde hem vaak de weg waardoor hij niet naar binnen kon. Dit gaat nu wel al beter.

Nu heeft hij ook een keelontsteking opgelopen waar hij nu antibiotica voor krijgt. Volgens de dierenarts was het nu ook wel lekker dat hij een regenjas aan had.

Vanaf volgende week gaat ze naar hun nieuwe stek waar ze een ruime schuilstal hebben met een grote ingang.

Nu is mijn vraag kan ik z'n deken nog af doen zodra ze op hun nieuwe stek staan en hij niet meer ziek is?
Hij heeft een flinke vacht onder z'n deken.

Afbeelding

Z'n vacht is nu zelfs iets dikker.

barbar

Re: Kan ik deken nog af doen na ziek te zijn geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:39

een ongevoerde regendeken geeft geen warmte en kan wat dat betreft zelfs een nadeel zijn omdat hij het opstaan van de vacht ietwat belemmerd.
daarom zou je denken dat het geen probleem moet zijn om die deken af te doen waarneer de mogenlijkheid om te schuilen verbeterd.
moet wel zijn vacht goed werken en waterdicht zijn, anders heb je zo weer een ziek veulen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:43

Dan zou ik het dus gewoon moeten proberen of het kan en zo niet dan een dikkere deken als de 0 gram op doen?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:52

ik ben sowieso niet zo van de dekens bij veulens, maar als het echt niet anders kan zou ik iig een iets gevoerde deken op doen zodat je het warmteverlies door het niet optimaal kunnen werken van de vacht opvangt.
maar eerlijk gezegt denk ik als de vacht echt behoorlijk dik is er geen probleem is om de deken af te doen, doe dit wel op een paar droge en niet te koude dagen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:57

Ik was ook van plan geen deken op te doen maar door die slechte weerstand en al die regen toch maar wel gedaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 06:46

Je zegt dat hij eerst een spoelworm had, zich niet warm kan houden ondanks zijn vacht, ook verminderde weerstand heeft en momenteel ook nog eens keelontsteking waarvoor antibiotica.... En dan binnen een week de deken af.... Ik zou dat niet doen. Je weet niet zeker of hij in de nieuwe loopstal ook naar binnen mag van de andere Shet. We krijgen kouder weer, mogelijk sneeuw. Ik zou hem gewoon de deken op houden. Desnoods een licht gevoerde. Ik zou eerst zeker willen zijn of het veulen goed door alle behandelingen komt. Antibiotica verminderd ook de weerstand.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 07:38

ik sluit me aan bij de antwoorden van barbar

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:28

Ik was ook niet van plan om meteen zaterdag z'n deken af te doen. Ik wil inderdaad eerst even kijken hoor het gaat op hun nieuwe stek.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:51

Maar ik kan hem dus beter een 100 gram op doen ipv een regendekentje.
Nu hij nog ziek is?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:00

Als je van plan bent straks de deken af te doen is het misschien beter geen dikkere op te leggen. Eind vd week wordt het wel gevoelig kouder, ik zou gewoon kijken hoe je veulen onder de ongevoerde voelt voor je besluit naar een dikkere deken over te gaan. Ze wennen er snel aan, een paard acclimatiseerd in een dag of 3. Van deken naar zonder deken is bij koudere temperaturen lastiger.

Vind het veulen wel een heel schattig beestje met dat kleurtje.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 26-11-12 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:02

Heb toch even dierenarts geraadpleegd en die zei dat ik m niet zonder deken moet zetten omdat z'n weerstand niet zo snel weer is opgebouwd.
En die zij hetzelfde als jullie. Dan wel een gevoerde want een regendeken krijgen ze het alleen maar koud onder

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:05

Hoe kouder het wordt, des te dikker de deken. Hij heeft wel vacht maar je kunt de temperatuur onder de deken voelen, is die lauw/warm zit je goed. Te warm of koud is niet goed. Zweten onder een deken kan funest zijn, zeker bij ponys met vacht. Dan kunnen ze ook luis krijgen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:18

Gevoeld onder z'n regendeken en hij voelt eerder koud aan als dat ik zeg hij heeft het lekker warm.
Z'n oren zijn ook koud trouwens.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:31

je moet wel bij de aanzet van de oren voelen hè, niet de oorschelp zelf die als het goed is altijd koud.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:14

Als hij koud is onder de deken kun je misschien beter over gaan naar een 100 grams. Bij vorst ook de temperatuur onder de deken in de gaten houden. Het moet een behaaglijke temperatuur zijn onder de deken. Oren hecht ik niet veel waarde aan. Hier krijgen ze een dikkere deken als ze koud aan voelen onder de deken.