wel scheren, niet scheren? welke dekens dan qua gram ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

wel scheren, niet scheren? welke dekens dan qua gram ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:17

Hey iedereen !

Het is bijna zover ! binnen enkele weken heb ik opnieuw een trouwe vriend aan men zij

Ik zou hem graag nog laten scheren, maar heb dit nog nooit eerder laten doen bij men vorige pony,
vandaar dat ik om raad kom vragen en ervaringen van jullie wil horen , alle tips zijn welkom !

Dus hier gaan we dan ..

Ik twijfel of ik men paard wel/niet zou laten scheren,
hij is 13 jaar, en wegens omstandigheden bij de vorige eigenaar moet er trg aan de conditie gewerkt worden,
vandaar dat ik vrees dat hij snel in het nat gaat staan.

en als ik hem laat scheren, had ik gedacht om zijn hoofd, benen en het stuk waar het zadel komt te liggen zo te laten.
Ik zou hem dan ook wel laten scheren en er zelf ni aan beginnen prutsen :p
Welke dekens heb ik dan nodig of wat is het praktischt ?
hoeveel gram ect, sommige zeggen 300, andere dan weer 350 of 400 ..
hij staat dan prive gestald en is beetje moeilijk om aan de eigenaar daar te vragen om elke keer dekens te wisselen
overdag staat hij zoveel mogelijk buiten, s nachts op stal

dus dan hier mijn vragen ;

1 Zouden jullie hem in dit geval laten scheren ?
2 welke dekens vinden jullie praktisch ? bv , 1 van 100 gr en 1 er bovenop van 200/300 gr, 1 deken van ong 300 gr,ect..
3 weten jullie nog leuke figuurtjes, ideeen voor op zijn billen te laten scheren ?
4 alle tips zijn welkom

Alvast bedankt dat jullie me hierbij raad willen geven !

Silence

Re: wel scheren, niet scheren? welke dekens dan qua gram ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:20

Eerst maar eens zien of het daadwerkelijk nodig gaat zijn.
En dan pas conclusies gaan trekken over wel of niet scheren.
Nu denk je dat het nodig is, maar misschien hoeft het wel helemaal niet.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:20

qua deken moet je aankijken hoe snel je paard het warm heeft onder een deken,
hij moet sowieso dikker zijn dan die hij nu om heeft,
ik doe benen juist wel scheren,
want dan kun je ze na het werken afspuiten om de pezen goed te koelen & met eenhanddoek grootste gedeelte drogen!

figuurtje zou ik sterretje of hartje doen!

zeker als je zelf niet gewend bent om te scheren zou ik iemand vragen die er meer kennis mee heeft,
kijk mee en vraag of diegenen het je kunt leren!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:25

Waarom zou je in de winter de pezen goed willen afkoelen en waarom kan dat niet met haar? :o?

Ik scheer persoonlijk nooit. Ik probeer altijd op tijd met een deken te beginnen. Tot nu toe met succes. De mijne maakt een lichte wintervacht aan waardoor hij het zonder deken niet koud heeft en met deken niet te warm en tijdens het rijden is snel goed droog gestapt en krijgt altijd nog een half uurtje een zweetdeken op zodat hij niet te snel afkoelt en de kou niet op zijn spieren slaat. Wij hebben dan wel alles buiten (stallen en buitenbak).

Mocht het wel nodig zijn dan zou ik de benen niet doen en een gedeelte voor het zadel niet. De rest gaat er dan af.

Ik zou ook eerst zoals aangegeven is eerst eens aan het werkt met haar om te kijken of het wel of niet nodig is. Een paard dat conditie moet opbouwen rij je toch niet meteen een vol uur

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:26

met langere (dikkere) haren duurt het langer voordat het goed gedroogd is :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:29

Dat is niet mijn volledige vraag. Waarom zou je pezen willen koelen? Ik heb namelijk geen idee en ik ben wel erg benieuwd naar de argumentatie hier achter

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:38

om blessures te voorkomen :)

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:39

xMEGAN___95 schreef:
want dan kun je ze na het werken afspuiten om de pezen goed te koelen & met eenhanddoek grootste gedeelte drogen!

zeker als je zelf niet gewend bent om te scheren zou ik iemand vragen die er meer kennis mee heeft,

dikker dan het deken dat hij nu omheeft is geen probleem want hij heeft nog nooit een deken omgehad, of toch zeker de voorbije 6jaar niet bij de vorige eigenaar..

