Nu nog wintervacht laten aanmaken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Evendi

Nu nog wintervacht laten aanmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:13

Ik denk dat ik zelf het antwoord al weet hoor, maar ik wil toch nog graag wat meningen horen:
Mijn pony heeft de afgelopen tijd eigenlijk altijd met een deken gestaan, vanaf dat het zo'n 10 graden werd heeft ie een regendeken om gehad en nu dus sinds een tijd een 100 gr.
Hij staat overdag op het land en 's nachts in een binnenstal.
Binnenkort verhuizen we naar 24/7 buiten.

Vandaag was het hier dusdanig warm dat ik z'n deken heb afgelaten, maar nu vraag ik me dus af of mijn pony nog een dikke wintervacht aan gaat maken als hij nu geen deken meer omkrijgt?
Hij wordt deze winter niet meer (intensief) gereden, dus wat mij betreft is een dikke teddy vacht juist hartstikke fijn voor hem.
Ik blijf natuurlijk naar het beestje zelf kijjken, als hij het echt koud gaat krijgen doe ik hem sowieso een deken om, maar zou ik het zonder kunnen proberen om te kijken of hij idd een vacht aan gaat maken?
Of zit ik dan gewoon te vragen om een zieke pony?

secricible

Re: Nu nog wintervacht laten aanmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:16

Wintervacht aanmaken begint al in september ofzo, dus daar ben je echt rijkelijk laat mee. Je hebt echter geen dikke dekens om gehad... Toch wel lastig in dit geval. Eat voor vacht heeft hij ontwikkelt nu?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:18

Dat lukt nog wel. Deken aflaten, niet meer poetsen en steeds wat langer naar buiten. Doe 's nachts ook het luik en de deur open als hij op stal staat.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:27

secricible schreef:
Wintervacht aanmaken begint al in september ofzo, dus daar ben je echt rijkelijk laat mee. Je hebt echter geen dikke dekens om gehad... Toch wel lastig in dit geval. Eat voor vacht heeft hij ontwikkelt nu?

Ik weet dat ik er laat mee ben. Het hoeft ook niet per se ofzo, ik heb dekens zat, maar het lijkt me voor de pony fijner dan een deken op.
De reden dat ik er zo laat mee ben is dat ik verwachtte dat ik hem door zou trainen deze winter, maar dat doe ik toch maar niet.

Hij heeft nu een vrij korte vacht, buik, hals en benen iets meer natuurlijk maar verder nog behoorlijk kort.
De reden dat ik er nooit een dikkere deken op heb gedaan is dat hij altijd echt warm aanvoelde, niet te warm, maar gewoon goed warm.
Hij staat dus 's nachts in een binnenstal waar 1 of 2 deuren openstaan, daar heb ik verder helaas niets over te zeggen en een luik naar buiten heeft hij niet.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:30

Ik zou het gewoon in de gaten houden en bij echte vorst zorgen voor voldoende ruwvoer dat hij zichzelf wel warm kan houden. Daarnaast zou ik bij flinke regen en wind wel in de gaten houden dat hij niet enorm koud wordt, maar dan kan je eventueel nog een regendekentje op doen.