Regendeken. Waarop letten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Regendeken. Waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 16:06

Ik heb altijd paarden gehad/gereden die altijd buiten stonden (of overdag buiten stonden) met schuilstal en zonder deken.
Helaas is mijn minishet ziek en houdt zich daardoor minder goed warm/heeft een slechte vacht.
Nu heeft hij wel een schuilstal, maar gezien ze toch ook een groot deel van de dag buiten rondsjouwen en dat op dit moment met regen en wind net wat te veel vergt, heb ik een regendekentje voor hem gekocht.
Het was al een ramp om een deken in ieniemieniemaat te vinden, maar nu blijkt deze deken het ook niet droog te houden.
Ik heb hem dus echt voor beroerd weer, maar hij blijkt daar niet tegen bestand.
Er moet dus een andere komen. De keuze is erg beperkt voor de minimaat, maar goed... waar moet ik op letten mbt materiaal?

Laulitz

Re: Regendeken. Waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:14

Ik zou zeker letten op de waterdichtheidwaarde (meestal aangegeven als bv: 2000wr/wp). Ik zou zelf toch zeker voor minstens 3000 gaan, ik heb gemerkt dat dekens daaronder het bij dagen met constante regen het gewoon niet uithouden. Vorige winter hebben wij namelijk verschillende merken gehad en ik heb ze allemaal gecontroleerd (met regenachtige dagen ging ik meermaals per dag onder de deken voelen) en bij alles rond de 2000 wr/wp of eronder voelde de deken vochtig aan of was gewoon nat.
Blijkbaar speelt de buitenstof ook een rol mee, maar daar heb ik geen ervaring/verstand van.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:29

Ik zou niet alleen voor een regendeken gaan. Ook een dikkere (200/300gams). Als je alleen een regendeken op doe dan krijgt die het alleen maar kouder, doordat zijn haren 'plat' gaan liggen kan die zich zelf niet warm houden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 16:37

Lijkt me dat je dan doorlopend met dekens moet gaan werken. Vooralsnog is bescherming tegen wind en regen voldoende.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:52

De meeste regendekens zijn fleecegevoerd tegenwoordig. Aangezien het een shetlander betreft, heeft die nu waarschijnlijk al redelijk vacht gekweekt dus lijkt me dat voor nu tijdelijk wel genoeg? Tenzij je echt heel de winter nog dekens wilt gebruiken, dan ga je het met een regendeken niet redden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 17:53

Nee... het is puur de bedoeling voor regen en wind, niet de hele winter. Van kou heeft hij weinig last, maar door de situatie van dit moment, heeft hij wat moeite met regen en wind. Gewone regendeken lijkt mij dus ook voldoende. Maar ik wil dus weten waar ik op moet letten, gezien de deken die ik nu heb de miskoop van het jaar blijkt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:26

VSW -> SV