Ik ben toch wel benieuwd, hoe zouden jullie dit aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Ik ben toch wel benieuwd, hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 12:50

Hoi Hoi!

De mijne staat nu nog zonder deken, maar straks word hij toch wel helemaal geschoren (vorig jaar optijd met dekens begonnen, moest ik alsnog scheren dus heb hem nu gewoon nog bloot staan aangezien het sowieso toch weer scheren word en dan zodra die geschoren word de deken erop). Alleen zoals gisteravond had ik les, hele dag regen en we hebben gewoon gereden in de regen. Na die tijd goed uitgestapt (niet meer warm, op adem) en heb hem lekker op stal gezet. Mijn inziens kan dit nu ook prima.

Alleen goed, meneer heeft een behoorlijk grote en erg open stal. Heerlijk dat wel, alleen met de winter voor de deur en het feit dat hij geschoren gaat worden word het toch iets lastiger. Naast hem echt goed inpakken zit ik vooral een beetje met wat ik moet doen als het regent. Vorig jaar was die ook geschoren en dankzij mijn beenbreuk heeft stalgenootje hem gelongeerd en op dagen dat het regende heeft ze hem laten staan. Maar goed ik denk dat ookal is die geschoren je best kan rijden in de regen? Alleen vraag ik mij, uitrijdeken aanschaffen voor het losrijden en het uitstappen? En op dagen dat het regent je wellicht wel gewoon kunt gaan rijden maar de training iets aanpast door het rustiger aan te doen en dan hele training de uitrijdeken erop? Of gewoon zoals altijd en daarna zweetmes erover en wollen (zonder hals) dekens erover? Wachten tot die droog is en dan de normale winterdeken (met hals) erover?

Help me, hoe zouden jullie het aanpakken? Maar ook dat ik weet wat voor dekens ik nog mag gaan aanschaffen. :)

Groetjes

capopjekop

Re: Ik ben toch wel benieuwd, hoe zouden jullie dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:54

Rijd je altijd buiten? Zo ja dan zou ik gewoon lekker dekenloos blijven. Mijn ervaring is dat ze buiten niet echt super veel zweten als je een beetje rekening met je training houdt of enkel een racestreep scheren. Als je ook binnenrijd dat is scheren idd wel handig, dan zweten ze zich al snel de rambam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:54

Als ik het goed begrijp vraag je je af of en hoe je kunt rijden met een geschoren paard in de regen? Gewoon net zoals je zou doen als het niet regent. :) Met in en uit rijden zou je een waterdichte regendeken er over kunnen doen. Gewoon lekker rijden en zorgen dat je goed uit stapt, maar dat het paard niet te snel af koelt. Dus met een regendeken of waterdichte uitrijdeken er op. Na afloop onder een zweetdeken en evenuteel droog wrijven met stro. Als hij droog is weer de gewone deken op.

Niet veel anders dan dat je imo anders zou doen. :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:56

Ik zou m waarschijnlijk niet helemaal scheren maar n jachtpatroon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:56

capopjekop schreef:
Rijd je altijd buiten? Zo ja dan zou ik gewoon lekker dekenloos blijven. Mijn ervaring is dat ze buiten niet echt super veel zweten als je een beetje rekening met je training houdt of enkel een racestreep scheren. Als je ook binnenrijd dat is scheren idd wel handig, dan zweten ze zich al snel de rambam.

Niet mee eens, ook buiten zijn er zat paarden die erg snel zweten. En ik ga niet de hele winter rondjes stappen met een huppeltje draf tussendoor omdat hij anders zeiknat wordt van het zweet. Mijn voorkeur heeft het wel om een jachtmodel te scheren om zo wel fijn de achterhand en rug te beschermen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:10

Vorig jaar was hij net ohz en stond ie niet hoog in training wou toen niet scheren want vond dat het helemaal niet nodig was en zo fanatiek trainde we toch niet. Erg optijd begonnen met dekens maar hij kweekte echt een giga vacht en werd gedwongen om wel te scheren. Met een kwartiertje zeer lage arbeid was die al zeikersnat namelijk. Dit jaar staat ie fanatiek in training, gaan we starten en ik weet dus onder scheren komen we niet uit.

Thuis rijd ik altijd in de buitenbak. Gaat mij dus vooral om momenten dat het regent, heb wel een 0 grams regendeken, die zou ik er bijvoorbeeld met losrijden en uitstappen als het regent even over kunnen doen ipv de wollen deken die er normaal overgaat. Of even kijken voor een uitrijdeken is ook niet zo duur.. Kan zat dan dus?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:14

Ik rij dan rustig met een waterdichte uitrijdeken hoor.
Als hij het dan te warm krijgt doe ik die er af en met uitstappen weer op.
Vaak zijn ze super snel droog en bij mij gaat dan ook gewoon de staldeken er weer op.
Of met naverzorgen even een wolletje en vaak zijn ze dan al droog.
Mits je hem goed kort houd natuurlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:19

Judith_ schreef:
capopjekop schreef:

Niet mee eens, ook buiten zijn er zat paarden die erg snel zweten. En ik ga niet de hele winter rondjes stappen met een huppeltje draf tussendoor omdat hij anders zeiknat wordt van het zweet. Mijn voorkeur heeft het wel om een jachtmodel te scheren om zo wel fijn de achterhand en rug te beschermen.

Ik zeg dat het mijn ervaring is, niet dat het de waarheid is ;) Die van mij zweten buiten ook wel, maar zijn ook weer snel droog. Binnen was het geen doen, dan droop het zweet ervanaf terwijl ik best rustig reed.

Ik zou met instappen even een regendeken omdoen, maar zodra je aan het werk gaat lekker gewoon zonder deken. Ze hebben het dan warm zat zodat ze geen kou vatten. Met uitstappen zou ik dan wel weer een waterdichte uitrijdeken opdoen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:22

Ik heb er helaas een paar die enorm zweten:echt het schuim er op.
Die moet ik ook echt scheren en helemaal want zelfs geschoren staat het schuim er op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:50

_Marinke_ schreef:
Of even kijken voor een uitrijdeken is ook niet zo duur.. Kan zat dan dus?

Nieuw zijn ze niet duur en tweedehands al helemaal niet. In de regen rijden kan prima, zolang je er om denkt dat hij niet te snel af koelt of nat onder de deken gaat. :)

@Capopjekopje. Daar heb je gelijk in. ;) Mijn ervaring met veel paarden is dat scheren en buiten trainen prima samen kan en soms gewoon noodzakelijk is. Ben allang blij dat ik nu niet binnen rijd, mijn ongeschoren paard is buiten nog te doen nu, maar volgens mij kan ik die met binnen rijden uitwringen. :+