[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:18

ow haha dat wordt echt te ver voor mijn scooter

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:20

oei nee dat word helaas ook te ver voor mij :') woon in zeeland sorry anders had ik het zeker willen doen voor je!

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:02

Ik had er al een topic over geopend maar vraag het hier ook even,

Ik heb een 6 maanden oude shetveulen.
Toen ik hem 4 weken geleden kocht en hij bij mij stond kwam ik erachter dat hij een spoelworm besmetting had.

Ook merkte ik dat hij zichzelf niet zo goed warm kon houden in de stromende regen de afgelopen weken.
Hij staat nu onder een 0 gram regendeken.

Doordat zijn weerstand wat slechter is geworden door de spoelworm infectie heeft hij een keelontsteking opgelopen. Hij krijgt daar nu antibiotica voor.

Zaterdag verhuizen hij en zijn volwassen shet vriend naar hun nieuwe stek met een mooie ruime schuilstal. Ze hebben nu ook een schuilstalletje maar dat is eigenlijk een geitenstal met een smalle ingang waardoor hij er vaak niet in kan omdat zijn vriendje in de weg staat.

Mijn vraag is kan ik zijn regendeken straks nog af doen?
Het wordt vanaf volgende week flink kouder en aangezien hij nog tot donderdag antibiotica heeft is z'n weerstand natuurlijk ook minder.

Ik heb de reactie gehad dat ik hem beter een 100 gram op kan doen ipv een regendeken omdat ze het onder een regendeken alleen maar kouder kunnen krijgen.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:54

mijn shet wordt hoop ik vandaag ook nog geschoren, heb net gewassen omdat ze allemaal jeuk had, maar ze was ook best wel in de rui. nu ze gewassen is en die haren nat waren zag ik allemaal neetjes. dus dat wordt helemaal kaal dit jaar.

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:04

Balen zeg dat Je shet luis heeft.
Succes met scheren.

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:26

@borrie01, een regendeken geeft niet veel warmte, dus als je shet weer een beetje fit is kan deze best weer zonder deken staan! Ik zou hem eerst nog wel even oplaten, zoals je zelf ook al zegt.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:57

Heb net maar een 300 grams onderdeken besteld, mocht het echt goed koud worden heb ik in ieder geval een echte dikke deken.

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:23

De mijne is van het weekend geschoren en staat nu onder haar Bucas All in One, voelt ze prima onder!

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:25

Geschoren en staat onder 350 gram. Van het weekend voor de 2e keer scheren en dan leg ik er ook wat meer op want het wordt ook kouder.

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:28

Nog steeds de 200 grams hier. Hij verhuist dit weekend wel naar een nieuwe stalling, waar hij in een inloopstal komt te staan, dus wanneer het dan overdag vriest, leg ik er een zwaardere deken op.
Hij wordt wel gecastreerd daar, dus moet een paar dagen in een stalletje zonder deken erop.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:38

Die van mij staat onder 100 grams winterdeken van horseware met 200 grams onderdeken en ze blijft mooi dun in de vacht. Heb nu 300 grams onderdeken in bestelling voor straks als het echt kouder wordt.

charlotte_L

Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:43

Even een vraagje, mijn pony staat nu onder een ongevoerd regendeken. Dit weekend wordt ze geschoren, ze staat binnen zonder tocht en als ze buiten staat gooi ik er een dikkere deken op. Welke deken zouden jullie adviseren?

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:42

Voor het weekend voorspellen ze nog amper 3 graden, ik zou dus meteen wel voor een 300 gram gaan..

Ik verander vanavond ook van 200 naar 300 gram :)

xvanny

Berichten: 170
Geregistreerd: 03-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:44

Ik wil mijn paard gaan scheren. Ze is 15 jaar en staat eigenlijk altijd al de hele dag buiten.
Als ik haar geschoren heb staat ze snachts op stal maar het lijkt me verstandig om een geschoren paard natuurlijk ook een deken op te doen..
Met welke temperatuur en op stal of in de wei moet ik welke deken omdoen?

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:47

charlotte_L schreef:
Even een vraagje, mijn pony staat nu onder een ongevoerd regendeken. Dit weekend wordt ze geschoren, ze staat binnen zonder tocht en als ze buiten staat gooi ik er een dikkere deken op. Welke deken zouden jullie adviseren?


Ik ben fan van horseware. Als je daar de 0 grams van hebt kun je de liners als onderdeken gebruiken.
Echt ideaal.

@ xvanny heeft je paard al een deken op?
Als die geschoren is dan zou ik nu toch een 300 gram opleggen

xvanny

Berichten: 170
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:28

@aaronyve
Nee ze heeft geen dekens om en ze is nog niet geschoren met welke temperatuur zou ik dan hoeveel grams doen?

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:43

Dit is mijn post uit je ander topic:
Dat is ook afhankelijk van de temperatuur en je paard.
Ik begin meestal bij een 15-10 graden met een 0 grams regendeken en begin vanaf daar verder op te bouwen.
Onder de 5 graden 200 grams, onder de 0/-5 graden, 400 gram en onder de -10 kan ik er als het nodig is nog wat bij doen. Dit is een ongeschoren die overdag buiten staat en 's nachts binnen. Geen wintervacht.

