Heeft mijn paard een deken nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irisss95

Heeft mijn paard een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:18

Hoihoi!
Ik heb een 16 jarige Haflinger. Ze staat 24 uur buiten. Ze heeft geen schuilstal, maar kan wel uit de wind staan. Wat ze overigens nooit/zelden doet.

Nu heb k haar 2 keer betrapt op dat ze het koud leek te hebben. De eerste keer had ze in t natte weiland gelegen en was dus zeiknat, dus dat ze het koud had vond ik terecht. Maar vanmiddag was ze gewoon droog en zag je dat ze haar spieren bij haar billen aanpande en ontspande. Soort van trillen, denk ik? Ze had dit alleen bij het einde van de rug en kont/billen.

Dus mijn vraag: Heeft ze het koud? Moet ik een deken voor haar gaan kopen? :p
K heb zelf niets met dekens en zolang als k haar heb, heb k geroepen mijn paard krijgt geen deken! Maar als ze het echt koud heeft dan lijkt me dat de enige optie.. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze nu bezig is haar wintervacht te maken..

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Groetjes Iris

Chessje

Re: Heeft mijn paard een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:34

Normaal heeft een paard het met de herfst temperaturen echt niet koud. De dekens worden over het algemeen in september opgelegd om de aanmaak van de wintervacht wat te stoppen, zodat paarden in de winter doorgetraind kunnen worden zonder dat ze te nat worden. En in mijn geval omdat mijn bejaarde dame rugpijn krijgt van de regen en wind.

Er bestaan wel paarden die het echt koud hebben, maar Het is moeilijk te beoordelen of je paard het echt koud heeft. Ik weet wel dat het warm bibberen zoveel energie kost dat ze dan ook wat invallen.

Hoe dik is de vacht op het moment?

adje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:38

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:42

je kan aan de oren en bij de oksel voelen of dat ie het koud heeft.

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:28

Bedankt voor jullie snelle reactie's!
Ze heeft vorige winter ook geen deken op gehad. En ik was van plan dat nog wel een paar jaar vol te houden. Haar vacht is nog niet erg dik en lang, maar ze is er zeker wel al mee bezig. Ze krijgt 3/4x per week een arm vol hooi in de wei, die ze niet gelijk op eet. Ze loopt een rondje en neem af en toe een hap hooi.
Kan ik haar evt. iets bij voeren of iets door het (kracht)voer doen om haar haargroei een handje te helpen? Of moet ik gewoon niet zo ongeduldig zijn en me minder zorgen maken? :p

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:25

Zal het even afkijken maar als je paard staat te trillen met nat en guur weer is kun je wellicht een licht gevoerde regendeken opdoen zo'n 100 a 150 gram. Verder kun je je paard vitamine/mineralen bijvoeren (brok) maar wel aanpassen hoeveel beweging het paard krijgt. In hooi zit niet voldoende vit/min maar is wel een goede kachel en houd zich daarmee goed warm.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:35

3/4 keer per week een arm hooi? Ik zou haar toch meer hooi geven, dit lijkt me wat weinig. Dat zou ook best eens kunnen helpen denk ik! :)

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:49

Ze heeft ook nog een heel weiland vol gras en ze eet het niet eens helemaal op. Lijkt me sterk dat ze dan nog meer wil. Het is ook zonde om het dan te vermeerderen, als ze het toch niet op eet.
Wel bedankt voor het mee denken!

Gelukkig had ze het vandaag niet koud, maar ik blijf het in de gaten houden.