Wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:32

Ik zit een beetje met een dilemma..

Ik heb een shetlander van 30 die alweer een behoorlijke wintervacht krijgt.
Hij wordt regelmatig gelongeerd en gereden en als je dan klaar bent is hij 9 van de 10 keer wel nat. De ene keer erger als de andere keer.
Ik wil hem zo lang mogelijk gewoon aan het werk houden aangezien rust roest, en zijn verzorgster gaat 4 november met een wedstrijdje mee doen, dus dan moet hij wel in conditie zijn. Ik heb alleen een buitenbak dus als de bak bevroren is kan hij niet aan het werk, maar zolang hij niet bevroren is moet hij gewoon aan het werk.
Ze staan nu in principe nog dag en nacht buiten, alleen als het behoorlijk regent gaan ze 's nachts naar binnen. Als het kouder wordt gaan ze 's nachts op stal en overdag naar buiten.

Maar nu is mijn probleem: Als het straks wat kouder wordt wil ik hem niet nat/warm op het land zetten. Hij krijgt een deken op als het kouder wordt, maar die kan ik niet op doen als hij bezweet is. En met zo'n dikke vacht duurt het wel lang voordat hij weer droog is.
Nu zat ik er aan te denken om hem gedeeltelijk te scheren (hals, borst), maar is dit slim gezien zijn leeftijd? De afgelopen 2 jaar heb ik hem in het voorjaar wel op die manier geschoren omdat hij nog zo'n dikke vacht had, en de temperaturen redelijk hoog waren.
Ik weet dat er paarden zijn die op die manier geschoren zijn en die gewoon 24/7 buiten staan in de winter, dus ik denk dat het wel moet lukken zeker aangezien hij nog een deken op krijgt.
Maar gaat die deken niet schuren als hij op zijn borst geschoren is?

Zouden jullie hem scheren? En wanneer zouden jullie hem dan scheren? Als je hem nu scheert dan is zijn vacht tegen de tijd dat het kouder wordt alweer redelijk bijgegroeid denk ik?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:17

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:22

Ik denk dat het hem een heel stuk energie zal schelen. De vacht zal nog niet helemaal zijn dikke wintervacht zijn, en wij verkijken ons er echt op hoeveel energie dat kost voor een paard. Jou shet is 30, dus ik zou hem er echt vanaf helpen als hij hier last mee heeft. Als met dekens heen en weer slepen geen probleem is kun je het altijd proberen. Met een goed passende deken heb je weinig kans op schuurplekken

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:09

NinaCharlie schreef:
Ik denk dat het hem een heel stuk energie zal schelen. De vacht zal nog niet helemaal zijn dikke wintervacht zijn, en wij verkijken ons er echt op hoeveel energie dat kost voor een paard. Jou shet is 30, dus ik zou hem er echt vanaf helpen als hij hier last mee heeft. Als met dekens heen en weer slepen geen probleem is kun je het altijd proberen. Met een goed passende deken heb je weinig kans op schuurplekken

Ik merk inderdaad wel dat dit hem behoorlijk veel energie kost. Met werken is hij sneller moe, maar ook als je hem op stal zet staat hij meteen te suffen.
Hij krijgt sowieso een deken op van de winter, dus dat is geen probleem.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:23

In je OP staat dat hij regelmatig gelongeerd etc wordt. Dus het is geen puntje van ''overbodig scheren'' lijkt me.. Ik zeg, doen. Ze hebben alleen maar last van het haar als ze veel worden bereden. Niet iedereen heeft tijd om na een paar uur de zweetdeken om te wisselen voor een gewone deken en ga zo maar door.

Evengoed ben ik benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden :)

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:36

.

xXxXsasxXxX

Re: Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:45

Hoeveel zouden jullie dan weg scheren? Ik wil dan een strook bij zijn hals en borst weg scheren, maar hoe breed stuk zal ik dan weg scheren?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:27

.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 06:55

Het ligt er niet aan wat ik mooi vind maar wat voor die pony helpt.

Hoe breed stuk moet het ongeveer zijn voordat het voor hem helpt?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:43

Omdat hij buiten staat zou ik lekker zijn benen niet scheren. Als hij een deken op heeft maakt het niet zoveel uit hoeveel je daar scheert, als de deken maar warm genoeg is. Maar de deken beschermt natuurlijk niet de benen, dus die kan je lekker 'behaard' laten.

Afbeelding

dit zijn verschillende scheerpatronen, ik denk dat nummer 4 het beste is voor jou paardje. :)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:46

Ik zou zeker kiezen voor scheren. Ik heb vorige week ook een oudje van 35 geschoren en is daardoor echt opgeknapt.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 11:23

NinaCharlie schreef:
Omdat hij buiten staat zou ik lekker zijn benen niet scheren. Als hij een deken op heeft maakt het niet zoveel uit hoeveel je daar scheert, als de deken maar warm genoeg is. Maar de deken beschermt natuurlijk niet de benen, dus die kan je lekker 'behaard' laten.

http://imageshack.us/a/img580/4589/foto4qi4sfra.jpg

dit zijn verschillende scheerpatronen, ik denk dat nummer 4 het beste is voor jou paardje. :)

Bij nummer 4 vind ik al dat er te veel is weggeschoren. Ik ga hem niet nu al in de dekens zetten namelijk.
Ik ga voor nummer 11. Gewoon een stuk hals en borst weg. Dat zal ook wel al voldoende schelen vermoed ik.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:27

Ik denk dat nummer 11 inderdaad het beste is voor jouw shet, en zo kan hij eventueel ook nog zonder deken buiten staan als het moet. Ik zou een baan van ongeveer 15-20 cm scheren langs zijn hals, dan de borst aan de voorkant, tussen de voorbenen en eventueel ook een stukje buik, maar dat alleen als hij de mogelijkheid heeft om droog te liggen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:35