Wie heeft zijn paard geheel geschoren en toch lang buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wie heeft zijn paard geheel geschoren en toch lang buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:55

Ik ga deze week mijn haflinger weer scheren.
Nu twijfel ik ditmaal of ik hem niet geheel zal scheren, afgelopen jaren had ik een zeer ver weggeschoren jachtstreep met buik geheel kaal en hals en achterhand zo goed als.

Hij staat van s'morgens tot de avond buiten, hij heeft een Rhino wug model aan een deken met hals past niet bij hem vanwege de mega hals.
Dus hij heeft altijd een stuk kale hals, dit geeft nooit problemen.

Wie scheert zijn paard ook en hoever als hij heel de dag buiten staat, 365 dagen per jaar?

Ik ben niet opzoek naar een discussie wel of niet scheren ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:16

Mijn paard staat overdag ook gewoon buiten en is bijna helemaal geschoren. (Alleen hoofd en benen niet, Hals dus wel)
En mijn paard heeft ook nog is geen beschutting. Maar als je paard gewoon een goede denken op heeft die goed waterdicht is en de juiste dikte heeft moet dat geen probleem zijn.

** Edit: Mijn paard staat overigens ook gewoon zonder hals buiten. Dus met een gewone deken. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:41

Ik heb mijn paard ook het hele lijf zonder de benen en zonder de voorkant van het hoofd en die staat hele dagen in de paddock.
Gewoon met een warme waterdichte deken, ook zonder hals.

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:42

Ja die van mij is ook helemaal kaal en staat van zonsop tot zons ondergang buiten.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:45

Mijn paard staat ook de gehele dag buiten, alleen 's nachts op stal.
Ze is helemaal geschoren dus ook haar hoofd en benen.
De deken die ze om heeft is een gewone 300g outdoor deken zonder hals en dit gaat prima.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 08:41

Ok, wat fijn om te horen, ik scheer hoofd en benen ook niet.
Het is gewoon zoveel makkelijker in scheren en mooier, en met buiten rijden gewoon goed deken op.

Hebben jullie een dikke fleece uitrijdeken op?
Of iets anders?
Heb zelf een Rhino Competition maar die likt me wat fris.

En is een nierdeken dan voldoende, of liever meer deken?
HEt gaat om bosritten dan.

Daihyo

Re: Wie heeft zijn paard geheel geschoren en toch lang buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:13

Mijn haflinger is ook helemaal geschoren, behalve hoofd en benen.
Hij staat 24/7 buiten, momenteel met een 200gr zonder hals.
Als ik naar buiten ga heb ik wel een fleecegevoerde regendeken op. Maar in de bak alleen met uitstappen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:17

Mijn pony heeft vorige winter helemaal geschoren gestaan met dikke deken met hals. Nu vond ik het niet mooi hoe het haar terug kwam op hoofd en benen, heel ruw/ Hij stond 24/7 buiten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:11

Mijn Fjord loopt 24/7 buiten en is nu voor de 2e keer helemaal geschoren (behalve hoofd en benen) gaat prima :)

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:17

En wat doen jullie met modder en geschoren benen?

Ben ook aan twijfelen om mijn jongste te late scheren. Maar deze staan wel 24/7 op de wei... Ik kan ze wel in de stal zetten maar dit zijn ook buitenstallen, het vriest er niet in, is wind- en waterdicht. Maar de temperaturen liggen juist boven 0 graden als het buiten -15 is... Zou dit dan niet te koud worden?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:29

Mijn Hafinger heb ik dinsdag weer geschoren. Ze staat overdag van 8/9 tot 4/5 buiten en heeft dag en nacht een 200grams waterdicht deken op. Gaat prima :) Maar als ze temperatuur verder omlaag gaat, doe ik er nog een 200grams onder.
Ze is helemaal geschoren, behalve der sokken en voorkant van der hoofd.
En met rijden doen ik een zweetdeken met hals om :)
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 16-11-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:32

Mijn paard is helemaal geschoren, behalve een deel van het hoofd. Ze staat min. 6 uur per dag buiten.
Goede winterdeken met hals (verschillende grams) no problemo :)
We hebben ook alleen een buitenbaan dus dat is veel met uitrijdeken rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:37

Ik scheer hoofd en benen niet, het paard van een stalgenoot staat wel volledig geschoren.
Beide paarden komen vanaf 8 tot zonsondergang buiten. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:45

En onder hoeveel grams staan de paarden die geschoren zijn en veel buiten lopen?

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:51

momenteel ong 200 grams, maar ze staat ook in een 'buitenstal'

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:07

als je paard veel buiten staat en weinig tot geen schuilmogelijkheden heeft, doe je er wel goed aan om een halsstuk erbij te gebruiken.

Ik heb zelf het halsstuk van de Rambo Quarter deken, die is zeer ruim, zelfs voor mijn fjord.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:09

je hebt diverse halsstukken die wel geschikt zijn voor paarden met een dikke nek.

