Winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LUNNAAX

Winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:08

Rijden in de winter kan dat gewoon? T paard heeft geen ijzers en we rijden in t twiske op zandpaden dus en om daar te komen moeten we een stukje over de weg. Kan dat gewoon of is dat ze glad als t heeft gesneeuwd ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:12

Je moet in ieder geval goed uitkijken omdat je vaak niet weet of er onder de sneeuw een bevroren plas ligt waar je paard op uit kan glijden bijvoorbeeld en je weet vaak ook niet of de grond heel ongelijk is...

Ik rijd zelf wel altijd buiten met bevroren bodem en sneeuw, maar doe wel een stuk voorzichtiger ;)

LUNNAAX

Re: Winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:16

Doe je wel gewoon nog alles (stap,draf,galop)?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:53

Ja, maar wel alleen op paden waar ik de hele week elke dag kom. Dus ik weet aardig hoe de ondergrond is dan...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:04

Paarden hebben het heel snel door als het glad is.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:06

Met sneeuw moet je wel heel erg uitkijken dat ze geen sneeuwklompen krijgen, ondanks dat ze geen ijzers hebben. 't is en blijft erg gevaarlijk, en niet zo prettig om op de grond te liggen met je paard ernaast.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:17

Als de ondergrond bevroren is kun je beter op de vlakke harde zandpaden rijden. Rulle bevroren zandpaden zijn funest voor de benen van je paard. Dat is hobbel de bobbel en de kans op verstappen is dan groot.
Zonder ijzers heeft je paard meer grip dan beslagen zonder sneeuwzooltjes. Te lange hoeven kunnen ook sneeuwklompen onder de hoeven krijgen. En sneeuwklompen wordt bij hoge druk ijsklompen. Ook dan kan je paard zich verzwikken of erger. Met sneeuw kun je best prima rijden verder, alleen wat rustiger en houd rekening met ijs onder de sneeuw. :j

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 09:16

Bravura schreef:
Als de ondergrond bevroren is kun je beter op de vlakke harde zandpaden rijden. Rulle bevroren zandpaden zijn funest voor de benen van je paard. Dat is hobbel de bobbel en de kans op verstappen is dan groot.
Zonder ijzers heeft je paard meer grip dan beslagen zonder sneeuwzooltjes. Te lange hoeven kunnen ook sneeuwklompen onder de hoeven krijgen. En sneeuwklompen wordt bij hoge druk ijsklompen. Ook dan kan je paard zich verzwikken of erger. Met sneeuw kun je best prima rijden verder, alleen wat rustiger en houd rekening met ijs onder de sneeuw. :j

Wat z'n sneeuwklompen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:30

Grote blokken sneeuw wat onder de hoeven blijft kleven.

Ik rijd ook gewoon in de sneeuw. Als de bodem goed is dan gaan we ook gewoon in galop, ik heb daar nog geen problemen mee gehad.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:32

Klonten sneeuw die onder de hoef plakken. Die kunnen zo groot worden dat je paard als het ware op hoge hakken loopt, dus niet meer op de hoef zelf maar op de klomp sneeuw of ijs die er onder kleeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:46

Je kan het vergelijken met sneeuwballen gooien.
Van droge sneeuw, wanneer het vriest kan je geen goede sneeuwballen maken.
Sneeuw wat tegen de nul graden zit, geeft mooie sneeuwballen.
Sneeuw die bijna aan het dooien is geeft ijs ballen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:02

Mijn paard doet het prima in de winter op sneeuw (hij heeft geen ijzers). Heeft ook jarenlang buiten gelopen op sneeuw. Bij ijs passen ze zich dan prima aan. Ik rij zelf rustig op een goede sneeuw ondergrond. Niets mis mee.