Deken nuttig voor de echte kou? Mager paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Deken nuttig voor de echte kou? Mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:44

Hoi hoi,

Ik zit met wat gedachtes te spelen in mijn hoofd en wil toch even julle advies horen.

Mijn paard is 20 jaar en echt heel moeilijk op gewicht te houden.
In de lente en zomer gaat het heel goed, maar zodra de koudere tijden aanbreken lijkt hij zienderogen af te vallen.

Heb vorig jaar ook al bloedonderzoek e.d. laten doen en hierop hebben we het voer en supplementen aangepast.
Maar nog altijd is het geen vetpot.
Nu zat ik te denken dat het misschien verstandig is als de echte kou komt hem een dunne regendeken o.i.d. op te leggen zodat hij niet te veel energie hoeft te verbruiken om warm te blijven?

Nu heb ik totaal geen verstand van dekens, zeg ik eerlijk. Mijn paard staat altijd zonder deken, ook in de winter.
Zijn vacht laat hem nog niet in de steek hoor. Zijn wintervacht komt goed door, dus daar ligt het niet aan.

Denken jullie dat nut heeft om hem met echte kou een deken op te leggen? Zo ja, wat voor 1?
Of werkt dit juist averechts?

Alvast bedankt!!!!

_Ananas_

Re: Deken nuttig voor de echte kou? Mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:19

Een deken helpt vaak om minder te vermageren omdat het paard minder energei kwijt is aan het warm houden van zichzelf. Een dunne regendeken is echter geen optie, als je een deken op doet dan leg je de haren van je paard plat. Juist door het kunnen opzetten van de haren houdt een paard warmte vast. Wat je dan kan doen is een outdoor (als je paard ook buiten komt en dat denk ik wel :+ ) deken van 0 of 100 grams en daar losse onderdekens bij kopen zodat je de warmte kan aanpassen. Je kan ook verschillende outdoordekens kiezen maar met verschillende onderdekens ben je goedkoper uit ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:32

Heeft ze nu al een dikke wintervacht ? Want dan is een deken veel te warm waarschijnlijk.
Heb je al eens seniores priores van Subli geprobeerd te geven ? Dit is een slobber die ook ruwvoer kan vervangen en zorgt er voor dat heel veel paarden veel beter op gewicht blijven !

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:37

Als je dagelijks bij je paard komt.. kan je ook op erg regenachtige dagen zorgen dat hij dan wel een regendekentje op heeft... mijn ouwe vindt regen het vervelendst. Daarnaast heel veel ruwvoer... daar houden ze zich vooral warm mee.
Als het dan echt koud (-10 ofzo) is en je merkt dat je paard het koud heeft zou ik kiezen voor een gevoerde deken 150 gram/ 250 gram ofoz.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:31

Mijn merrie van bijna 25 loopt nu ook met een regendekentje op.
Dat vind ze heerlijk! Ze hoeft zo minder energie te verbruiken en toch heeft ze het lekker warm.
Als het echt gaat vriezen doe ik er vaak een 100 grams deken onder.
Onze shet van 37 krijgt ook een dekentje, maar die is zoiezo al 100 gram..
Ze heeft gewoon wat meer nodig ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:36

Ik zou als eerste optie voor onbeperkt ruwvoer kiezen. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 02:25

Ik ga met Ananas mee. Een deken kan helpen dat je paard zich minder bezig moet houden met warmblijven en daardoor minder gewicht te verliezen. En een regendeken is idd niet de deken die je daarvoor wilt. De haren leg je daarmee plat en daardoor krijgen ze het juist veel sneller koud.

Mijn eigen oudje van 26 heeft een outdoor winterdeken (Horseware Rambo) van 380 gram. Deze dekens zijn ademend en regelen erg goed de warmte. Daar hoef ik de hele winter niks aan te doen. zij heeft van zichzelf een dikke wintervacht, en toch had ze het in de winter altijd koud. Ik heb het echt wel een aantal jaar zonder geprobeerd, maar het eindigd toch altijd met indekken. Lange haren wil niet zeggen dat oudjes zich makkelijk warm kunnen houden. Dat heeft ook met de ondervacht en het nog waterdicht zijn van de vacht te maken. En dat is vaak bij die oudjes het probleem.

Ik zou er dus gewoon een lekkere warme outdoordeken opsmijten :D

TurdusMeruda, gezien dat de TS al een bloedonderzoek heeft laten doen en het voer daarop heeft aangepast, ga ik er vanuit dat haar paard meer dan genoeg hooi ter beschikking heeft. Maar sommige oudjes redden het daar niet mee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 02:41

Ik weet dat niet alle paarden zich daar mee redden, maar wilde het wel noemen. :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 06:18

Ik heb ook een paard van 25 en heeft het ook snel koud en vermagert ook altijd in de winter, hij staat de hele dag buiten en s'nachts in een buitenbox met een lekkere halsdeken op van 220 grams en als het echt -10 wordt krijgt hij een dikkere op..Ook staat hij nu extra op gerst daar schijnen ze op gewicht door te blijven..

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:42

Ik heb dus ook echt geen verstand van al die zoveel grams dekens haha, omdat ik nooit eerder dekens gebruikt heb.
Het voer is inderdaad aangepast en dus ook een goede kwaliteit onbeperkt ruwvoer.
Hij krijgt ook pulp en Seniores Priores dus dat zit wel goed.

