Shetlander scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patrick23

Shetlander scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:24

Hallo,

Ik rij mijn shetlanders twee keer per week in een twee span. En ze zitten nu erg dik in de vacht als ik ze wil scheren kan dat dan nog? of is het al te laat. Ze zijn namelijk erg nat als ik klaar ben met rijden Hals, borst, billen. En welke deken kan ik dan het best gebruiken voor de winter.
Welk scheer patroon kan ik dan scheren?

Ik wacht wel op andwoord.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:28

Volgens mij zijn er nog een aantal geschoren vorige week. En tja, patroontje? Gewoon wat praktisch is?? Met een shet zou ik niet alles er af scheren. (Ik scheer hier sowieso geen enkel paard) Als het dan moet, zou ik ze zo mooi opscheren, dat de helft dik behaard blijft. Gaan ze wel naar binnen na het rijden? Want ze hebben dan niks wat ze beschut tegen de kou als het echt winter wordt. Als ze binnen kunnen opdrogen, is hun wintervachtje de beste deken die ze kunnen hebben.

Patrick23

Re: Shetlander scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:47

Als ik nog ongeveer een km moet rijden laat ik ze stappen en beetje opdrogen en dan krijgen ze een fleec deken op en dan gaan ze naar binnen. maar ze zijn dan nog wel redelijk nat op de plekken die ik noemde.
En een dag later gaat de deken af en dan de wei in.

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:10

je kunt nog gemakkelijk scheren. Je kunt tot in december scheren als je wilt. Sommige laten hun paard in september-oktober scheren en dan nog eens terug in december. Zolang hij maar dekentje heeft in de winter dat hij het warm heeft! :)

Patrick23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:47

Morgen ga ik maar eens even kijken als ik een mooi setje dekens kan krijgen en dan mag de vacht er af.
Wat zou het beste zijn, helemaal kaal of een model? en welk model kan ik dan het beste nemen?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:54

Afbeelding

Hoe hou je ze verder? Ik zou ze niet geheel kaal doen, zou eerder kiezen voor nr6 tot 11.

Succes!

MarloesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:40

Als je van plan ben de shets te scheren zou ik gaan voor nummer 8, 10 of 11 op het plaatje hierboven.
Ik zou ze nooit helemaal doen ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:43

Ik scheer regelmatig de shet van een vriendin,
Die doe ik helemaal en gaat daarna onder de deken. Doe ik soms zelfs in de zomer omdat hij de dik in zijn vachtje komt voor de flink warme zomer.

Nadeel van nu kaalscheren is dat je ook met het mennen nier dekens nodig hebt. Wat je dus zou kunnen doen is voor een modelletje 6 (alleen wel hoofd eraan laten) gaan. Maar met de dikke shetvachten moet je heeeeel goed kunnen scheren wil je dat mooi voor elkaar krijgen ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:16

Ik scheer mijn shet ook helemaal en laat alleen het hoofd erin. Daarna een dikke deken erop.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:39

Patrick23 schreef:
Als ik nog ongeveer een km moet rijden laat ik ze stappen en beetje opdrogen en dan krijgen ze een fleec deken op en dan gaan ze naar binnen. maar ze zijn dan nog wel redelijk nat op de plekken die ik noemde.
En een dag later gaat de deken af en dan de wei in.

Ik wil niet verkeerd overkomen, maar als je een fleece deken opdoet en hem een dag op laat, dan doe je eigenlijk de werking van zo'n deken teniet.
Wanneer de deken nat is en je laat hem op liggen, slaat de kou terug in de spieren van je paard/pony en werkt het eigenlijk negatief.
Je kunt het beste na 20-30 minuten de deken vervangen door een droge of hem dan maar afhalen.. Want een natte deken in de nacht op laten is niet zo fijn voor je paarden :)

Angelsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:15

zou een shet alleen scheren als het echt nodig is

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:59

MAar dat geldt voor ieder paard....