Dit jaar maar eens geen dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Dit jaar maar eens geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:10

Ik wil dit jaar maar eens proberen het zonder dekens te doen en de paarden gewoon hun wintervacht te laten krijgen..

Nu heb ik er een bij die slechte luchtwegen heeft en voor haar twijfel ik een beetje..Aan de ene kant is een deken wel prettig maar aan de andere kant is de wintervacht natuurlijk de beste bescherming..De paarden staan 24/7 buiten met paddock en schuilstal en overdag weidegang..Als het regent gaan ze meestal in de stal staan en eten krijgen ze daar ook..

Zijn er mensen met goede of slechte ervaringen bij een paard met slechte luchtwegen zonder deken?Hoe doen jullie het na het rijden want een dikkere vacht betekent wel meer zweten,kan het dan kwaad even een zweetdeken op te doen oid?

Duhelo

Re: Dit jaar maar eens geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:17

ik ga het dit jaar ook proberen zonder deken.
Mijn oudste schoor ik altijd, vorig jaar niet geschoren en geen deken, maar dan had ik geen piste meer dus heeft ze een winter heel rustig in het werk gestaan (vooral stapritjes)
Mijn jongste is nog nooit geschoren geweest, en staat maar eens per week in de les, dus die laat ik voorlopig zo.
Ik weet niet of ik ze ongeschoren laat, die oudste heeft wel meer conditie, maar ook altijd een érg dikke vacht, waardoor ze na 10 minuten drafwerk ze*knat en buiten adem is, dat is mijn grootste probleem.
opdrogen nadien is niet echt een probleem, thuis gooi ik ze zo de weide op. ALs ik van de manege kom heeft ze een wollen of fleecedeken op op de trailer, en dan bij thuiskomst gaat ze zo de weide in.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:33

Het is inderdaad wel zo dat ze met dikke vacht veel sneller nat zijn en buiten adem,maar ook hier wordt niet veel gereden in de winter..

Die dekens gaan altijd zo ongelofelijk stinken en worden best goor..Ik kan moeilijk elke week week die dekens gaan wassen haha..

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:37

Ik ga met je mee doen! Paard heeft sowieso niet een heel dikke vacht van zichzelf, maar kan zich wel zelf warm houden.

Met na het rijden moet ik ook nog even kijken. Wel een fleece deken in de trailer, maar daarna gewoon op de weide zonder. Verder geen ervaring dus kan je er niet meer helpen..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:43

Ik lees even mee. Die van mij is tegen die tijd net ingereden en ik weet nog niet zo goed wat ik zal doen. Vorig jaar heeft hij onder de deken gestaan, maar eigenlijk vind ik het gewoon heel onhandig :') Hij zal dan nog niet heel vaak en zwaar gereden worden, maar hij krijgt wel altijd een hele dikke vacht. Met flink uitstappen en daarna nog even met z'n fleece deken op moet het gewoon genoeg zijn toch?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:23

Mijn zevenjarige KWPN ruin heb ik tot nu toe altijd zonder deken gehad en dat bevalt me prima. Hij krijgt niet zo'n hele dikke vacht, maar heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij zich niet warm kon houden. Hij gaat iedere dag ca. 5 uur de wei op, ook in de winter. Als de wei te nat is gaat hij de bak in. Dus in ieder geval iedere dag naar buiten (tenzij het echt de hele dag plenst, dan blijft ie binnen). Verder rij ik hem ongeveer 4-5 keer per week in de buitenbak. Na het rijden stap ik hem goed uit en zet ik hem een half uurtje tot een uur met een zweetdeken op in de stal. Ligt eraan hoeveel ie gezweet heeft hoe lang het nodig is.

Het enige minpunt vind ik de wedstrijden. Ik rijd in de winter ook wedstrijden en die zijn altijd binnen. Mijn paard is niet gewend om binnen te rijden, omdat ik alleen een buitenbak heb. Merk dan wel dat hij binnen veel sneller zweet en niet gauw opdroogt. Maar ook dat is op te lossen, dan stap ik hem eerst binnen op adem en enigszins droog, daarna zweetdeken erop en buiten nog even uitstappen, dan op de trailer met deken en naar huis.
Paarden die snel mager zijn en moeite hebben om aan te komen, zou ik niet zonder deken zetten. Die paarden krijgen vaak een terugslag in de winter, doordat ze extra energie nodig hebben om zich warm te houden, waardoor ze nog magerder kunnen worden.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:48

ik heb vorig jaar mijn paard ook voor het eerst zonder deken gehad. Dit is me echt heel erg goed bevallen.
Het zweten viel ook wel erg mee gewoon wat langer uit stappen. Ook had ik het idee dat mijn paard het ook veel fijner vond ze kan zich veel makkelijker bewegen lekker rollen en je hebt ook niet de problemen van een hele smerige deken of nat ofzo.
Dus dit jaar gaat ze gewoon weer lekker bloot :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:54

Ik denk ook wel dat een deken minder bewegingsvrijheid geeft..Behalve bv Rambo dekens,maar die zijn erg duur en voor 5 paarden wordt me dat te duur ;) Je hebt ook aan een deken niet genoeg,omdat je dan toch verschillende diktes nodig hebt omdat je de functie van de vacht teniet doet met een deken..

