Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:41

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon niet vinden hoe lang het gemiddeld duurt voor er verbetering optreed nadat de behandeling van rainrot is ingezet.

Heeft iemand ervaring met rainrot. Hoe heb je het behandeld en hoe lang duurde het voor je verbetering zag? Kwam het weer terug?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:58

mijn appie heeft het gehad nadat ze 2x via de sloot de andere wei in gegaan is, was in okt

DA heeft haar ingespoten met iets [ is alweer 5 jr geleden] en ik moest haar 1x met betadine wassen en daarna droog houden ,als de korst met haar eraf viel
voordat er weer haar opzat heeft wel een tijd geduurd.
ik haar toen geschoren en met deken gezet.

pvdbosch

Re: Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:04

mijn uit Denemarken geimporteerde Knabstrupper hengstje had het echt heel erg. hij is bijna helemaal kaal geworden op zijn rug en kont.
ik moest hem dagelijks wassen met betadine shampoo of met Biotex. omdat hij in de opfok stond had hij verder geen dekens op.
uiteindelijk ben ik gestopt met wassen omdat het veel te koud werd (nov/dec) het was die winter (2010) helaas ook nog eens heel erg koud.
je kan er niet veel aan doen verder, het geneest vanzelf weer.
het heeft wel een maand of 4-6 geduurd voordat het haar terug was en voordat je er niets meer van zag waren er wel 8 mnd voorbij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:18

ik heb een foto opgezocht,was in 2007
op haar rug zie je 2 grote plekken, ze had nog kleintjes maar daar zat toen de korst nog op.
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:19

Mijn paard heeft het gehad in een natte vochtige zomer. Ik heb het twee maal per week gewassen met dettol en dat gaf voldoende effect. Nooit meer teruggekomen :-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:49

Heel erg bedankt voor alle reacties. Daar heb ik wat aan. :)

Hier in Vancouver area regent het... VEEL. Een bui kan rustig een paar dagen aanhouden. Nu heb ik dat nog niet meegemaakt, maar het heeft behoorlijk veel geregend. 's Nachts staat ze op stal en droogt ze gelukkig op. Maar ik heb een spray (anti-bacterieel en anti-schimmel). Ik ben iets van 10 dagen al alle korstjes aan het spuiten en sommige korstjes zijn er ook al af, maar het duurt zo lang... Wassen is niet echt een optie: ik ben bang dat haar vacht dan niet waterdicht genoeg meer is. Er zit geen pus onder de korstjes en ze zijn klein, maar het zijn er gewoon erg veel. Nu wordt het wel al minder, maar toch. 10 dagen, had ik niet verwacht.

Dat er geen haar groeit op die plekjes, dat geeft niet. Dat komt vanzelf wel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:59

Pus kan ik me niet herinneren , maar het waren korsten die omhoog kwamen en daaronder zatendie grote wonden

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:38

Ik heb het bij een aantal paarden gehad twee jaar geleden. Heb de plekken toen dik ingesmeerd met Shapley'S MTG, en na een paar dagen kon je de korstjes er zo af halen en deze zijn ook niet meer terug gekomen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:40

De korstjes zijn nu dik en droog en ze zijn met wat moeite er wel af te halen. Geen wonden er onder (kaal). Maar het doet haar duidelijk zeer als ik dat doe. Ik kan niet in 1x tientallen (of een paar honderd?) korstjes er af halen.

@Arabesk, vielen de korstjes er vanzelf af?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:50

Mijn pony heeft dezelfde plekken gehad als jij beschrijft. Bij mij duurde het wel lang voor het weer weg ging.

Heb toen gewassen met betadinescrub, daarmee de korstjes losgeweekt, dan betadine of blauwspray er op. Korstjes kwamen soms terug, totaal wel een maand geduurd voor het weg was. Met het weer dat je beschrijft zou ik een deken overwegen. Vooral omdat je zonder wassen niet alle plekjes bereikt?

Trouwens ik kwam er toen achter dat de veroorzaker van mok dezelfde kan zijn als de veroorzaker van deze plekken. Indertijd kwam er een nieuw paard (met mok) op stal en toen kreeg de mijne dit.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:50

Geen deken!Dan blijft het lekker warm en vochtig en dat vinden die bacterien heerlijk...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:05

Ik heb mijn paard wel onder een regendeken laten staan. De MTG heeft in een paar dagen tijd de korstjes losgeweekt ahw (is olie-achtig spul), en intussen de huid verzacht. De korstjes lieten vanzelf los (ik heb dus niet hoeven pulken), de huid was niet open onder de korstjes en ze zijn bij geen van de paarden die zo behandeld zijn, teruggekomen. Zal ook wel te maken hebben met de zwavel die erin zit, dat is ook goed voor de huid.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 18:36

Wel of geen deken is ook mijn dilemma. Het verbetert nu wel, het is een paar dagen droog. Dat helpt ook.

De korstjes vallen er niet zelf af. Ik zal eens kijken of ik hier ook Shapley'S MTG kan krijgen. De spray die ik heb is niet vettig. De korstjes zijn droog en dik en zitten behoorlijk goed vast. Juist als korstjes een beetje zacht zijn haal je ze er gemakkelijker en pijnlozer af.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:11

Misschien eens een paar dagen flink met babyolie sauzen? Shapley's is best lastig aan te komen. Zul je werk moeten bestellen op internet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:30

Speedster schreef:
Misschien eens een paar dagen flink met babyolie sauzen? Shapley's is best lastig aan te komen. Zul je werk moeten bestellen op internet.

