Scheren gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Scheren gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:28

Ik wil mijn pony graag geschoren hebben omdat ze veel zweet en het duurt echt eeuwen voor dat ze weer droog is.
Vorig jaar en dat jaar daar voor heb ik een winterstop gehouden, dit jaar wil ik wel door blijven rijden.

De laatste keer dat ze geschoren is waren er 3 mannen + de dierenarts voor nodig. Ze is 2 keer platgespoten en 2 hielden haar overeind zodat ze niet omviel en geschoren kon worden en nog steeds probeerde ze iedereen dood te trappen. Het ene moment stond ze te sukkelen en dan wilde ze ons weer vermoorden.

Nu wil ik niet dat het weer op deze manier gaat. Hoe krijg ik haar kalm bij een scheerapparaat? We laten haar wennen aan het geluid, ze is daar nog wel gespannen bij maar doet niet zo heel gek. Hoe moet ik het aanpakken, zonder haar weer zo te forceren?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:29

hmm dood trappen zal nog wel meevallen.
misschien een ander middel gebruiken voor het verdoven?
en is er al een praam gebruikt?

edit: dan maar niet scheren.
Laatst bijgewerkt door Dniekje op 25-11-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Re: Scheren gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:30

Niet gaan scheren. Gewoon normaal rijden en niet teveel in het zweet rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:32

Als je weet dat je paard zo reageert waarom zet je haar dan niet optijd onder dekens? Dan hoeft er geen scheerapparaat aan te pas te komen..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:32

Wat Ragdollcat zegt. Als je niet normaal kan scheren, dan maar helemaal niet. Ik vind bovenstaande situatieschets nogal zorgwekkend en ik snap niet dat je je paard door zoveel stress laat gaan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:33

Had je dit niet vorig jaar al kunnen bedenken? Nu ben je wel erg laat om haar er in alle rust aan te wennen zodat de angst minder wordt/verdwijnt. Ik zou zeggen voor dit jaar een winterstop en haar in alle rust laten wennen aan het scheerapparaat.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:34

Het mooiste zou zijn dat je haar laat wennen aan het apparaat, wat je nu al doet met het geluid en dan met aanraking met het apparaat. Elke keer als ze rustig blijft staan belonen. Het liefst elke dag oefenen, al is het maar 1 of 2 minuten.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:35

Ragdollcat schreef:
Niet gaan scheren. Gewoon normaal rijden en niet teveel in het zweet rijden.

Ze wordt echt zeiknat. Zaterdag zijn we 20 minuten naar het bos geweest, misschien een paar minuten gedraafd en dan staat ze al te dampen.

Dniekje schreef:
hmm dood trappen zal nog wel meevallen.
misschien een ander middel gebruiken voor het verdoven?
en is er al een praam gebruikt?

De dierenarts had haar een dubbele dosis verdoving gegeven. Ze kon niet eens meer op haar benen staan. Dood trappen is echt niet overdreven, ze was echt levensgevaarlijk.

Ik wil gewoon dat ze er aan went, zodat ze het op een gegeven moment niet meer eng vind. Mijn vraag is dus hoe ik dit aan moet pakken. Als het dit jaar nog niet lukt maakt dat ook niet zo heel veel uit. Maar op een gegeven moment moet het toch wel gaan lukken. Wil ook niks forceren, maar wil er wel mee aan de slag.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:37

Als ze werkelijk zo reageert zou ik er deze winter niet aan beginnen, maar haar de tijd gunnen om aan het geluid te wennen. Het levert haar stress op, en het is gevaarlijk voor jullie.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:37

xmarliez schreef:
Als je weet dat je paard zo reageert waarom zet je haar dan niet optijd onder dekens? Dan hoeft er geen scheerapparaat aan te pas te komen..

