[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28577
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:03

bij de beschrijvingen van vliegendekens lees ik juist vaak dat je moet oppassen met extreme hitte en extra vaak moet controleren of je paard er niet oververhit onder raakt...

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:23

Francieen schreef:
Batlow schreef:
Korte vraag, ik las ergens dat het met warm weer goed was om de vliegendeken goed nat te maken en op het paard te leggen. Ik kan het nergens meer terug vinden, iemand die dit kan beamen of juist niet?


Fb pagina van knhs!

Ik lees dit onder andere inderdaad:

- Spuit de vliegendeken een paar keer af met koud water en doe hem daarna weer op.

Dat betekent dus dat je hem eerst een paar keer moet afspuiten voordat je hem op doet? Is dat om de deken goed koud te krijgen of hoe moet ik dit zien? :+

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:09

Hoi, vraag hoe jullie dit doen met eczeemdekens en deze hitte..:

Mijn haflinger staat op een heel fijn plekje, 24/7 buiten met veel schaduw en twee redelijk koele schuilstallen. Als het warm is staat ze bijna altijd in één van de schuilstallen, geen last van vliegen en een beetje koelte. Sneue is dat ze een eczeemdeken om heeft (Rambo SIH) en daarnaast ook een vliegenmasker. Anders schuurt ze buik / hoofd open.

Nu wil ik haar graag de komende dagen wat extra verkoeling geven, heb het idee dat ze onder die deken toch wel warmer is dan zonder deken. Gister heb ik haar lekker afgespoten, vervolgens een uurtje gewandeld dus daarna droog de deken weer opgedaan. Vanavond hadden we allebei geen zin om te wandelen, dus afgespoten en toen gelijk de deken weer op.

Alleen. Nu zit ik me dus af te vragen; wordt het niet heel broeierig (en dus juist extra warm) als ik haar afspuit en dan de deken er weer op gooi? En stel als ik nat de deken er weer op doen, geeft het verkoeling als ik de deken ook nat spuit? Of juist weer niet? :7

Ik weet het niet meer, wil het graag wat koeler maken voor d'r maar geen idee of ik juist het tegenovergestelde bereik. Overigens staat ze eigenlijk nooit pal in de zon dus echt megawarm zal ze hopelijk niet worden..

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:10

AHUM. Ik lees hierboven al het antwoord :D Iemand ervaring mee? Dan ga ik dat gewoon doen!

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:16

Bij mijn Fries doe ik wel mijn vliegendeken afspuiten en weer op. Bij de rish nog nooit gedaan..

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 15:19

vandaag de amigo bug rug toch maar opgedaan en ik merk wel verschil in warmte! Met (UV werend) deken is ze veel koeler :)

Piekosjj

Berichten: 5481
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:51

Ik heb zojuist eindelijk de knop omgehakt en de Amigo Mio vliegendeken besteld! Heb 'm in de winkel gezien en gevoeld en hij ziet er erg fijn uit, dus dat scheelt weer mooi 20 euro tegenover de bug rug. Die komt er de volgende keer haha :D Ik hoop 'm morgen al binnen te hebben zodat ik hem vrijdag op kan doen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:53

Mloes schreef:
Hoi, vraag hoe jullie dit doen met eczeemdekens en deze hitte..:

Mijn haflinger staat op een heel fijn plekje, 24/7 buiten met veel schaduw en twee redelijk koele schuilstallen. Als het warm is staat ze bijna altijd in één van de schuilstallen, geen last van vliegen en een beetje koelte. Sneue is dat ze een eczeemdeken om heeft (Rambo SIH) en daarnaast ook een vliegenmasker. Anders schuurt ze buik / hoofd open.

Nu wil ik haar graag de komende dagen wat extra verkoeling geven, heb het idee dat ze onder die deken toch wel warmer is dan zonder deken. Gister heb ik haar lekker afgespoten, vervolgens een uurtje gewandeld dus daarna droog de deken weer opgedaan. Vanavond hadden we allebei geen zin om te wandelen, dus afgespoten en toen gelijk de deken weer op.