Ik denk ook wel dat als je paard niet regelmatig in de binnenbak gereden wordt het best te doe is qua zweten :j

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:10

Ik zit ook een beetje met dit dilemma.
In het verleden wel eens geprobeerd zonder deken, maar paardje (arabier) bleef heel dun in het haar en is een koukleum. Dus toch maar weer deken op. De laatste jaren zit hij veel dikker in het haar, zelfs met deken. Hij is nu 21 en wordt alleen nog recreatief gereden. Ik ben gestopt met lessen en wedstrijden en zou het met een dikke vacht gewoon wat rustiger aan kunnen doen. Bedoeling was dus om het dit jaar zonder deken te proberen, m.u.v. regendeken bij regen, want daar kan hij echt niet tegen.
Maar nu twijfel ik. Op dit moment is hij onder behandeling bij osteopaath ivm paar blokkades. Zou het toch niet beter zijn om een iets ouder paard zijn spieren warm te houden? In ieder geval wil ik het de osteo ook nog eens vragen, wat zij er van zegt.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:11

Ik laat die van mij dit jaar ook teddy worden. Vorig jaar heb ik hem wel helemaal geschoren omdat ik best veel met hem deed. Hij staat nu 24/7 buiten dus laat ik het gewoon zo.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:23

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:36

branki schreef:
Ik zit ook een beetje met dit dilemma.
In het verleden wel eens geprobeerd zonder deken, maar paardje (arabier) bleef heel dun in het haar en is een koukleum. Dus toch maar weer deken op. De laatste jaren zit hij veel dikker in het haar, zelfs met deken. Hij is nu 21 en wordt alleen nog recreatief gereden. Ik ben gestopt met lessen en wedstrijden en zou het met een dikke vacht gewoon wat rustiger aan kunnen doen. Bedoeling was dus om het dit jaar zonder deken te proberen, m.u.v. regendeken bij regen, want daar kan hij echt niet tegen.
Maar nu twijfel ik. Op dit moment is hij onder behandeling bij osteopaath ivm paar blokkades. Zou het toch niet beter zijn om een iets ouder paard zijn spieren warm te houden? In ieder geval wil ik het de osteo ook nog eens vragen, wat zij er van zegt.

Die van mij met gevoelige luchtwegen is ook de jongste niet meer en ook al wat sneller stijf,dus ik benieuwd wat je osteo ervan zegt..Kou hebben die van mij geen problemen mee,maar het is meer de regen waar ze moeite mee hebben..Wel hebben die van mij een schuilstal,dus dat scheelt..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:38

emr schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Hier staat veel nuttige informatie over het gebruik van (zweet)dekens.

Ja dat ken ik,maar wil ook wel eens ervaringen van andere mensen horen..Van paardnatuurlijk zijn ze redelijk zwart wit..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:41

Meld me hier ook. Dit jaar ook voor het eerst zonder. Gaan wel op stal en bij regen denk ik wel aan een regendeken zonder voering. Mede dat 1 luchtwegproblemen heeft en snel stijf is. Gaat om een 20 jarige en een 4 jarige waar ik niks mee doe ivm gezondheidsredenen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:47

Hier nog iemand die dit jaar gaat proberen zonder dekens de winter door te geraken.
Ik heb de laatste 3 jaar (omdat ik nu op een pensionstal met binnenbak sta) altijd dekens opgelegd. (puur uit eigen gemak :o )
Maar dit jaar denk ik eraan om ze toch nog eens een teddyvacht te laten krijgen, het is niet dat wij veel rijden, maar paardlief is wel een enorme stresskont. Dus soms zweet ze wel en soms niet.
Ik moet mezelf nog wel een uitrijdekentje aanschaffen denk ik.
Ook overweeg ik om mijn paard 24/7 buiten te laten, de laatste jaren is ze 's nachts altijd binnen gekomen, maar bij de vorige eigenaar stond ze ook altijd dag en nacht buiten.
Alleen nog een oplossing voor de weide zoeken, want anders gaat ze volgens mij wel helemaal kapot gelopen zijn.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:54

Ik meld me ook. Ik ga mijn opa dit jaar ook voor het eerst niet scheren. Hij is steeds sneller moe met het rijden en doe het nu dus lekker rustig aan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:21

Ik ga dit jaar ook voor het eerst mijn paarden met blote billen laten lopen. Ben benieuwd of het gaat! Ze staan bij mij 24/7 buiten en hebben wel een schuilstal, maar doordat een van de paarden erg dominant is mag de ander er soms niet helemaal bij. Wil dus vragen of ik een klein afdakje bij de stal mag maken, zodat ze beide droog kunnen staan.

