Oud paard een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adawi

Oud paard een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:03

Mijn ijslander heeft afgelopen jaar echt een oud paarden lichaam gekregen. Ondanks goed eten etc. is hij toch magerder geworden. Dierenarts is er bij geweest, die heeft aangegeven dat hij verder gezond is. We voeren hem extra bij en hij maakt nu ak een mooie wintervacht aan.
Hij heeft altijd 24/7 buiten gestaan en nu ook nog steeds. Omdat de winter eraan komt zit ik er toch aan te denken een deken voor hem te kopen. Dit gewoon over zijn vacht heen. Puur om hem te helpen als het echt koud word. Dat hij geen energie hoeft te verspillen.
Hoeveel grams deken adviseren jullie?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:16

Met een deken hoeft hij minder energie te leveren om zich warm te houden. Die energie kan hij dan anders besteden, dus zal hij wat meer opslaan. Verder is bijvoeren met seniores priores een aanrader.

Handig is een regendeken met een aantal onderdekens, 100, 200 en bijv 300 gram. Sommige ponys kunnen op hun oude dag zelfs meer gram op. Onder de deken voelen of hij een aangename temperatuur heeft. Niet te koud maar zeker ook niet veel te warm

Adawi

Re: Oud paard een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 09:31

Het is inderdaad de bedoeling dat hij die energie niet hoeft te verspillen in warm blijven, maar gewoon om lekker op gewicht te blijven.

Hij krijgt al het een en ander bijgevoerd.
Ik gebruik, buiten de exceemdekens, verder nooit dekens. Vandaar de vraag :-)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:39

Mijn oude merrie kreeg een 150gr deken op met daarover een ongevoerde regendeken.

Als het écht koud werd kreeg ze een 300gr deken op met daarover een ongevoerde regendeken.

Ik heb haar wel op voorhand de kans gegeven om een mooie wintervacht aan te maken,
maar dat zit blijkbaar wel al goed bij jou?

Bij mij heeft Mijten Opti Form (gehakseld hooi met Yea Sacc) ook zeer goed gedaan om mijn merrie mooi vol te houden.
Vooral die yea sacc heeft het hem gedaan :j

Andries24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:06

ik heb onder andere een Engelse volbloed op leeftijd.
en die valt ook snel in en heeft het snel koud.
heb hem een dikke 300 grams water en winddichte deken op gedaan.
dan hoeft hij minder energie in warmte om te zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:16

Als hij echt moeite heeft zichzelf in conditie te houden gedurende de winter heeft het zeker zin een deken te gebruiken, ik zou dan een 200 grams opleggen als de temperatuur tussen 0-5 graden komt, dat moet je nu niet direkt doen want hij is nu vacht aan het maken en dat moet wel eerst gebeuren.

Ik heb ook een paard gehad wat het in de winter altijd moeilijk had, was nog niet oud trouwens, die is een paar jaar heel royaal bijgevoerd in de winter en dan nog was hij tegen het voorjaar altijd mager. Stond 24/7 op de weide met schuilstal en steeds wanneer in oktober het gras op was en het weer guurder werd zag je de kilo's eraf vliegen, na 2 jaar ben ik begonnen met eind oktober een deken op te gooien en dat scheelde zo enorm, royaal bijvoeren was helemaal niet meer nodig en paard was een stuk blijer.