Dus als ik het zo bekijk zou het niet verkeerd zijn om als het wat kouder gaat worden er gewoon een outdoor deken op de te leggen en geen regendeken.
En zal ik dan voor de 220 grams of de 350 grams gaan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:41

Ik denk dat het idd niet onverstandig is je paard een deken op te doen. Hoeveel grams, ik zou zelf beginnen met die 220 grams. Als je paard na een dag dan koud onder de deken voelt kan je altijd nog de dikkere erop leggen. Het is nl erg merkafhankelijk hoeveel grams je nodig bent.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:58

Ik weet niet wat voor paard je hebt, koudbloed/warmbloed?
Het is natuurlijk zo dat een warmbloed paard bijv KWPN s'winters niet als het vriest of niet 24/7 buiten kan staan, ook niet met een goede deken. Daar zijn ze gewoon niet geschikt en niet voor gefokt.
Bijvoorbeeld Friezen kunnen dit wel maar en ook zonder deken maar wel mits er een schuilstal aanwezig is en er wordt bijgevoerd. In gras zit s'winters geen voedingswaarde meer in omdat het ook niet groeit.
Een paard kan idd afvallen wanneer hij het koud heeft omdat al z'n energie daar naar toe gaat om zichzelf warm te houden. Als je paard wel binnen staat geef hem dan een lekkere warme deken, keuze genoeg en hoeft niet duur te zijn.
Ik lees dat je paard hooi krijgt? Misschien een optie om over te gaan naar goed kuil? Hier zitten meer eiwitten in waardoor een paard dikker wordt.
Wat ook werkt is je paard bij te voeren met maisgrutten,wel langzaam opbouwen en gewoon door de brok heen, zo'n 2x 1 kilo per dag.
Als je paard alleen onderhoudsbrok krijgt dan overgaan naar een basisbrok, hier zit ook meer voedingsstoffen in. En als hij helemaal geen brok krijgt zou ik toch maar gaan voeren.
Misschien heb je hier iets aan?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:10

Mijn ervaring is dat ouwetjes harder terugvallen van slagregens en wind bij een graad of vijf, dan van een stille winterdag met -10. Dus ik zou een waterdichte, maar ook ademende 100 grams kiezen, om mee te beginnen, en die op doen als de hele dag regen, grijs, en wind is voorspeld. En dan kijken hoe dat bevalt. Als je wilt investeren, koop je een 100 grams bovendek, waar je nog div. liners onder kunt doen. Voor het geval het bij strenge kou (maar dat gaat dan ook vaak gepaard met neerslag icm wind) nodig is iets dikkers om te doen.
Mijn ouwetje loopt nu onder de bovendeken van de Rambo Duo. Voordeel: de deken ademt, dus mocht per ongeluk de zon gaan schijnen, gaat ze niet zweten. En indien nodig, kan ik er nog een 100 grams liner onder doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:20

Dat verhaal dat een regendeken koud zou zijn voor een paard hoor ik vaker... maar mijn paard (senior van 28 jr) loopt daags onder een dunne regendeken en heeft daar zichtbaar plezier van. Vooral op natte, winderige dagen.
Een dikkere deken is onzin; zijn vacht is prima in orde en werkt ook isolerend.
Wel gaat de deken af zodra hij op stal komt. (het nadeel kan zijn dat de binnenkant nat wordt door condens, vandaar)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:43

Die ervaring met regendekens heb ik ook (niet), het werkt imo prima.

Citaat:
Het is natuurlijk zo dat een warmbloed paard bijv KWPN s'winters niet als het vriest of niet 24/7 buiten kan staan, ook niet met een goede deken. Daar zijn ze gewoon niet geschikt en niet voor gefokt.

Ik ken tientallen warmbloeden die 24/7 buiten worden gehouden, succesvol - sommige met deken en sommige zonder. Ook KWPN'ers, arabieren, enz.
Ik vind het nogal een uitspraak... -O-
Los daarvan is 'vorst' niet per sé de koudste weersomstandigheid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:55

comikasa schreef:
Bijvoorbeeld Friezen kunnen dit wel maar en ook zonder deken maar wel mits er een schuilstal aanwezig is en er wordt bijgevoerd. In gras zit s'winters geen voedingswaarde meer in omdat het ook niet groeit.
Een paard kan idd afvallen wanneer hij het koud heeft omdat al z'n energie daar naar toe gaat om zichzelf warm te houden. Als je paard wel binnen staat geef hem dan een lekkere warme deken, keuze genoeg en hoeft niet duur te zijn.
Ik lees dat je paard hooi krijgt? Misschien een optie om over te gaan naar goed kuil? Hier zitten meer eiwitten in waardoor een paard dikker wordt.
Wat ook werkt is je paard bij te voeren met maisgrutten,wel langzaam opbouwen en gewoon door de brok heen, zo'n 2x 1 kilo per dag.
Als je paard alleen onderhoudsbrok krijgt dan overgaan naar een basisbrok, hier zit ook meer voedingsstoffen in. En als hij helemaal geen brok krijgt zou ik toch maar gaan voeren.
Misschien heb je hier iets aan?

Ieder paardenras kan in principe zonder deken en kan ook tegen vorst. De deken-mode is voor 80 % ingegeven door commercie (een kwestie van smaak en gewenning). Gezonde paarden hebben (gemiddeld) meer last van warmte dan van de kou. Het voedingsadvies klinkt ook niet erg doordacht.
Een ouder, ziek/slechte weerstand of hoog in training staand paard is wel geholpen door wat extra beschutting en voldoende adequaat voer.
(ik schrik er een beetje van dat een veterinair in opleiding dit soort 'kennis' verkondigt)