Hier is alles heel geschoren, rare patronen vinden wij de grootste onzin en dus gaat alles kaal ook het hoofd. Staan ingepakt wel met hals overigens en een dagdeel op het land, paarden die een dag vrij hebben staan de hele dag buiten. geen probleem enige is dat je een keer extra moet scheren.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:10

Goos_Horses schreef:
je hebt diverse halsstukken die wel geschikt zijn voor paarden met een dikke nek.

Hier is alles heel geschoren, rare patronen vinden wij de grootste onzin en dus gaat alles kaal ook het hoofd. Staan ingepakt wel met hals overigens en een dagdeel op het land, paarden die een dag vrij hebben staan de hele dag buiten. geen probleem enige is dat je een keer extra moet scheren.

Ik wil ook graag een halsstuk maar heb geen idee hoe dat zit met wat op welk deken past. Iemand die me er info over kan geven? :)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:12

dat kan je beter gewoon vragen bij de winkel.

Wij hebben enkel dekens met vaste hals. Voor 3 paarden hebben we dekens moeten laten maken vanwege de hengstenkap.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:59

Die van mij lopen ook gewoon een aantal uren per dag op de wei. Bij regen, wind, vorst, sneeuw...
Wel meestal de hals ook bedekt.
Mijn sportpaard is nu niet geschoren, maar mijn miniatures wel. Helemaal kaal, ook benen en hoofd. Scheer ze in de winter trouwens wel met 3 mm messen, in de zomer met 1,5. Maar dat vind ik voor in de winter TE kaal.
Miniatures staan onder 400 gram, 2 x 200 gram. Nu nog zonder bekekte hals. Als het echt koud wordt onder 550 met hals. Alleen buiten trouwens halsbedekking, op stal gaat die af.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:12

mijn fries is geheel geschoren en staat 24/7 buiten zonder hals. mijn andere 2 zijn ook geheel geschoren en staan van 8 tot 5 buitsn, ook zonder hals.
goed warm inpakken dan kan bet best.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:59

noortjjjj schreef:
mijn fries is geheel geschoren en staat 24/7 buiten zonder hals. mijn andere 2 zijn ook geheel geschoren en staan van 8 tot 5 buitsn, ook zonder hals.
goed warm inpakken dan kan bet best.

Hoeveel gram heb jij bij de fries erop met strenge vorst/slecht weer?

Ik had vorige winter dus in totaal bij mijn shetlander (helemaal geschoren) 370 + 150 gram, ruim 500 dus en nog kreeg hij een rare vacht op zijn hoofd (hij stond met hals). Zit er nu dus over te twijfelen om zijn benen en hoofd te laten, maar om eerlijk te zijn lijkt het dan écht een poedel.. :P Het is niet te vergelijken met een sportpaard, waar je haast geen kleur/vacht verschil in ziet.. :')

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:57

ik hoid voor de fries ong aan:
0 tot 10 graden 250 gram
0 tot -5/7 graden 450/500 gram
-5 tot nog kouder 500 tot 700 gram

ik scheer zo nodig nogmaals.
vaak is het resultaat bij de 2e keer scheren mooier als bij de 1e keer. ik zou hem gewoon nogmaals geheel scheren, word het weer niet mooi kun je het hoofd de volgende keer niet doen. charmant staat het niet maar als je niet op concour hoeft geeft dat toch niets?
eventueel zou je anders alleen de kaken kunnen doen. mits je een goeie scheerder hebt zie je hier niet veel van. je moet dan wel weten tot waar je moet scheren en hoe je overgangen mooi scheert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 03:15

Ik zou niet weten waarom een geschoren paard niet naar buiten kan, zolang je hem maar goed aankleed.
Mijn paarden staan in de winter ook nog minimaal 8 uur per dag buiten, vaak langer en ook met slecht weer. Paarden die ik in de sport rijd worden helemaal geschoren en gaan er niet minder om naar buiten, ook als het -10 is staan ze gewoon buiten met een extra deken op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:44

noortjjjj schreef:
ik hoid voor de fries ong aan:
0 tot 10 graden 250 gram
0 tot -5/7 graden 450/500 gram
-5 tot nog kouder 500 tot 700 gram

ik scheer zo nodig nogmaals.
vaak is het resultaat bij de 2e keer scheren mooier als bij de 1e keer. ik zou hem gewoon nogmaals geheel scheren, word het weer niet mooi kun je het hoofd de volgende keer niet doen. charmant staat het niet maar als je niet op concour hoeft geeft dat toch niets?
eventueel zou je anders alleen de kaken kunnen doen. mits je een goeie scheerder hebt zie je hier niet veel van. je moet dan wel weten tot waar je moet scheren en hoe je overgangen mooi scheert.

Dan moet ik idd maar meer erop leggen, het zal wel te weinig zijn geweest. Het haar kwam ook alleen op zijn hoofd zo lelijk terug, benen waren iets dikker maar wel gewoon normale vacht. Ik scheer zelf, dus dat is wel makkelijk met bijhouden :D