Dit is natuurlijk onzin!
De dikte van de vacht is afhankelijk van lichtinval en daarnaast van erfelijk factoren en heeft weinig te maken met dekens. Deze houd de vacht meestal wel korter dan zonder deken maar helemaal voorkomen ermee kun je het niet.
Daarnaast zijn er nu eenmaal paarden die snel zweten ook zonder dat ze extreem dikke vacht hebben of waar veel van gevraagd word.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:40

@lolacabana; paard rustig eraan laten wennen en het zelf doen; zodat ze jouw vertrouwt. Daarnaast kan een goede verdoving je ook helpen(laat dit minimaal een uur inwerken) en ga zeker niet met zoveel mensen tegelijk je paard scheren!
Hier word ze alleen maar lastig van en angstig.
Misschien is het een idee om alleen haar hals en stukje borst te scheren zodat ze haar warmte beter kwijt kan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:40

tamaramt schreef:
xmarliez schreef:

Dit is natuurlijk onzin!
De dikte van de vacht is afhankelijk van lichtinval en daarnaast van erfelijk factoren en heeft weinig te maken met dekens. Deze houd de vacht meestal wel korter dan zonder deken maar helemaal voorkomen ermee kun je het niet.
Daarnaast zijn er nu eenmaal paarden die snel zweten ook zonder dat ze extreem dikke vacht hebben of waar veel van gevraagd word.

Hoezo onzin? Zo doen zoveel mensen het.. Als je eind van de zomer je paard het eerste deken oplegd en je zorgt ervoor dat er voldoende gram op ligt zodat je paard het niet koud heeft, dus geen vacht gaat aanmaken dan is scheren niet nodig, of je moet het echt kort willen hebben maar een zomervacht is inprincipe voldoende om je paard optijd weer droog te hebben na het rijden. Er zijn zoveel mensen die niet scheren dus of het nou onzin is....

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:41

Als ze zo ontzettend stressed, gaat het heel heel heel veel geduld kosten om je paard daaraan te laten wennen.

Je zou het kunnen proberen, ik zeg maar wat, met het apparaat je paard aaien, wel nog uit.
Dat het apparaat zelf niet meer eng is, over de oren, benen, buik enz.

Later eens aanzetten, gewoon neerleggen en gaan poetsen? Niet erop focussen. Later met dat ding aan in je handen gaan poetsen..
Nu zeg ik maar wat, maar als je wilt gaan scheren zonder je paard een anxiety attack te bezorgen, zal je het toch een beetje zo moeten gaan doen denk ik.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:43

Dat het gevaarlijk is weet ik. Mijn stalhouder heeft me al duidelijk gemaakt dat het echt op eigen risico is en mijn ouders willen alvast een bed in het ziekenhuis reserveren :+.

Wil graag meer ideeën over hoe ik haar hier in kan trainen. Het geluid gaat nu op zich redelijk, nog wel stress, maar wel gewoon eten e.d. en haar er mee aanraken als ie uit staat ook, maar als ie aan staat en dichterbij is nog wel heel eng. Wil er ook alle tijd voor nemen, want anders bereik ik nog niks.

Als ik Kaylak onder een deken zet dan maakt dat qua vacht bijna niks uit. Ze zweet dan nog steeds veel. En juist omdat ze ook nog de hele dag in de wei loopt gedurende de winter zou het wel fijn zijn als ze geschoren kon worden. Dan kan ze gewoon weer terug na het rijden. Of dat deze winter, of volgende winter is maakt mij niks uit. Als het maar rustig verloopt. Of als ik het af kan met 1 zo'n tube gel ben ik ook tevreden.

Ik wil haar ook niet in het geheel geschoren hebben, maximaal zo'n jachtmodel er uit. Vooral dus omdat ze straks als het sneeuwt ed ook de wei nog in gaat.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:45

Als aanhebben in de buurt nu de grens is van goed en een beetje eng,
zou ik daar beginnen en hem aan houden terwijl je hem vast heb en gaan poetsen.
Gewoon wachten tot het echt niks meer uit maakt.
Dus met spanning aanhouden, als ze kauwt, likt of gaapt, uitzetten.

