vraag over scheren en dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joykel

vraag over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:38

Sinds Juli dit jaar heb ik een nieuwe pony. Door een hoop omstandigheden (lang verhaal) heeft hij problemen met zijn gezondheid, hij is flink afgevallen en heeft al een enorme vacht gekregen. Nu heb ik vandaag van mijn da te horen gekregen dat hij weer op de goede weg is en weer langzaam bereden mag worden. Hij raadde mij aan hem wel te scheren en met dekens te gaan werken omdat zijn vacht nu niet is hoe het moet zijn. Ik heb hier geen verstand van, houdt altijd paarden zonder dekens dus had graag advies welk model ik het best kan gaan scheren en hoe ik dat moet gaan doen met dekens. Hoe zit het dan met warmrijden en uitstappen als ze geschoren zijn? (of bijvoorbeeld op buitenrit?)
Hij zal deze winter op stal blijven staan maar gaat wel elke dag naar buiten.

Nanno_123

Re: vraag over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:44

Scheren, zodat hij niet teveel zweet en daardoor lastig droogt en kouvat.

Je moet ook aankijken met de dekens, hoe warm je paard het heeft van zichzelf of hoe koud.
Ik zou zeggen scheer hem gewoon helemaal kaal, desnoods hoofd en benen laten zitten(vinden sommige paarden niet fijn, en daar zweten ze toch niet heel erg) en natuurlijk het stukje onder het zadel laten zitten ivm schuren van het zadel.
Als je hem scheert met dit weer zou ik hem minimaal een 400 gram op doen, maar dat is mijn mening.
En goed voelen onder zijn deken of hij niet zweet onder de deken, of juist koud aanvoelt! en daarop aanpassingen doen, zwaardere of lichtere deken opgooien.
ik zou in iedergeval voor een goede zweetdeken en uitrij deken zorgen.. zeker omdat hij een slechte weerstand heeft. instappen zou ik met een zweetdeken of uitrij deken doen.. en uitstappen hetzelfde..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:06

Ik zou hem in een jacht- of dekenmodel scheren, dan is hij iig niet meteen alles kwijt.. En dan even kijken met welke deken hij aangenaam voelt. Ik zou dan met een 200gr beginnen en kijken of hij daarmee warm genoeg blijft. Als het dan echt guur en koud wordt kun je altijd nog naar 300 of 400gr gaan.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 20:12

bedankt alvast voor de adviezen... als het goed is wordt hij binnenkort geschoren. en dan maar gaan kijken welke dekens nodig zijn....

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:11

Ik zou ook helemaal scheren, eventueel zonder hoofd en benen, en dan een 300 of 400 grams op. De wind voelt echt koud aan op het moment, hier tenminste..

Mijn ene merrie nu onder 2 x 200 en de ander onder een 300