Alleen. Nu zit ik me dus af te vragen; wordt het niet heel broeierig (en dus juist extra warm) als ik haar afspuit en dan de deken er weer op gooi? En stel als ik nat de deken er weer op doen, geeft het verkoeling als ik de deken ook nat spuit? Of juist weer niet? :7

Ik weet het niet meer, wil het graag wat koeler maken voor d'r maar geen idee of ik juist het tegenovergestelde bereik. Overigens staat ze eigenlijk nooit pal in de zon dus echt megawarm zal ze hopelijk niet worden..



ons zwarte paard is koeler en droger onder zijn RSIH dan wanneer ik hem zonder in de wei zet.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:19

Ja? Ik heb het idee dat mijn haf harder zweet dan de andere pony's in de wei (zonder deken). Helaas is deken af echt geen optie gezien het schuren.
Ik ga er nu even heen om af te spuiten onder en boven de deken :D

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:22

Hier zijn beide paarden nog droog onder de vliegen deken. Lijkt weinig last van de warmte te hebben.
ik heb eerder ook een haflinger gehad met zomer eczeem. Die deed ik met dit weer de deken af. En ruim voor de schemering weer op.
zo midden op de dag zijn er maar weinig knutten. Dat is vooral als het donker begint te worden.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:27

Mloes schreef:
Hoi, vraag hoe jullie dit doen met eczeemdekens en deze hitte..:

Mijn haflinger staat op een heel fijn plekje, 24/7 buiten met veel schaduw en twee redelijk koele schuilstallen. Als het warm is staat ze bijna altijd in één van de schuilstallen, geen last van vliegen en een beetje koelte. Sneue is dat ze een eczeemdeken om heeft (Rambo SIH) en daarnaast ook een vliegenmasker. Anders schuurt ze buik / hoofd open.

Nu wil ik haar graag de komende dagen wat extra verkoeling geven, heb het idee dat ze onder die deken toch wel warmer is dan zonder deken. Gister heb ik haar lekker afgespoten, vervolgens een uurtje gewandeld dus daarna droog de deken weer opgedaan. Vanavond hadden we allebei geen zin om te wandelen, dus afgespoten en toen gelijk de deken weer op.

Alleen. Nu zit ik me dus af te vragen; wordt het niet heel broeierig (en dus juist extra warm) als ik haar afspuit en dan de deken er weer op gooi? En stel als ik nat de deken er weer op doen, geeft het verkoeling als ik de deken ook nat spuit? Of juist weer niet? :7

Ik weet het niet meer, wil het graag wat koeler maken voor d'r maar geen idee of ik juist het tegenovergestelde bereik. Overigens staat ze eigenlijk nooit pal in de zon dus echt megawarm zal ze hopelijk niet worden..


Kan wel, maar let op dat als het te warm wordt dat het dan drukkende warmte wordt op de huid. Dan kunnen ze dus minder goed zweten. Zelfde effect als je je paard zeiknat in de volle zon zet, in een paar minuten krijgen ze het dan heeeel warm en kunnen niet goed zweten.

Is het geen mogelijkheid om het dak van de schuilstal doorlopend nat te spuiten? Dat geeft namelijk enorm veel verkoeling.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:40

Mijne hebben vandaag met Vlieg en exzeemdeken buiten gestaan.
Ze hebben genoeg mogelijkheden om in de schaduw te staan.
Het was bloedheet maar ze stonden niet extreem te zweten gelukkig.
Eenmaal op stal heb ik ze lekker afgespoeld.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:10

Veulen84 schreef:
Kan wel, maar let op dat als het te warm wordt dat het dan drukkende warmte wordt op de huid. Dan kunnen ze dus minder goed zweten. Zelfde effect als je je paard zeiknat in de volle zon zet, in een paar minuten krijgen ze het dan heeeel warm en kunnen niet goed zweten.

Is het geen mogelijkheid om het dak van de schuilstal doorlopend nat te spuiten? Dat geeft namelijk enorm veel verkoeling.


Ja daar was ik wel een beetje bang voor, gelukkig gaat ze zelf meestal wel in de schaduw staan. Hebben een hoekje waar het zelfs een beetje waait, daar was het eigenlijk best prima uit te houden!
V.w.b. de schuilstallen, deze staan volop in de schaduw vanwege bomen dus het is daar op zich ook al koel. Ze heeft het niet eens zo slecht geloof ik maar wil haar het liefst toch zoveel mogelijk verkoeling geven :(:)

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:07

Vannacht ga ik de paarden op de wei laten, kan ik de vliegenkap beter afdoen of omlaten?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:56

Ik zou die af laten, stél het gaat regenen dan kunnen ze gewoon blijven zien. Regen icm een vliegenkap werkt meestal niet zo goed.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:00

ik laat de kap altijd op, nooit problemen mee gehad, ook niet met regen

Es_ther

Berichten: 18727
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:01

Ik heb 's nachts alles af.
Is wel kansi op regen/onweer vannacht, dus zou m afdoen

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:04

Ik hou hem altijd op ook geen problemen met regen oid.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30670
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:23

Icrack schreef:
Fem schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe de Rambo Sweet Itch Hoody valt?
Normaal heeft mijn pony 1.85.
Nu is ie bij de Divoza met korting te krijgen.
Maar ze hebben 1.83 en 1.98, de 1.90 is er niet meer...
Gaat 1.83 te klein zijn, of vallen ze iets ruim?

