Is een deken nou wel nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carmenen

Is een deken nou wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:41

Hoi! :D
Ik las net een stukje op deze site: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Het kwam er op neer dat een paard helemaal geen deken nodig heeft, dat het dier alles zelf regelt en dus helemaal geen kou vat zonder deken.
Wat vinden jullie hier nou van? Totale onzin of ben je het er mee eens?

Groetjes Carmen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:46

Ach het is ook maar wat ja allemaal met je paard doet. Toen ik nog lid was van de rijvereniging en 's avonds lessen had kwam mijn beest totaal bezweet bij zijn stal aan. En aangezien er bij ons op stal niets is, was ik blij hem onder een deken achter te laten. Het was geen doen om hem een uurtje onder een zweetdeken te zetten en intussen te wachten. Zoals al gezegd er is daar niets, geen wc geen kantine, niets te drinken het is er akelig donker en koud.
Verder ben ik van mening dat het een beetje raar is de vacht te scheren en vervolgens er een deken op te leggen. Had ie er net zo fijn zelf een gemaakt...
Ik ben blij dat ik nu weer zonder dekens kan, wat een gedoe...
Als het effe kan doe ik zonder, dat is de natuur en die laat ik nogal graag zijn gang gaan. Ik ben het dus eens met wat paardnatuurlijk beweert. Maar ik loop er niet blindelings achteraan. Ik bekijk het gewoon praktisch..

Angela

Re: Is een deken nou wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:13

Als je paard alleen maar niks staat te doen, en gezond is, dan is een deken inderdaad niet nodig. Bij een paard dat (intensief) gereden wordt, is het vaak voor het paard wel fijn als hij zijn winterjas tijdens het sporten niet aan moet houden. Een deken kun je afdoen als je gaat rijden, een wintervacht niet.

Daarnaast zal het paard met een wintervacht tijdens het rijden meer zweten, en dus meer vocht en zout verliezen dan bij minder zweten (werken zonder wintervacht). Vocht vullen ze gemakkelijk aan, zout moet je wel in de gaten houden. Ook moet je echt zorgen dat je paard wel min of meer droog is als hij op stal moet na het rijden, of in een trailer. In de buitenlucht (op de wei dus) drogen ze prima, maar als er tocht e.d. kan zijn, dan is een nat paard niet handig.

Ik vind het persoonlijk wenselijker om mijn paard onder een deken te zetten, zodat hij ook echt lekker aan het werk kan als ik dat van hem vraag. Van die deken heeft hij volgens mij geen last, hij speelt en rent net zo veel met, als zonder deken.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:20

een deken kan belangrijk/nodig zijn maar zelf heb ik ze zonder staan, na het rijden gaat er een zweetdeken op en omdat ze thuis staan haal ik die er na een paar uur weer vanaf.
heb een regendeken gekocht omdat ik liever niet nat opzadel, dus als ik regen verwacht en ik wil rijden gebruik ik hem wel.
Maar dat is ook omdat ze niet uit zichzelf in de stal gaan staan met regen en ze niet gewend zijn dat de stal dicht gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:26

Voor de gezondheid van het paard is een deken niet nodig.
Als je zorgt voor inspanning in verhouding tot de conditie, is het paardenlijf in de regel heel goed in staat om voor zichzelf te zorgen.
Dekens kunnen een goede optie zijn bij zwaar werk of andere 'bijzondere omstandigheden'.
In minder noodzakelijke gevallen draait het vaak om gemak en mode voor de ruiter. Daar is op zich niets mis mee, maar helaas zie ik vaak paarden met een niet goed passende of te dunne/dikke deken.
Als je kiest voor dekens, is wel 'dekenmanagement' nodig. Als eigenaar vervang je de natuurlijke vacht die in staat is om zich aan te passen aan omstandigheden. Een deken doet dat niet. Als je dat doet, is het nodig om te investeren in meerdere goed passende dekens en tijd om tijdig dekens te wisselen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:29

:D Een deken is niet nodig als je in de winter niet/amper wilt rijden en het paard goed gezond is en wel uit de wind kan komen.