Dat zou ik met het touw in je handen doen zodat ze weg kan lopen, dan loop jij gewoon rustig mee. Als ze dus een mini teken van ontspanning toont, stilstaan of zo, zet je hem uit.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:47

@NeverGiveUp, dat ben ik nu ook aan het doen. Maar als dat straks lukt hoe moet ik dan verder? Op het moment (en dat kan nog even duren) dat ze geheel ontspant bij het geluid van de scheermachine en dan ook ontspant als ik haar daar mee aanraak als die uit staat.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:47

@xmarlize;

Blijkbaar weet je niet dat de vachtaanmaak afhankelijk is van de lichtinval en weinig te maken heeft met dekens.
Ik kan je vertellen dat mijn paard 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onder een deken staat(afgezien van 1/2 mnd goed weer zonder dazen nog geen deken)en dat ik altijd op tijd begin met dikkere dekens erop te leggen.
Elke dag check ik mijn paard en indien nodig pas ik het elke dag aan.
Maar ik heb een paard wat ook snel zweet; is een erg werkwillig paard en is al na 10 min lichte loswerkarbeid bezweet.
Ze krijgt geen mega dikke vacht maar gaat toch wel erg zweten dus ik heb een maand geleden geschoren en ondanks 3 dekens erop heb ik afgelopen woensdag een 2e keer moeten scheren omdat ze weer behoorlijk doorgeschoten was in de vacht en weer snel bezweet was.
En vandaag wedstrijd gehad en 4 dagen geleden geschoren en evengoed was ze na 20 min loswerk al klam en bezweet weer.
Dus dekens hebben erg weinig invloed. Licht wel; daarom is het beste om de lampen op stal elke dag tot 22.00 aan te hebben maar helaas is dat niet mogelijk op onze stal.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:48

Hoe reageert het paard op een tondeuze? Als dat wel goed gaat kun je overwegen om daar mee te scheren. Ben je wel wat langer bezig maar ken wel meer mensen die het zo doen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:49

De machine aanzetten en de machine omdraaien en dan over haar vacht gaan. Dus niet zoals je normaal zou doen, maar enkel met de punt. Wellicht vind ze ook het gevoel van scheren vervelend en dat is met een omgekeerde machine minder tot niet het geval.

zimbabwe

Sommige dingen zijn helaas echt niet te trainen..scheren is er hier absoluut 1 van. Je zou met een hoop pijn en moeite zover kunnen komen dat je op bapaalde stukken mag komen, maar helemaal overal gaat je geheid niet lukken met een paard dat zo angstig is. Ik zou er echt niet aan beginnen eerlijk gezegd, want het verhaal van levensgevaarlijk is in dit soort gevallen vaak echt niet overdreven: ze kunnen je echt het ziekenhuis in trappen of erger nog: dood. Is dat de moeite waard wetende dat dit eigenlijk niet te trainen is?

xmarliez

Dan zul je toch wel echt klein moeten beginnen denk ik. Scheerapparaat vast houden, aan laten ruiken, stap 1. En zo een aantal dagen en daar mee 'aaien' stap 2. Ook weer een aantal dagen doen totdat je paard daar volledig ontspannen bij is. Dan lekker gaan borstelen en het scheerapparaat 'aan' in het zicht leggen en dat ook weer een aantal dagen doen. Zo begin je weer bij stap 1 maar dan met het apparaat aan en als het aaien overal met een aan apparaat gaat dan kun je eens proberen om plekjes waarbij jouw paard aanraking met het apparaat totaal niet erg vindt een stukje weg te scheren. En zo stapje voor stapje verder. Ik zou voor ieder nieuw ding zeker 7 dagen rekenen om het uit te voeren, meer als dat nodig is en als het na 3 dagen al super gaat kun je natuurlijk eerder verder gaan. Maar de tijd nemen is het belangrijkste. Alles doen in rust en ontspanning en zelf niet gespannen zijn.

MachoPablo

mijne was ook angsthaas met sheren, hebbben alleen zijn hals gedaan voer en bleef keurig stil staan ,,
doen we zonder gaat hij helemaal paniekerig doen ,

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:51

Lolacabana schreef:
@NeverGiveUp, dat ben ik nu ook aan het doen. Maar als dat straks lukt hoe moet ik dan verder? Op het moment (en dat kan nog even duren) dat ze geheel ontspant bij het geluid van de scheermachine en dan ook ontspant als ik haar daar mee aanraak als die uit staat.

