shetlander jachtmodel scheren. Zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

shetlander jachtmodel scheren. Zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 08:11

Hallo.

Ik heb een vraag en hoop dat iemand die kan beantwoorden. Mijn shetlander krijgt nu al dikke vacbt maar loopt wel paar x per week voor de kar en ohz. En heeft er echt last van. Omdat dekens hem nooit goed passen heb ik geen zin in geklier met dekens. Zou ik hem een dun jachtmodel kunnen scheren zonder dat hij t koud krijgt buiten en bijna dag en nacht buiten staat? Groetjes helene en bedankt

jesito

Re: shetlander jachtmodel scheren. Zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:14

Bokker silence heeft dit ook wel eens gedaan en volgens mij beviel haar dat wel.
Ik doe het alleen op het voorjaar omdat mijn shet het anders zo warm krijgt en doe ook als het kouder word dat geen deken op.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:34

Ik heb mijn shet de laatste paar jaren altijd gedeeltjelijk geschoren en zonder deken 24/7 buiten laten staan (met schuilstal). Dat ging prima.
Ik had hals-tussen de voorbenen door-buik en een beetje tussen de achterbenen geschoren. Niet verder omhoog dan waar het droog blijft als het regent.
Ik zou beginnen met een kleine streep, meer scheren kan altijd nog.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:18

Het ligt natuurlijk ook aan het jachtmodel (met/zonder benen, hoever in de hals, wel of niet de buik). Bij een niet al te uitgebreid jachtmodel kunnen ze prima de winter door.

Zou je hem nu scheren, zou je zelfs nog helemaal kunnen scheren, aangezien de meeste paarden nog hun wintervacht moeten gaan aanmaken (en shetjes krijgen over het algemeen ruimschoots voldoende vacht).

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:23

Ik wil t niet te uitgebreid doen. Klein beetje hals en borst en singelplek en misschien nog beetje bij achterbenen en zijkant en buik. Misschien laat ik nu echt helemaal jachtmodel doen en als dag weer aangegroeid is alleen klein beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:25

Hou er wel rekening mee dat het dan nóg sneller aangroeit....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:25

Nathalie84 schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan het jachtmodel (met/zonder benen, hoever in de hals, wel of niet de buik). Bij een niet al te uitgebreid jachtmodel kunnen ze prima de winter door.

Zou je hem nu scheren, zou je zelfs nog helemaal kunnen scheren, aangezien de meeste paarden nog hun wintervacht moeten gaan aanmaken (en shetjes krijgen over het algemeen ruimschoots voldoende vacht).

Ja maar scheren is toch echt wel een stuk korter nog dan een zomervacht.
Ik zou een compleet geschoren paard niet zonder deken in de regen durven laten staan ook niet in de zomer.
Boven de 25 graden oke, maar alles eronder dan word het toch al gauw fris.
Als je helemaal scheert zou ik wel een dun dekentje klaar hebben liggen voor het geval dat.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 18:28

Ik ga hem sws niet helemaal scheren! Misschien nu alleen alvast beetje. T groeit sws hard in 1 week van zomervacht naar al paar cm. Heb 1 dekentje dus als die t koud krijgt..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:37

ik scheerde onze vorige shet 3 keer per zomer helemaal (maart/juni/sept), omdat hij gruwelijk veel haar aanmaakt. En die ging gewoon het land op zonder deken. Was echt geen probleem, hij vond het heerlijk (nb snachts staan ze binnen).
Mijn paard heb ik helaas dit jaar ook moeten scheren, maar die heeft ook zonder problemen buiten gelopen (met een deken op stond hij te zweten, ook bij regen). En scheren scheelt weinig van een normale zomervacht, de meeste paarden kun je in de zomer niet eens scheren omdat de vacht niet lang genoeg is, dus veel scheelt het niet.

Dit zijn mijn ervaringen qua scheren in de zomer, ik scheer elke zomer rond de 10 shetjes en nog wat kwpn-ers en die gaan gewoon zonder deken naar buiten. Daarvan heeft er nog nooit eentje problemen gehad.

als je dat niet wilt, zou ik inderdaad voor een simpel jachtmodel gaan (onderkant hals en buik nr 10)
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:27

Ik scheer ook altijd nummer 10.
Ik heb mijn shet in het voorjaar wel eens helemaal geschoren en die had het met wind of regen toch echt wel koud.
Doe ik nooit meer, zie er natuurlijk wel veel mooier uit dan het jachtmodel.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:55

heeft u misschien een foto daarvan ? van het model 10?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:51

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:56

ohh okey gaaf! dat ziet er idd wel gaaf en handig uit!

ik wil mijn paard namelijk niet meer helemaal scheren, maar ik dacht er aan om inderdaad een jachtmodel te doen ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:58

Dit was overigens de eerste keer dat ik het helemaal zelf had gedaan, andere keren heb ik het laten doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:02

Mijn fjord heb ik 1,5 week in model 1 geschoren en die staat nu zonder deken buiten, dus je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat ie het te koud gaat krijgen als je nu een jachtmodel scheert. :)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:32

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:33

ziet er ook gaaf uit!
maar dan scheer je ook tussen ze benen door tot de singel of helemaal?

en bij nr 10 tot de singel toch?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:49

bij nr 06 scheer je inderdaad de hals, dan tussen de voorbenen door, de hele buik en een stuk van de zijkant. Binnenkant achterbenen doe ik dan niet, daar zit vaak zo weinig haar dat het niet eens nut heeft.

Je kunt altijd met 10 beginnen en als je merkt dat het nog te warm is, nog een stukje meer afscheren.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:07

Het ligt er een beetje aan welk model je wilt scheren. En natuurlijk of je beschikt over een schuilstal. Zonder schuilstal zou ik er sowieso nooit iets af halen :n .
Met schuilstal kan je denk ik wel een heel klein beetje eraf scheren maar veel zal ik nooit doen :) .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:13

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:33

Ik denk dat het prima kan, een jachtmodel zonder deken. Zeker als je nu scheert, want dan groeit de vacht gewoon weer bij voordat het echt koud is.

Ik heb vorig jaar ook no 6 geschoren gehad bij mijn pony. Hij heeft wel dekens gedragen toen, maar vooral omdat ik wilde proberen de rest van zijn vacht niet te lang te laten worden. Overigens niet direct een deken na het scheren, het was toen nog warm.

Ik zou enkel afraden om helemaal te scheren (en vervolgens te laten bijgroeien met daarna evt. een jachtmodel) Mijn ervaring is dat het wel bijgroeit, maar de puntjes van de haren niet.

In de zin van: vacht is een heel stuk minder goed waterdicht, het water loopt in de vacht ipv er af, ook al is het haar weer langer geworden.