[edit] Nevermind... ik zie dat ze ook 1.91 hebben...
Maar dan nog ben ik benieuwd hoe ze vallen?!



Yvank_ schreef:
Ze vallen normaal een 183 is gewoon een 185. Een 198 een 195 en een 190 zit er echt tussen in.

Mijn paard met 195 draagt 198 en mijn pony die 185 had droeg een 183.


Mijn ervaring met de rsih is dat deze juist ruim valt. Normailiter hebben wij maat 185, maar voor de rsih een 175. De 185 viel, netjes uitgedrukt, royaal uit vergeleken met de andere Rambo dekens.

Mijn ervaring is ook dat ze ruim vallen. Ik heb de sweet itch een maat kleiner dan mijn winterdekens.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:34

Yvank_ schreef:
Ik hou hem altijd op ook geen problemen met regen oid.

Dan laat ik ze gewoon op.
Als het zou regenen droogt het wel op.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:53

LisanneeD schreef:
Morgen komt mijn pagony flycooler met hals ook binnen! De dazen zijn inmiddels actief geworden hier... Maar inderdaad met de extreme hitte die komt doen jullie wel gewoon de vliegendekens op?
Iemand ervaring met de pagony flycooler met hals?

Heb jij hem al in gebruik? Wat een flut deken!!! Klittenband stukjes laten al voor de helft los en heb hem pas anderhalve dag in gebruik!! Heb divoza gemaild. Ik ga voortaan alleen nog maar voor amigo rhino of Rambo. Wat een flut deken zeg... Dure grap als iets zo snel kapot gaat

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:55

Mijne had vandaag een beetje gezweet onder zijn RSIH.
Beter dat dan jeuk. Bovendien zijn hier zoveel dazen dat hij echt niet zonder kan.
Heb hem lekker afgespoeld, nu staan ze lekker op de wei.
Genieten van het koele weer nu.

LisanneeD
Berichten: 411
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:16

Batlow schreef:
LisanneeD schreef:
Morgen komt mijn pagiony flycooler met hals ook binnen! De dazen zijn inmiddels actief geworden hier... Maar inderdaad met de extreme hitte die komt doen jullie wel gewoon de vliegendekens op?
Iemand ervaring met de pagony flycooler met hals?

Heb jij hem al in gebruik? Wat een flut deken!!! Klittenband stukjes laten al voor de helft los en heb hem pas anderhalve dag in gebruik!! Heb divoza gemaild. Ik ga voortaan alleen nog maar voor amigo rhino of Rambo. Wat een flut deken zeg... Dure grap als iets zo snel kapot gaat


Hier gewoon in gebruik. Nu twee dagen en klittenband blijft gewoon zitten, maar je moet inderdaad uit kijken dat het klittenband niet aan het deken plakt. Dan krijg je ravelingen.

Nouvel

Berichten: 28577
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:25

ik heb de amigo aussie overgenomen, ik had 'm wat 'maasachtiger' verwacht eigenlijk, maar het is echt dichte stof...

heeft iemand hier ervaring met deze vliegendeken, met welke temp kan 'ie wel of niet op?
hebben ze het er snel warm onder of juist niet?

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:37

Hier ook een haflinger onder de rambo sweetitch hoody.
Op het moment weet ik niet meer waar ik goed aan doe.

Spuit hem nu helemaal nat met deken voordat ie het land op gaat dit lijkt wel te werken maar als ie op stal komt, die helaas erg warm is, is ie binnen no time zeiknat.
Helaas geen mogelijkheid tot 24/7 buiten.
Op stal lijkt het natmaken van de deken weer niet te werken.

Ik wil geen jeuk voor m maar ook niet dat ie zeiknat en hartstikke warm op stal staat.
Kan ik iets kopen voor over de deken? Het moet iets sterks zijn vanwege dekens slopers in de groep.