Een staldeken is een staldeken. Ik gebruik deze niet op de wei omdat ze niet waterdicht zijn

maar als je dit topic doorkijkt zie je dat niet iedereen evenveel grams hanteert bij bepaalde temperatuur omdat het ook paardafhankelijk is. Sommige krijgen het bijv. heel warm onder de deken dus dat moet je even in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 27-11-12 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Berichten: 5471
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:53

Mijne staan nu beiden onder 200gr, ongeschoren, overdag buiten & 's nachts in een buitenstal met de luiken halfdicht. Vanaf donderdag wordt het 'echt' koud en krijgt de ruin er een 100gr onder, m'n merrie redt zich nog wel een tijdje zo. :)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:12

geschoren 400 grams met hals

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:41

my_precious schreef:
maar ik heb die van mij ook in een buitenstal staan en ook nog eens een flinke tochtstal, aan 2 kanten staan deuren open en ik mag van de stalhouder niet naar een binnenstal omdat die stallen vrij gehouden moet worden voor dames die hun paarden in de winter bij ons op stal zetten.
ik weet dat tocht heel erg slecht is voor paarden, maar helaas kan het niet anders.
ze doen na het voeren van 22uur de bovenluik dicht en aan de zijkant wel de schuifdeur dicht.
ik denk doordat hij op een hoek staat en precies de regen en wind in zijn stal terecht komt het haar aanmaakt.

normaal heeft hij in de winter als het echt vriest aan 500 gram genoeg, maar woonde toen in het midden van het land wat warmer is als waar ik nu woon.
ik woon nu in zeeland vlakbij het strand en hier is het toch wel kouder.

volgende week sneeuw heb ik gelezen in de telegraaf en een stuk kouder.
hij zal deze winter 600 gram op krijgen, verder wil ik toch echt niet gaan.

zelfs zijn oren, benen voelde koud aan steeds.
en onder zijn deken voelt het echt niet super warm maar gewoon een beetje warm en sávonds wat koeler.


Maar als hij nu al onder 550 staat ga je het niet redden met 600 lijkt me...

lauraatjxx

Berichten: 210
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:49

Mijn paard is ongeschoren en staat onder 200 grams deken, heeft alleen wel een teddy hals waar ik me dood aan erger :+ Ik had nooit toen ik dekens kocht vorig jaar aan dekens met hals gedacht

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:25

die van mij krijgt ook een teddy hals :}, de rest op stal helemaal niet.. alleen Lutske :P
Maar halsdekens begin ik (voorlopig) niet aan, ben zo bang dat ze haar manen kwijt raakt!

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:32

Hier ook een flinke teddy hals, maar ik kan me er echt niet aan ergeren hoor :) ik heb nu dekens met een halve hals en door zijn teddy hals hoop ik geen hele halzen op de dekens nodig te hebben van de winter. Handig toch juist die isolatie van zich zelf?
Ik geloof trouwens dat die van mij ook de ruigste is van stal en dat voor een kwpn'er :D

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:54

Mijn paard heeft nu nog haar 300 grams op, maar denk dat ik morgen of donderdag weer een 150 grams onderdeken op doe. Het wordt in de nachten onder 0 en overdag ook niet erg warm.

my_precious

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-09-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:55

Marloes__ schreef:
my_precious schreef:
maar ik heb die van mij ook in een buitenstal staan en ook nog eens een flinke tochtstal, aan 2 kanten staan deuren open en ik mag van de stalhouder niet naar een binnenstal omdat die stallen vrij gehouden moet worden voor dames die hun paarden in de winter bij ons op stal zetten.
ik weet dat tocht heel erg slecht is voor paarden, maar helaas kan het niet anders.
ze doen na het voeren van 22uur de bovenluik dicht en aan de zijkant wel de schuifdeur dicht.
ik denk doordat hij op een hoek staat en precies de regen en wind in zijn stal terecht komt het haar aanmaakt.

normaal heeft hij in de winter als het echt vriest aan 500 gram genoeg, maar woonde toen in het midden van het land wat warmer is als waar ik nu woon.
ik woon nu in zeeland vlakbij het strand en hier is het toch wel kouder.

volgende week sneeuw heb ik gelezen in de telegraaf en een stuk kouder.
hij zal deze winter 600 gram op krijgen, verder wil ik toch echt niet gaan
zelfs zijn oren, benen voelde koud aan steeds.
en onder zijn deken voelt het echt niet super warm maar gewoon een beetje warm en sávonds wat koeler.


Maar als hij nu al onder 550 staat ga je het niet redden met 600 lijkt me...


waarschijnlijk gaan we hem toch wel scheren het weekend, want zijn haren worden echt lang onder de 550 gram.
het duurt ook zeker 15/20 min voor hij droog is met stappen, meestal stap ik hem nu op adem en zet hem daarna een half uur onder het solarium.
wel apart want alle jaren ervoor redde ik het bij -20 met 500 gram en een kort vachtje.