Op een indoorwedstrijd kan je paard door zijn dikke vacht ook de warmte niet kwijt dus zal je als je in de winter wedstrijden wilt rijden toch daar wat aan moeten doen. Dan kan je er al vroeg dekens op leggen om een wintervacht tegen te gaan of scheren en dan in de dekens zetten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:48

Ik rijd in de winter gewoon door, en dat zijn gerust ritten van drie uur met véél galop. :)
Ik zorg dat ik goed uitstap, paard op adem is en iets is afgekoeld. Dan gaat ie gerust nog wat nat weer de paddock op. Geen enkel probleem. :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:04

Zomers zweet ik ook sneller, ga ik ook niet dood aan.
Is het wel bewezen dat een paard ziek kan worden doordat hij/zij bezweet een weiland opgegaan is?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 03:12

Ik ken paarden die dagelijks 3 tot 6 uur gereden worden, en afhankelijk van wat de groep wilt en de ervaring van de mensen is, zijn dit rustige ritjes of intensieve ritjes.
Ze stappen gewoon goed uit en dan gaan ze weer de wei op.

Maar goed, ja een paard kan zonder deken, en ja ook een arabiertje! de arabiertjes van mn vriendin staan altijd zonder deken buiten. Wel hebben ze altijd de kans een boom of schuilstal op te zoeken (Gaat hier dan wel over een paard dat 24/7 buiten staat)

Een paard moet pas een deken op als je wilt dat de vacht niet zo dik word of als je scheert, kortom als je je gaat bemoeien met hun natuurlijke isolatie methode .
Als een paard gewend is een deken op te doen kun je ze natuurlijk niet gelijk met dit weer de deken aflaten en zonder deken de wei op gooien, dan raad ik aan dekentje op te laten tot de volgende zomer en m dan af te laten zodat ze er weer aan kunnen wennen.
Erna moet t prima kunnen.

meer hooi voeren als t koud is zorgt voor meer energie om zich te warmen. Dus geef gewoon lekker wat meer hooi in de koude dagen.
Mn huidige verzorgpaard staat met deken buiten omdat eigenaar de vacht wat minder dik wilt hebben. Scheren doet hij niet. mijn paardjes gaan dekenloos naar buiten. Al moet ik zeggen dat ik het minder poetswerk wel enorm fijn vind als je eens een dagje iets minder tijd hebt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 03:45

Ik heb er altijd al snel dekens op leggen, Mijn vriend zegt altijd: Alweer een deken? Als die hem nodig heeft dan was die er wel mee geboren hoor :') Maar goed die gaat ook niet op een paard zitten want hij kan zelf prima lopen :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:13

carmenen schreef:
Hoi! :D
Ik las net een stukje op deze site: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Het kwam er op neer dat een paard helemaal geen deken nodig heeft, dat het dier alles zelf regelt en dus helemaal geen kou vat zonder deken.
Wat vinden jullie hier nou van? Totale onzin of ben je het er mee eens?

Groetjes Carmen.

gebruik de zoekfunctie van bokt eens,want hier zijn al talloze topics over.
in bepaalde gevallen kan een deken heel zinvol zijn :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:45

ik vind het practisch bij een oud of ziek paard die zichzelf niet meer goed kan warm houden.
of bij een paard wat bijna dagelijks intensief gereden wordt.
verder vind ik het een beetje bullshit om een paard te vervelen met een deken omdat een gezond paard niet ziek wordt van bezweet in de paddock of wei te worden gezet, (tenzij je de rug zo nat laat waar de kou lekker op kan slaan) en hij zich over het algemeen prima warm kan houden.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:51

Onze friezen en shetlanders en haflinger hebben ook geen deken. Ze krijgen lekker hun vachtje.
Mijn kwpn merrie van 23 heeft wel een deken. Dit omdat ze dit gewend was bij haar vorrige eigenaar. Wel heb ik dit afgebouwd door ieder jaar een beetje te rekken tot ik begin met een deken.

Maar ze word in de winter al erg 'mager' hier doen we kei hard ons best voor met slobber enzv.....
Maar als ze zich zelf ook nog moet gaan warm houden zou ze nog meer afvallen en energie kwijt raken.
Dus zei staat wel lekker onder een deken.