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:41

Lien01 schreef:
xMEGAN___95 schreef:

dikker dan het deken dat hij nu omheeft is geen probleem want hij heeft nog nooit een deken omgehad, of toch zeker de voorbije 6jaar niet bij de vorige eigenaar..

dan zou ik goed opletten na het scheren,
dat hij/zij niet te snel afkoelt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:42

Ik de benen van mijn haflinger nog nooit gekoeld en hij heeft nog geen blessure gehad :+

Scheren is even afhankelijk van hoe zijn vacht is en hoe hij erop reageert als hij aan het werk gaat. Niet alleen een lange vacht kan hinderlijk zijn, ook een kortere, maar dik op elkaar gepakte vacht.
Ik zou het even een week aankijken. Zweet hij snel? Hoe lang duurt het voor hij is opgedroogd? Enz.

Je kunt er ook voor kiezen een dekenmodel te scheren, dan heb je verder geen dekens of misschien een dunne nodig.
Ik heb mijn haflinger helemaal geschoren, met uitzondering van hoofd, benen en zadelplek. Nu staat hij met een 150/200gr op, als het gaat vriezen krijgt hij 300gr op. Nou heeft hij het niet zo snel koud, dus dat zul je ook even aan moeten kijken. Een koukleum heeft een dikkere deken nodig.
Daarnaast: voldoende ruwvoer voeren. Dat is brandstof en houdt ze ook warm :j

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:51

idd xMEGAN___95 , vandaar ook men vraag hoeveel gram jullie gebruiken, en of het gemakkelijker is om met 2 dunnere dekens te werken bv of met 1 dik

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:52

xMEGAN___95 schreef:
om blessures te voorkomen :)

Lijkt mij eerder niet goed. Je gaat opwarmen de bloedvaten staan open en vervolgens zet je de koude spuit op waardoor de bloedvaten etc krimpen. Dat je koelt bij een dik been, kreupel etc snap ik. Maar deze reden ontgaat mij volledig

maar ik vind dat je nog steeds geen (goed) argument geeft. Hoe zou dit blessures moeten voorkomen dan?

TS ik gebruik een 200 grams op een paard zonder echte wintervacht maar deze heeft al een klein maandje op

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:56

Ik zou eerst kijken in hoeverre het nodig is om je paard te scheren. Misschien is het in het begin nog helemaal niet nodig en naarmate je verder komt in je training kun je altijd nog gaan scheren. en dan begint de grote uitdaging; wat voor deken, hoeveel grams, wanneer dikker, wanneer eraf.
Het duurt even voordat je weet wat werkt voor jou paard.
Daarom is het lastig om een advies te geven hoeveel grams.

Zelf bouw ik het langzaam op, met deze temperaturen staan die van mij onder een 300grams met hals. als het kouder gaat worden, rond het vriespunt, krijgen ze er een onderdeken bij. en zo blijf ik stapelen als het nodig is ;)

Maar... dit werkt bij mij goed, en dat hoeft nog niet te betekenen dat het bij jou ook perfect is!
Heel veel succes en plezier met het ontdekken wat voor jouw paard werkt, en fijn is :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:30

Ik laat m'n paard in september scheren en bouw dan op met dekens :)
Eerst 0gram regendeken tussen 15en 20graden
Dan fleecegevoerde regendeken tussen 10en 20 graden
Dan 100gram deken tussen 10 en 15 graden
Dan 200gram deken tussen 10 en 15 graden
Dan 300gram deken tussen 5en 10 graden
Dan 400gram deken tussen 0 en 5 graden
Dan 500gram deken onder 0 graden
500 gram+onderdeken 100 gram bij extreme vorst
Ik heb de Pagony tiger dekens allemaal dus ben er niet zo heel veel aan kwijt geweest ;)
Ik heb ooit eens een hartje,sterretje,bloemetje,paardenhoofdje op z'n komt laten zetten en ooit eens z'n naam :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:54

Ik doe zo lang mogelijk niks.
Als het dan regenachtig weer wordt,de ongevoerde regendeken erop.
Alleen als het fiks regent en wat frisser is.

Rond de 10 graden gaat de 150 grams erop.
Rond de 0 graden de 250/300.
Dikker ga ik voorlopig niet.

Ik scheer niet,alleen binnnkort waarschijnlijk de hals.