Zijn er verder nog dingen waar jullie extra goed op letten?

Een van mijn paarden heeft last van benauwdheid, dus ik ben ook erg benieuwd hoe het met haar gaat.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 12:33

Ik kreeg gisteren een leuke pb van iemand die ook in de winter geen dekens gebruikt en de paarden 24/7 buiten heeft..Die heeft voor de paarden wel een regendeken voor als de paarden rillen of bijvoorbeeld te veel energie moeten stoppen in het warm blijven en daardoor niet op gewicht blijven..Het is naar mijn idee fijn te weten dat een regendeken bij erg slecht weer geen kwaad kan..En zorgen voor voldoende ruwvoer!Maar dat weet naar mijn idee iedereen wel zon beetje!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:39

Waar mijn paard vandaan komt, stonden ze ook dekenloos met bontvacht.
En ja als je gaat rijden, gaan ze zweten en worden nat.
We reden echter niet veel en richting huis alleen nog maar stappen, zodat ze onderweg al konden drogen.
Bij thuiskomst eventueel wollen deken erover met singeltje (gewoon oude wollen deken van op een bed).
Wij gingen dan thee drinken etc.
En na tijdje waren paarden bijna droog en dekens nat.

Ze hadden daar wel schuilstalletje.
En beschikking over voldoende ruwvoer om kachel te laten draaien.
In uiterste geval (oudje, zieke etc), werd er indien nodig een deken op gegooid.

Voordeel is wel als het -10 is kunnen ze goed hebben.
En als het regent is het meestal geen -10 (want dan sneeuwt het).
Dus als je een bibberaar hebt in de regen, kan je dat met deken tijdelijk goed opvangen.
Is je paard al drijfnat geregend, onder je regendeken eerst weer die wollen deken, zodat je
regendeken van binnen niet drijf wordt van het zweet.
Na tijdje die eronder uit halen en dat voldoet wel.
Is paard maar klein beetje nat, heel ouderwets, stro onder zijn deken stoppen.

Ik rij te veel om geheel dekenloos te zijn, dan krijg ik ze van zijn leven niet meer droog.
(rij ook nog eens laat op de avond, dus kies daarom voor gedeeltelijk scheren en dekens).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:40

Hoe zijn hier de meningen over bibberen eigenlijk?
Ik hoor daar zoveel tegenstrijdige verhalen over dat ik niet zo goed weet wat ik nou moet doen als ze straks staan te bibberen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:43

Bij bibberen zou ik gewoon een deken op doen. Paard bibbert omdat hij het koud heeft en het zo warm zou moeten krijgen, nou dat is persies hoe wij mensen dat ook doen. En zeg nu zelf, wij hebben het echt koud als we bibberen hoor.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:45

Ja, maar als je bij paardnatuurlijk kijkt, dan zeggen zij juist dat ze moeten acclimatiseren, en dat als je er een deken op gooit je juist ervoor zorgt dat ze niet genoeg vacht aanmaken voor de winter.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:47

Nou zo acclimatiseer je niet hoor. :n Mijn mening dan. En een ongevoerde deken opleggen zorgt er echt niet voor dat ze te weinig vacht aanmaken.

Wel is het zo dat op het moment ze rillen je de deken op doet en op het moment dat het minder regent / minder hard waait je de deken weer direct afhaalt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:48

Voorheen had Tommie in de winter ook een deken op. Maar een jaar of twee geleden begon hij zijn dekens te slopen.
Niet een gaatje of een scheur? Nee, er bleef niets meer van een deken over.

Dat werd natuurlijk erg prijzig. Als na enkele dagen de deken onherstelbaar was verwoest. En dat keer op keer.

Dus toen ben ik het zonder dekens gaan proberen. Tommie staat heel laag in het werk en heeft met werken geen last van de warmte. Hij heeft het ook nooit koud.
Hij voelt zich fijner in de winter, dan in de zomer. Op hete dagen heeft hij echt last van de warmte. Op koude dagen in de winter heeft hij nergens last van.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:55

Mijn paard met gevoelige luchtwegen, paard is 21, staat ook zomer en winter buiten (paddock en schuilstal) Zij krijgt alleen als het erg slecht weer is, zoals een sneeuwstorm, of 10 graden vorst een deken op en dan alleen s'nachts. Ze heeft nu al een paar jaar niet meer gehoest.