Ouder paard, nu al dikke vacht. Wat doen? Scheren geen optie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Turbie

Ouder paard, nu al dikke vacht. Wat doen? Scheren geen optie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:57

Hoi iedereen :D

Ik heb een vraagje over mijn 'verzorg' paard Turbo. (verzorg tussen haakjes, want officieel is die niet van mij maar mag er wel veel mee doen!) Hij is een manegepaard, waardoor scheren geen optie is )mag ook niet van de staleigenaar). Manegepaarden krijgen in de winter 1 deken, en soms is die 200 gram, soms 100, verschilt heel erg met welke dekens nog op zolder liggen.

Turbo is nu 18, in mei wordt hij 19. Ik heb nu 2 winters met hem meegemaakt, en ik kan jullie vertellen, dat is een ramp :+

Turbo begint namelijk al extreem vroeg met aanmaken van een wintervacht, zo loopt hij nu al rond met een vacht waar een 'normaal paard'gewoon stopt omdat het een goede wintervacht is. Turbie gaat zo nog een paar maanden door, en het eindresultaat is dat het 1 bonk haar is geworden, en het is een regelrechte ramp als hij gaat verharen.
Tijdens het rijden krijgt hij het erg warm, en het duurt vaak uren voordat hij helemaal is opgedroogd.

Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan ik dit voorkomen, dat het zo erg wordt? Wat kan ik eraan doen?
Ik heb het hier ook al met mijn instructrice over gehad, en sinds gisteren heb ik er een gevoerde regendeken opgegooid, om het enigzins al een beetje tegen te gaan.

Groetjes, Anouk (en Turbo :j )

enomis123

Re: Ouder paard, nu al dikke vacht. Wat doen? Scheren geen optie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:02

deken, lijnzaad, en af en toe een rauw ei...

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:04

Het is nu al te laat iig.. Mijn oude ruin moest ik 4x per winter scheren, die had het ook zo erg.. Had je al moeten beginnen met dekens

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 11:06

enomis123 schreef:
deken, lijnzaad, en af en toe een rauw ei...

een rauw ei? Nog nooit van gehoord.. Wat doet dat precies? :)

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 11:07

soeraya schreef:
Het is nu al te laat iig.. Mijn oude ruin moest ik 4x per winter scheren, die had het ook zo erg.. Had je al moeten beginnen met dekens

Zoiets dacht ik al.. Zucht

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:14

Zijn weinig andere opties dan scheren als het paard nu al een dikke vacht heeft. Daar kom je nu niet meer vanaf, geen deken die dat laat verdwijnen. Waarom mag het paard niet geschoren worden?
Ik scheer mijn oudje van 20 al jaren in de winter en die wordt er een stuk vrolijker van. Zodra het pak haar eraf is dan is ze meteen een stuk levendiger.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:20

Die van mij ook, dat haar kostte alleen maar energie..

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:27

Volgende keer iig op tijd beginnen met een gevoerde deken, dat weet je nu wel.
Mijn bollie kreeg ook een vacht die uren moest drogen. Dat heb ik de eerste winter ondervonden, de rest van haar actieve leven kreeg ze dus een 200 g deken op, dat scheelde enorm.

Mag hij ook niet gedeeltelijk geschoren worden, bijvoorbeeld zijn boeg dat hij daar wat warmte kwijt kan?
Ik snap sowieso niet wat het probleem is.... wanneer dat nodig is moet een paard gewoon geschoren. Mag hij ook niet met lange opzet geschoren worden, zodat hij een normale vacht krijgt?

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:34

Een gedeelte is idd ook een optie, hals en buik bijv en dan lekk warm dekentje op, denk dat hij dan veel beter zn lessen vol gaa houden ed zonder al dag warme haard

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:37

Na laten kijken op Cushing lijkt me geen slecht idee. Oud paard en zo'n extreme vacht wijst wel in die richting. Of een manege dat wil en er dan ook wat aan wil laten doen is een tweede.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:45

Citaat:
Na laten kijken op Cushing lijkt me geen slecht idee. Oud paard en zo'n extreme vacht wijst wel in die richting. Of een manege dat wil en er dan ook wat aan wil laten doen is een tweede.

Dat ten eerste, maar het is misschien ook een optie om de hals te scheren en een strook van zijn buik. Daar zit normaal ook geen deken, maar op die manier kan hij wel een stuk meer zijn warmte kwijt.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:48

Ja scheren maar dat mag niet dus dat kan niet, en zoals je al deed een deken er op gooien *D

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:22

Volgend jaar misschien vroeger beginnen met een deken opgooien

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:02

HAR -> SV

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:01

Eerder een deken op gooien helpt niet! Vacht gaat groeien doordat er minder zonlicht is ( dagen worden korter in de herfst). Een deken zorgt er dan alleen voor dat het paard het te warm krijgt.
Grote kans dat dit paard gezien het lange haar en leeftijd Cushing heeft. Dan is scheren een must! En medicatie (pergolide).
Ik heb zelf een paard met Cushing dus ik spreek uit ervaring, ik kan bijna elke 5/6 weken scheren.

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 11:28

Hmm, ik zal de tips onthouden! Bedankt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:31

Mijn merrie begint ook wel, maar ik denk nog niet zo extreem! Ze staat wel hele dag buiten, en ze heeft elk jaar wel een teddy vachtje. Ik zou hem even na laten kijken op Cushing inderdaad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:32

Mag een jachtmodel scheren ook niet ?

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 11:35

Paard heeft trouwens geen cushing, dat is 1 ding dat ik zeker weet.
Ik zal het binnekort navragen, om een model te scheren, lijkt mij dat het ook niet mag (zeer eigenwijze staleigenaar :( )
Ga alles op alles zetten om hem over te halen! Haha :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:37

Staat je paard veel buiten?
Heeft hij vroeger buiten gestaan zonder deken? Maakt ie altijd een dikke vacht aan?
Sommige paarden hebben gewoon aanleg voor een dikke vacht.
Mijn 18 jarige merrie heeft het ook, altijd een teddyvachtje, terwijl mijn Draver alleen wat donkerder wordt en een beetje donzig word.

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 14:25

Ess_Ramona schreef:
Staat je paard veel buiten?
Heeft hij vroeger buiten gestaan zonder deken? Maakt ie altijd een dikke vacht aan?
Sommige paarden hebben gewoon aanleg voor een dikke vacht.
Mijn 18 jarige merrie heeft het ook, altijd een teddyvachtje, terwijl mijn Draver alleen wat donkerder wordt en een beetje donzig word.

Nee, hij staat eigenlijk altijd in stal! Tenzij die er natuurlijk door mij wordt uitgehaald, enzovoort.
Hij is vroeger altijd geschoren geweest, hij liep hoog in de dressuur en met springen ook.. Allebei Z
Dus misschien heeft dat er mee te maken. Tot 3 jaar geleden is die altijd geschoren geweest.