Pony wordt steeds in ogen gestoken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sistar

Pony wordt steeds in ogen gestoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:13

Mijn 4 paarden (en nog 2 van een andere eigenaar) staan 24/7 buiten en dit jaar zijn er wel erg veel dazen en horzels te vinden bij ons land. Mijn pony wordt dus elke keer weer in haar ogen gestoken; dik, onstoken oog en steeds weer opnieuw schoonmaken en Bright Eye erop smeren.

Ik heb wel een paar vliegenmaskers en die heeft ze een hele tijd op gehad, gelukkig werkte dat wel maar na een week kwamen er verschrikkelijke wonden op haar hoofd... Dus vliegenmasker maar weer af gedaan en wonden ontsmet en ingesmeerd met honing.

Toen heb ik nog zo'n vliegending met van die slierten geprobeerd maar die valt net langs haar ogen dus dan krijg je weer het probleem dat ze in haar oogjes gestoken wordt. Ik spuit haar wel elke dag in met vliegenspray, maar ja dat werkt natuurlijk ook niet de hele dag (helaas).

Ik kan het nu ook zo wel laten maar ik vroeg me toch af of er niet nog een optie was. Merrie heeft helaas een hele dunne huid en krijgt snel wonden, en aangezien haar wonden nog niet dicht zijn durf ik toch nog even geen vliegenmasker op te doen.

Angela

Re: Pony wordt steeds in ogen gestoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:27

Heb je een vliegenmasker die rondom helemaal bont heeft? Dat scheelt aanzienlijk!

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:53

Ja, vliegenmasker heeft rondom bont en zit niet te strak maar toch krijgt ze er nog steeds wondjes van
Zelfde masker wordt ook gebruikt voor mijn KWPN-ruin maar die krijgt er geen wondjes van dus het ligt niet aan het masker

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:01

Misschien is je paard gaan schuren doordat er een vlieg onder het masker is gekomen? In dat geval zou ik het weer een dag proberen als de wondjes genezen zijn om te kijken of het dan wel goed gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:03

een goed passend masker geeft anders geen wodnjes,maar soms hebben ze jeuk,gaans churen met dat ding en veroorzaken ze zelf wondjes.
een vliegenfrontriem kan prima hoor.
mijn pony heeft die ook om,had ook last van ontstoken ogen en met de vliegenfrontriem nergens meer last van
zou dat dus wel gaan doen :j

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 14:07

Zoals ik al zei, met vliegenfrontriem wordt ze nog steeds in haar ogen gestoken dus mooi dat ze dat bij jou niet doen, maar voor mij werkt het niet
Waaraan ze zou moeten schuren weet ik niet want er zijn geen paaltjes etc waar ze aan kan schuren en de paarden lopen steeds weg als ze aan ze schuurt haha, maar zou kunnen. De wonden zijn alleen nog steeds open... helaas

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:13

schuren doen ze gewoon over de grond,ze gaan rollen en schuren dan met het hoofd over de grond.
ook kunnen ze inderdaad met het hoofd tegen andere paarden aan schuren,je bent er niet altijd bij he wat ze doen.
ze kan ook schuren met haar hoofd tegen haar eigen voorbenen aan,mogelijkheden genoeg.

voor de wondjes zou ik vette zalf gebruiken en toch maar wel die frontriem om gaan doen,beter iets dat nog een beetje bescherming bied dan helemaal niks.
mijn pony gooit een kap er helemaal af,dus bij hem heb ik ook geen andere keus dan een vliegenfrontriem.
en ik gebruik sweet itch,dat smeer ik rondom zijn ogen en houdt de vliegen ook redelijk weg,
succes en hopenlijk vind je nog iets wat helpen kan

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 14:21

Ik gebruik liever honing want dat geneest goed bij haar en ik heb ook niet gezegd dat ze de vliegenfrontriem niet meer op heeft maar het werkt gewoon echt niet tegen het steken in haar ogen en dat was juist waar ik hem eigenlijk voor nodig had, omdat ze keer op keer met 2 dikke en dichtgeknepen ogen zat.

Maar bedankt voor je reactie, ik kijk nog wel verder naar de mogelijkheden en hopen dat er iets tussen zit

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:32

En ook niet iedere kap past goed op ieder paard. Ik had er 1 die perfect was voor mijn ene paard, maar bij de andere zat het voor geen meter. Als je paard met een halster op in de wei/paddock kan, dan zou een vliegenmasker ook moeten kunnen. Op zoek dus naar eentje die wel goed gaat. Ik heb die van Rhino gekocht voor het paard waarbij het andere vliegenmasker dus ook niet lekker zat. Die zit bij hem wel goed.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:47

Angela schreef:
En ook niet iedere kap past goed op ieder paard. Ik had er 1 die perfect was voor mijn ene paard, maar bij de andere zat het voor geen meter. Als je paard met een halster op in de wei/paddock kan, dan zou een vliegenmasker ook moeten kunnen. Op zoek dus naar eentje die wel goed gaat. Ik heb die van Rhino gekocht voor het paard waarbij het andere vliegenmasker dus ook niet lekker zat. Die zit bij hem wel goed.

Paard staat niet met halster op de weide, we hebben de vliegenfrontriem dusdanig bewerkt dat hij zonder halster blijft zitten (wat wel een gepruts was hoor :j)
Ik durf haar niet met halster op de weide te houden omdat er nog een jonkie tussen staat die erg graag een halster in de mond neemt :+
Ik heb inderdaad ook het vliegenmasker van mijn oudere ruin geprobeerd maar die bleef niet zitten omdat de ruin iets bredere kaken heeft en hij paste dus niet echt. Maar ik zal kijken of ik nog een andere zie liggen bij de ruitersportzaak hier in de buurt, bedankt!

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:37

Dit probleem hebben wij ook gehad, ik zou idd wat ze hierboven al noemen een goed masker aanschaffen, bij een speciaalzaak ! sindsdien niet meer gestoken omdat de mogelijkheid er niet meer was ;) !

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:40

Wellicht een idee om zelf een aantal lange veters vast te maken aan een bestaand vliegennetje, waar de sliertjes te kort van zijn. Dan wel de harde plastic eindjes van de veters eraf halen oid. Kan ook leren touwtjes (waar vaak kettingen van gemaakt worden) eraan vastmaken.