Ik heb al gegoogled en ik kan het hier voor $8 CAD kopen. Gewoon in de winkel. Ik zag elders op websites prijzen van 25 EURO :wow:

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:35

Wow, dat is goedkoop! Ik hoop dat het net zo goed werkt als bij mij!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:09

Betadine is het enige dat bij die van mij echt hielp. Het kwam door een te dikke wintervacht, waardoor de huis verstikte. Daarbij nog vocht van de regen en het was goed raak.
Een dag of 5 moest ik het wassen en de korstjes verwijderen. Daarna was bedatinezalf voor de plekjes genoeg. Maar in totaal heeft het wel een maand geduurd.
Een deken op kan, maar alleen als de huid en haren echt helemaal droog en schoon zijn. Anders gaat het alleen maar broeien. Beter is om het niet te doen en ze tijdelijk op stal te zetten.
Was voor die van mij lastig, aangezien hij 24/7 buiten staat. Dus was het wassen (alleen de plekjes, niet helemaal), op stal tot hij droog was, regendeken op en weer naar buiten.

Als ze het eenmaal hebben blijven ze er gevoelig voor. Ik scheer hem dan ook tegenwoordig in de winter op aanraden van de veearts. En tot nu toe heeft hij het niet meer gehad (laatste keer was 2 winters geleden).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:27

Ik hoop toch niet dat ze er gevoelig voor blijven! Mijn pony heeft het vorig jaar zomer gehad, tot nu toe gaat het prima, is nog niks teruggekomen. Hoop dan maar dat dat zo blijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:29

tip uit amerika: insmeren met mondwater en dan dagelijks..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:32

Speedster schreef:
Wow, dat is goedkoop! Ik hoop dat het net zo goed werkt als bij mij!

Toevoeging: kleine fles $7,99 CAD en grote fles $19,95 CAD.

Ik ga dit spul nog even niet kopen, ik probeer nu eerst levertraanspray (zo'n groene spuitbus, nog uit NL). Hopelijk worden de korstjes dan wat zachter zodat ik ze eraf kan halen. Levertraan bevordert ook de haargroei.

Ik heb vandaag gekeken naar een regendeken. Maar de ongevoerde die ze bij de winkel hadden waren maar max 800 denier (1 van 800d en 2 van 600d), wat me wat zwak lijkt voor een paard in een groep. Ik heb nu ook een gevonden van 1200 denier, daar ga ik morgen naar kijken. Pfff, ik wil helemaal niet aan een deken beginnen, maar ze hebben hier nu regen voorspeld. Nu het een weekje droog was, is het veel beter geworden. :)

Amanda schreef:
Betadine is het enige dat bij die van mij echt hielp. Het kwam door een te dikke wintervacht, waardoor de huis verstikte. Daarbij nog vocht van de regen en het was goed raak.
Een dag of 5 moest ik het wassen en de korstjes verwijderen. Daarna was bedatinezalf voor de plekjes genoeg. Maar in totaal heeft het wel een maand geduurd.
Een deken op kan, maar alleen als de huid en haren echt helemaal droog en schoon zijn. Anders gaat het alleen maar broeien. Beter is om het niet te doen en ze tijdelijk op stal te zetten.
Was voor die van mij lastig, aangezien hij 24/7 buiten staat. Dus was het wassen (alleen de plekjes, niet helemaal), op stal tot hij droog was, regendeken op en weer naar buiten.

Als ze het eenmaal hebben blijven ze er gevoelig voor. Ik scheer hem dan ook tegenwoordig in de winter op aanraden van de veearts. En tot nu toe heeft hij het niet meer gehad (laatste keer was 2 winters geleden).

Betadine heb ik ook nog, maar die spray die ik heb lijkt het ook goed te doen. De korstjes blijven alleen hard en vallen er niet af. Vandaag dat ik nu iets zoek wat de korsten zachter maakt (levertraan).

Een maand he? Maar dat is wel een antwoord wat ik zocht: hoe lang het ongeveer duurt. Kyra heeft al veel minder korstjes en er zijn er niet meer bijgekomen, dus het gaat de goede kant op. Dit duurt gewoon lang dus. Normaal is een korstje met een paar dagen weg en nog een paar dagen om weer haar te krijgen, maar dit is echt iets anders dan een (schoon) wondje, blijkt wel. Bedankt voor je antwoord.

bel91 schreef:
tip uit amerika: insmeren met mondwater en dan dagelijks..

Ik ga geen menthol oid op wonden of korsten smeren, dank je wel. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:54

uiteraard als de wond nog dicht is..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 18:36

Maar dat schreef je er niet bij. ;) Dan zie ik het nut er ook niet van in, eerlijk gezegd. Er zijn genoeg middelen die ik kan proberen die ervoor bedoeld zijn. Ze heeft ook geen jeuk.

Mentholpoeder wordt nog wel bij mensen aangeraden die jeuk hebben, maar dan mogen ze de huid niet open hebben gekrabd. Ik hou alleen niet van producten gebruiken voor heel andere doeleinden dan ze bedoeld zijn, en al helemaal niet als het gaat om een huidaandoening. Maar evengoed bedankt voor je reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:07

ik heb het dus gedaan en de korst verdween en er kwam geen open wond voor terug
en de plek is weg en niet terug gekomen

ik heb het een soort van gemasseerd met mondwater (niet hard maar gewoon wrijven) en daarmee lijk je dus de korst langzaam weg te wrijven zonder de huid kapot te maken (kom alleen even niet op de naam van dat spul)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:10

Graag gedaan hoor!
Hopelijk knapt ze snel op. Het duurde overigens een maand voor het weg was. Maar na 1 week was het al niet meer gevoelig. Dat was voor paardlief ook wel prettig :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:18

hier ook eens gehad, heb de korstjes eraf gekrabd en met betadineZALF ingesmeerd zodat ik niet hoefde te wassen. (daar was het te koud voor)