Scheren of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirandax__

Scheren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:05

ik weet niet of het hier goed staat , anders sorry

Hallo.
Ik zit nu dus heel erg te twijfelen of ik mijn 5 jarige haflinger merrie zou gaan scheren.
Ik rij voornamelijk dressuurmatig dus het is vaak hard werken , en elke keer zweet ze al na een kwartier en met stappen wordt ze niet droog.
Nu zit ik dus te twijfelen wat zouden jullie doen.
Ze staat nu dag en nacht op stal.
En als ik er zou scheren, wat voor deken heb ik nodig , en hoeveel grams ?

Ik hoop snel een reactie te krijgen (:

Dankjewel.

Groetjes .

sliertje

Re: Scheren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:07

Lekker scheren, scheelt je een hoop tijd en gedoe en met een warme deken, of twee, houdt ze het lekker warm.
Als je wilt kan ik je merrie komen scheren, ik woon in voorthuizen :)

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:08

mijn verzorgpony heeft dat ook! heel erg veel zweten en niet snel afkoelen! nu het kouder word heeft de eigenaaresse alleen de delen gescheert waar hij heel veel zweet.

Mirandax__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:11

Sliertje : Ik stuur je even een pb.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:13

Altijd goed ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:39

PP >> SV

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:44

Gewoon lekker scheren. Als je paardje zo lang nat blijft na het rijden, heeft ze veel meer kans op kouvatten.
Zonder dikke wintervacht kunnen ze hun warmte goed kwijt en worden ze nauwelijks nat.

Qua dikte zou ik zeggen 350 gram na het scheren.
En als ze geschoren zijn kunnen ze ook nog prima naar buiten hoor. Mijn geschoren paarden staan in de winter ook gewoon een aantal uren per dag op het land. Ook bij sneeuw en vorst. Hebben ze nog nooit wat van gekregen ;)

Succes.

Mirandax__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 15:12

Dankjewel

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:39

Inderdaad gewoon lekker scheren. Mijn haffie zweette ook ontzettend. Ze zit ook meteen lekkerder in der vel. En met deken scheelt ook nog poetswerk :)
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 19-11-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:50

als het echt zo lastig is met rijden, en je blijft op dit niveau trainen zou ik ook scheren.
sommige doen ook aan winterstops :) dan hoef je niet te scheren.

goede dikke deken op doen, ik werk vaak met meerdere dekens. en voelen of ze warm zijn, als het koud is een dikkere op leggen of 1 er tussen (niet waterdicht op waterdicht, maar staldeken en daarop de waterdichte bv.) als ze zweten een dunnere deken / 1tje er van tussen.

succes!

xxmerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:40

Het licht er natuurlijk aan of je hem vaak rijd, je kunt hem natuurlijk gewoon scheren, zolang je hem maar een deken op doet natuurlijk!
Helaas kan mijn eigen pony niet geschoren worden, omdat hij bang is voor het scheerapparaat! :S

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 02:12

Ik zou ook scheren.
Mijn paard is sinds zondag geschoren, en wat een verschil zeg!
Hij zweette ook altijd super hard na het rijden, nu blijft hij helemaal droog, ook al heeft hij hard gewerkt.
Na het rijden kan zijn deken meteen weer op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 02:29

Niet scheren, je weet nooit zeker of je paard het nu te koud of te warm heeft. Paard is prima in staat om met z'n eigen vacht dit perfect te reguleren. Daarnaast is het paard geen mens, en moeten we paarden niet met mensen vergelijken. Wij denken ons haar nat --> verkouden, is gelijk aan paardenvacht nat --> verkouden. Echter werkt de vacht van een paard veel anders dan ons haar. Als je zou kijken zou je zien dat de bóvenkant van de vacht nat is maar daaronder droog en zo ook de huid. De bovenkant van de vacht droogt op, maar het paard zal geen kou vatten, de huid is immers niet nat. Werkt eigenlijk hetzelfde als een zweetdeken, de onderkant is droog, maar al het zweet ligt óp de zweetdeken, die heb je dus eigenlijk niet nodig, want de vacht reguleert dat zelf prima!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:45

Maar maartje het is wel zo, dat als jij met een wintervacht verder traint op het niveau waar je paard het veel te warm is, je hem kapot aan het rijden bent. Het lichaam kan zijn warmte niet kwijt en dit gaat ten koste van de spiercellen, heb ik ooit geleerd.
Dat is voor mij een reden om te scheren, om of een winterstop in te lassen. Ik scheer niet voor het niet droog kunnen stappen oid na het rijden.. het gaat er om tijdens het rijden dat het gewoon oneerlijk is tegenover je paard.
Zelf doe ik na een kwartier mn jas uit, maar mn paard ja sorry die moet zn jas maar aanhouden ook al heeftie t warm..... want het is een paard..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:10

Mee eens FahyaFemke :j En ook nog eens het feit dat een paard met een natte vacht veel sneller kou vat dan een paard wat zijn warmte goed kwijt kan en dus ook niet of nauwelijks zweet.
Reken voor de vacht die je eraf scheert ongeveer 200-300 grams deken, dan zit je goed.
Wel zorgen voor goede waterdichte deken voor buiten.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:31

Je hoeft haar niet helemaar te scheren. Er zijn patronen die door de deken bedekt worden. Ik denk dat dat een goed idee is. Of kijken of je een solrium hebt ;)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:34

Dit jaar heb ik besloten om ponylief maar te gaan scheren. Andere jaren had ze het gewoon te warm en was ze niet droog te stappen. Ze is nu dus geschoren en ze is prachtig! Ze zit ontzettend goed in haar vel en je merkt duidelijk dat ze het zo veel fijner vindt. Ik heb er nu een 200 grams onderdeken opliggen met daaroverheen een goede regendeken.