shetlander zweet heel erg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nellekelover

shetlander zweet heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:33

hallo ik vroeg me wat af ik heb 2 shetjes en ging ze longeren en ze hebben best al en vachtje maar een der van toen ik der liet uitstappen zweete zo erg dat het er gewoon af druipte onder de buik neus borst was helemaal nat en bij de benen ook is dit wel goed maak me der best wel zorgen om heb er maar soort van droog gemaakt want kreeg het met stappen niet droog

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:42

En wat is je vraag nu? :)

Het is gewoon warm weer en shets hebben al een flinke bontjas, dus zweten ze zelfs al als ze gewoon in de zon staan. Met zweetmes het zweet weg halen, droog wrijven met een pluk stro en even goed op adem stappen. Dan kunnen ze gewoon de wei weer in. Ik zou ze s morgens longeren, dan hebben ze de hele dag om op te drogen in de zon en zijn ze s nachts niet nat van het zweet. Wat minder actief en korter longeren kan ook erg zweten voorkomen. Gewoon wat rustiger aan.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 07-10-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_horses

Re: shetlander zweet heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:43

Dat het er vanaf druipt is niet echt normaal. Dat ze zweten op zich wel, zeker met het komende wintervachtje. Is ze verder gezond? Normale ademhaling, niet verkouden?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:50

Of te lang gelongeerd met een Shet zonder conditie?

Mijn Shet voelt met dit soort weer altijd klam aan, zon en 16 graden met een dikke vacht.

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:52

nee belle heeft en super conditie die kan als ze moe is na 5 min al niet moe meer maar ze is niet verkouden gewoon hoe ze altijd is maar ze staan ook 24/7 buiten maar vondt het best wel eng en ik kan ze niet sochtends longeren want zit met school enzo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:03

De meeste shetten hebben al een flinke wintervacht, dus dat ze dan gaan zweten met werken is niet gek. Ik stap altijd lang uit tot ze niet meer warm aanvoelen en laat ze desnoods even in de bak rollen. Daarna gaan ze gewoon de wei weer in. Als het hard waait dan zet ik ze voor de zekerheid in de stal met een pluk hooi zodat ze uit de wind staan (overigens laat ik de deur gewoon open). Even afkloppen,maar nog geen verkouden pony's gehad.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:13

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:08

ja maar ik heb geen scheer apparaat en ken niemand in de buurt die scheert en scheren lijkt me ook niet zo prettig voor ze

Andries24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:30

mijn mini's hebben ook al een dikke vacht,als ik hun een tijd zou longeren zou het zweet er ook wel afstromen.
doe het daarom ook niet.

scheren is de enige optie als je verder wilt met longeren en dergelijke.
zou het niet doen met zo'n dikke vacht want dan worden ze moeilijk droog en kunnen ze ernstig ziek worden(longontsteking).