Ik zal je eerst daarop focussen. Anders ben jij met je hoofd al steeds een stap verder.
Klinkt raar maar eerst moet dat goed zijn, en daarna ga je kijken wat de volgende stap is.
Je paard heeft niks aan je als jij in je hoofd al bij het scheren van de oren bent, snap je :P

Maar misschien kan je daarna met het apparaat op een zachte stand zachtjes over de vacht aaien. En dan niet te voorzichting doen, gewoon over de schouder heen gaan. Hoeft dan maar even, als ze ook maar íets van ontspanning vertoont stoppen en heel wat anders gaan doen, dus niet te lang doorgaan.
Als ze bij aanraking nou echt heeelemaal over de zeik gaat ben je te snel gegaan en neem je een stapje terug.

Ik zou niet zeggen dat ik het kan maar ik denk wél dat het op te lossen is :j

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:57

Je moet geen verdoving gebruiken uit een tube maar ze in het bloed laten inspuiten. Paarden die scheren echt niet leuk vinden, worden dikwijls serieus gevaarlijk van die verdoving uit een tube. Ze vallen in slaap, of geven toch die indruk en dan ineens ontploffen ze... Ik scheer geen enkel paard meer met die troep! Verdoving in het bloed voor mij of ik scheer ze niet. Ik heb véél paarden geschoren voor particulieren en professionele stallen en heb altijd goede resultaten gehad met een cocktail van Domosedan en Torbugesic, ingespoten in het bloed.

Probeer ze eerst te laten wennen aan een kleine tondeuse, die maakt minder lawaai. Maak ze gewoon aan handelingen zoals oortjes scheren (daarvoor niet helemaal leeg) stukje achter de oren bijscheren, sokjes opscheren,... Doe het desnoods milimeter per milimeter.
Ik zou niet verwachten dat je ze deze winter nog geschoren krijgt, zonder dat ze je wilt vermoorden. Tegen volgende winter zou er toch al meer vertrouwen moeten zijn als ze de tondeuse te zien/horen krijgt.

Maar...sommige paarden blijven bang en gevaarlijk... Hou daar dus ook rekening mee.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:03

zimbabwe schreef:
Sommige dingen zijn helaas echt niet te trainen..scheren is er hier absoluut 1 van. Je zou met een hoop pijn en moeite zover kunnen komen dat je op bapaalde stukken mag komen, maar helemaal overal gaat je geheid niet lukken met een paard dat zo angstig is. Ik zou er echt niet aan beginnen eerlijk gezegd, want het verhaal van levensgevaarlijk is in dit soort gevallen vaak echt niet overdreven: ze kunnen je echt het ziekenhuis in trappen of erger nog: dood. Is dat de moeite waard wetende dat dit eigenlijk niet te trainen is?

Ik ga sowieso niet scheren als er ook maar een teken van stress is na al het oefenen, dan hebben mijn bijrijdster en ik gewoon pech en kunnen we wat minder rijden en een half uur bij het solarium wachten.

Het probleem (naast de stress) is ook dat ze zo onvoorspelbaar is. Het ene moment stond ze te soezen en was er helemaal niks aan de hand en het volgende moment moest de gene die haar scheerde echt weg springen voor zijn leven.

Mijn doel is dus ook om dit ooit (volgende maand, volgend jaar, over 10 jaar) ontspannen te kunnen doen. Daar wil ik best energie insteken. Als het toch niks wordt dan laat ik het er ook wel bij zitten, of dan knip ik haar (niemand ziet het toch _O-) want dat mag ik wel van haar.

Dank jullie wel voor al jullie tips en meningen, hier heb ik echt wat aan ipv het we komen je niet opzoeken in het ziekenhuis-reacties uit mijn omgeving :+

De verdoving in het bloed heeft ze dus 2 jaar geleden gehad, een dubbele dosis.