Wanneer klaar met wintervacht maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneFloor

Wanneer klaar met wintervacht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 17:35

Beste bokkers,

Wanneer is een (fries) paard ongeveer klaar met het maken van zijn wintervacht? Ik wil dat mijn fries een volledige wintervacht heeft, maar omdat ik haar vacht wil beschermen ( info via pb ) doe ik haar toch een 0 grams deken op. Maar wanneer kan deze op?

:wave:

Tooske

Re: Wanneer klaar met wintervacht maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:34

Als ze eenmaal een wintervacht hebben is een 0 grams deken helemaal niet slim.
Paarden zetten hun vacht omhoog als het kouder is zo krijgen ze het warm. Als je dan een 0 grams erop gaat leggen leg je de vacht plat en kunnen ze zichzelf niet meer warm maken.
Als je dan een deken op doet doe dan minimaal een 100 grams op zodat ze nog warmte van de voering hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:40

Tooske schreef:
Als ze eenmaal een wintervacht hebben is een 0 grams deken helemaal niet slim.
Paarden zetten hun vacht omhoog als het kouder is zo krijgen ze het warm. Als je dan een 0 grams erop gaat leggen leg je de vacht plat en kunnen ze zichzelf niet meer warm maken.
Als je dan een deken op doet doe dan minimaal een 100 grams op zodat ze nog warmte van de voering hebben.

Dit is echt onzin,dat heeft iemand ooit bedacht en dat lees ik steeds weer hier op Bokt.
Weet je waar je paard het koud van krijgt?Stromende regen een aantal uren achterelkaar.
Helemaal als dauwpunt van de lucht erg laag is.
Dan helpt het wel degelijk als het paard niet nat wordt en geen wind voelt,door de bescherming van een waterdichte deken ongevoerd of niet.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 22:46

Ik heb meer de deken voordat ze niet vies word van de poep,, ze staan met zn tweeën in 1 grote stal & kunnen dus veel lopen. Soms wordt er niet uitgemest en zit je paard onder t poep,, dat wilde ik dus voorkomen met een deken,,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:48

wat een vreemde reden om een deken op te doen?
Is het geen idee om die stal wat schoner te houden dan?

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 22:54

Ja, het liefst heb ik natuurlijk ook geen deken op, maar ik kan niet elke dag komen ivm school & de eigenaar die zet ze alleen buiten & binnen + voer geven. Maar ik zit daar al 2 winters en elke winter zitten de paarden onder de mest en dan niet in de vacht gesmeerd maar echt stukken vacht met mest erdoor. En dit krijg je niet los, en moet ik dus wachten tot t voorjaar .. En dit wil ik dus voorkomen met een deken, haha. Lastige situatie :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:57

ik snap het...dan is het wel heel vies als ze echt van die plakken hebben.
Dan weet je ook hoe je deken er ongeveer uit gaat zien...je begint met een 0 gram en als het voorjaar is,is het een 400 grams :D

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 23:01

Hahahahaha, jaaaa ik denk t ook xd. Ik denk dat ik die deken dan maar meteen weggooi :P