Hoe met dekens voorkomen dat je paard een bolletje wol wordt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Hoe met dekens voorkomen dat je paard een bolletje wol wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:15

Titel lijkt me best duidelijk,
Hoe voorkom je met een deken dat je paard een mega-vacht krijgt?
Wanneer beginnen, hoe dik moeten de dekens enz.

Caira

Re: Hoe met dekens voorkomen dat je paard een bolletje wol wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:17

dan had je eigenlijk half september al moeten beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:19

Niet te dik beginnen en overdag in de zon zoals afgelopen weekend, gewoon af doen...als paarden het te warm hebben gaan ze zweten en met nat pak aan krijgen ze het weer koud, tot 22.00 uur gewoon licht op stal, veel ruwvoer zodat ze het heel de dag warm kunnen houden....lijnzaad brokken voeren en genetisch bepaalt per paard.

Mijn shet is helemaal teddy, is gewoon shetten eigen, kwpner nog dun in vacht staat zonder...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:22

Je moet er optijd mee beginnen. Ik heb de mijne in september al een 100 grams opgelegd (bucas turnout light) Je merkt nu echt het verschil tussen zijn hals en lijf. Waar hijnop zijn hals al een bolletje wol wordt is zijn lijf nog fijn dun!

Optijd beginnen met een niet te dikke deken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:39

Ik ben bewust nog niet begonnen omdat hij het nog zo warm heeft op stal, hij is pas in september op stal gekomen, en heeft het al warm genoeg tot nu toe. Maar aan de andere kant wil ik eigenlijk voorkomen dat hij een nog dikkere vacht krijgt.

Maar niet een te dikke deken beginnen dus, is 100 grams dan voldoende? en tot hoeveel gaan jullie max. Met normaal winterweer dan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:33

Vooral ook zorgen voor lang licht aan op stal, de lengte van de dagen doet nl ook heel veel bij het aanmaken van de vacht.
Als je dus zorgt voor veel licht in stal tot een uur of 10/11 's avonds, scheelt dat ook al een boel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:38

siskeh schreef:
Ik ben bewust nog niet begonnen omdat hij het nog zo warm heeft op stal, hij is pas in september op stal gekomen, en heeft het al warm genoeg tot nu toe. Maar aan de andere kant wil ik eigenlijk voorkomen dat hij een nog dikkere vacht krijgt.

Maar niet een te dikke deken beginnen dus, is 100 grams dan voldoende? en tot hoeveel gaan jullie max. Met normaal winterweer dan.

Tot hoeveel je max moet opleggen is paard afhankelijk en licht er ook aan of je wel of niet scheert.ik ken mensen die genoeg hebben met 200/300gr maar ken ook iemand die zijn paard in de winter onder 1200gr heeft staan

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:41

Mijn pony staat momenteel onder een 300 gram (is 24u/dag buiten) en heeft het eerder koud snachts als warm.. Maar hij wacht nog maar even tot het echt koud wordt, en dan krijgt ie er een deken bij van 100 of 200 gram..
Dit is het eerste jaar eigenlijk dat het zo gaat, hiervoor stond ie altijd de winter op stal onder een 200/300 grams staldeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:43

Waar baseer je op dat je paard het koud heeft, Ilona? Want met nachttemperaturen van 10-12 graden zoals de afgelopen paar nachten mag een paard het zonder deken eigenlijk niet eens koud hebben, laat staan als je er al een dikke winterdeken op hebt liggen?
Eet hij verder wel goed, krijgt hij voldoende ruwvoer, is hij niet vermagerd?
Zou me toch afvragen hoe het komt dat je nu al zulke dikke dekens nodig hebt?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:58

Afgelopen paar nachten gaat het inderdaad goed. Twee weken geleden stond ie te rillen van de kou, haren overeind en na 2 van zulke dagen liep hij stijf, en had ie keiharde bilspieren van het aanspannen door kou. Oren ijskoud. Toen hebben we hem ingepakt en een paar dagen op stal gezet om bij te komen, en nu gaat het weer goed. Hij zweet niet onder de 300 gr deken, dus zo warm heeft ie het ook niet..
Hij eet goed, is niet vermagerd, en krijgt meer als genoeg te eten. Hij moet gewoon erg wennen denk ik, hij heeft jaren niet met rotweer buiten gestaan, en op zijn nieuwe plekje durfde hij eerst de schuilstal niet in (wist ik niet.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:58

Tja wel wersverwachting in de gaten houden, zitten 2 dagen met vorst tussen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:59

Inderdaad, wat russel zegt is ook het eerste wat mij te binnen schiet, twee weken terug hebben we idd al nachtvorst gehad, logisch dat je paard het dan minder warm heeft dan nu :j

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:29

Inderdaad, maar gelukkig durft ponylief nu het stalletje in na verplichte boxrust. Pas al het gaat vriezen krijgt hij er een onderdeken bij.