En voor de rest regelen ze het inderdaad zelf. Voor de 'sier' moet je je paard in ieder geval geen deken op doen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:53

Een deken leg ik niet op omdat ze het anders koud krijgen.
Wanneer je met een dikke wintervacht gaat sporten,en dan heb ik het niet over een buitenritje,
gaat het paard enorm zweten.Dit zweten kost het paard onnodig veel energie.
Die energie gebruik ik liever voor het werk,daarom scheer ik mijn paarden.
Het scheelt me ook enorm veel werk,al dat opgedroogde zweet verstikt ook vaak de huid.
Paarden maken nu eenmaal geen dikke vacht aan om er een uur hard mee te gaan werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:55

Kou vatten doe je niet door de kou, alleen als je een verminderde weerstand hebt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:56

Als een paard ongeschoren, gezond is, en voldoende ruwvoer krijgt bijgevoerd dan heeft een paard geen deken nodig. :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:00

Elk paard kan zonder deken, maar het moment waarop een deken toch nodig is hangt af van manier van huisvesten, weersomstandigheden en wat je doet met je paard. Het is een kwestie van je paard goed kennen, kritisch blijven en vooral niet klakkeloos achter de mening van een ander aanlopen, of die nou paardnatuurlijk, bokt of de juffrouw van de plaatselijke ruitersportzaak is.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:06

Paard kan idd zonder deken. Mijn tinker wordt geschoren omdat haar vacht zo dik en lang wordt, dat het in het voorjaar geheel gaat verstikken. Ze krijgt jeuk en schuurt zich dan geheel open tot bloedend toe. Dan heb ik het gerust over plekken van 15 bij 15 cm. Nu nergens last van.
Tevens heeft ze artrose en zonder deken komt ze echt stram uit stal als het koud is..

Het is dus kijken naar het paard.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:39

In de natuur staan paarden ook zonder deken ze maken zelf een vacht aan

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:45

ik hou helemaal niet van dekens, maar die van mij viel zo af dat ze er al een paar weken 1 op heeft. ze krijgt bijna onbeperkt goede kwaliteit ruw voer en toch lukt het haar niet meer zelf alles te regelen.. maar zal bij zijn als de winter voorbij is en alles weer af kan!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:55

Ik ben zelf ook niet zo''n fan van dekens.
Maar die van mij heeft er toch een op. Dit omdat de regen en kou
op zijn spieren en gewrichten slaan en hij dan veen pijn heeft.

Ook hebben de oudjes hier een deken op. Zo hoeven ze hun energie niet
te gebruiken om warm te blijven, maar om op gewicht te blijven

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:14

Een deken kan goed zijn wanneer je paard oud of ziek is, of zulke zware arbeid in bv slecht geventileerde binnenbakken moet verrichten, dat de vacht hem hindert.
Maar imo valt de gemiddelde L ruiter niet onder die categorie.

Met zweten is niks mis, zet ze na de arbeid op de paddock of wei en het droogt vanzelf weer op. Persoonlijk vind ik het wel fijn als paarden er ook voor kunnen gaan kiezen om uit de wind te gaan staan.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:14

Een paard kan inderdaad zonder deken (in gezonde toestand).
De vacht van een paard is ook aangepast aan de temperaturen van het land... Door een deken te gebruiken onderbreek je het natuurlijk patroon van die vacht en druk je de haren plat waardoor ze geen warmte meer kunnen bewaren...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:21

ik ben het absoluut niet eens met 'paard natuurlijk.'
De kunst is om ieder paard individueel te bekijken,dat kan 'paard natuurlijk' nooit zien ;)

Ik vind het dan ook erg onverstandig om dit te verkondigen op een web-site.
Helemaal omdat er soms mensen zijn die er totaal niets vanaf weten en dan door zo een site hun magere oude paard zonder dek laten staan....'hij kan er tegen '

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:23

trysteffy schreef:
In de natuur staan paarden ook zonder deken ze maken zelf een vacht aan

in hoeverre hebben onze paarden nog ies met 'natuur' te maken?
Natuur is iets zonder hek namelijk.