Graaskorf, hoe hoort hij te zitten?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IvysToeter

Graaskorf, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 15:55

Sinds gisteren heb ik voor mijn merrie Ivy een graaskorf.
die heeft mijn moeder bij een 2e hands ruitersport beurs op de kop kunnen tikken.
ding was nog praktisch nieuw.

en aangezien Ivy zo onderhand een bijzet tafeltje is/word (ondanks redelijk wat beweging)
dacht ik dat zo'n korf wel het proberen waard is.

Maar hoe zie je nou of zo'n korf goed zit?
want ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt of om gehad bij 1 van mijn pony's.
en kunnen ze er echt wel mee eten? moeten ze dan juist op kort gras of lang gras?

<3 Nora Valentin José 16 mei 2014 <3
<3 Femke Leah Hendrika 3 januari 2016 <3

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:55

Mijn Shetlander loopt ook met graaskorf.
En is ook dik terwijl hij best aardig vaak beweegt.
Ik denk dat je moet proberen want die van mij kan ook nog eten (door het kleine ronde gaatje).
In het voorjaar wanneer het gras flink begint te groeien plak ik het dicht met tape, natuurlijk wel goed opletten of hij nog voldoende adem kan halen.
En dat hij niet te weinig eten binnen krijgt.
Er zijn vast weer mensen die hier heel erg op tegen zijn. Maar je moet alsnog zelf kijken en uitvogelen wat het beste is voor je pony.

Die van mij staat op half lang gras, Zegmaar niet dat het van de bodem af kaal kort is maar ook niet hoger dan 25cm.

Gezocht bijrijder voor Shetlander. (omg. Utrecht, de Bilt)! PB!

lemanthia

Re: Graaskorf, hoe hoort hij te zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 07:53

moet vlakbij dr mond zitten,

gat NIET dichtplakken!!! een paard is een continu eter en moet dus altijd kunnen eten.
anders kan het maagzweren krijgen.

groetjes lemanthia

F6 +2 F7 + 2 F8+1

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:00

In het begin kan je wat gras door het gat proppen om te laten zien dat daar eten doorheen kan.
Die van mij kan zowel kort als lang gras er mee eten, maar als het te lang is, dan wordt het eerder plat gestamp dan dat hij het door dat gat krijgt. Ik zou het ook zeker niet afplakken! Met zo'n korf krijgt hij zo'n 20% van wat hij normaal zou vreten, dus dat moet echt wel schelen. Gewoon in de gaten houden. Staat hij 24/7 op het land?

Zorg wel dat hij genoeg ruimte rond de kaak heeft, zodat hij wel zn mond open en dicht kan doen, zonder dat het te krap is of gaat schuren. Uit dit topic kan je ook veel info halen : [MD] Graasmasker -> paard echt dunner?

Zelf knip ik altijd de stukken bij de neusgaten er tussenuit, zodat hij wat meer lucht krijgt.

http://www.leedebee.nl - Websites en meer...
Voor echte fotografen die hun werk aan de wereld willen verkopen: http://www.werkaandemuur.nl

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 08:54

ze staat alleen overdag op de weide.
verder staat ze in een stal met stro en dat eet ze ook erg op.
een andere bodembedekking kan helaas niet, anders had ik haar op zaagsel gezet.

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:02

voor de mensen die het afplakken niet goed vinden, wat ik al had verwacht.
voor de duidelijkheid dit doe ik alleen midden op de dag, een paard eet van nature graas tijden in de ochtend en de namiddag, hij heeft het dan afgeplakt midden op de dag. Hij heeft vaak ook erge eiwit bulten als ik dit niet doe in het voorjaar.

Gezocht bijrijder voor Shetlander. (omg. Utrecht, de Bilt)! PB!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:06

een paard is een continu eten wat dus inhoudt dat die de hele dag kleine beetjes eet.
daar hem meerdere uren niks te geven kunnen ze maagzweren krijgen denk niet dat je paardje dat erg leuk gaat vinden.
en dan daarbij krijgt die het niet benouwd de mijne heeft het al benauwd met de korf open.

groetjes lemanthia

F6 +2 F7 + 2 F8+1

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:48

Ivy: Magic (AMH) heeft ook een graaskorf om. Hij moet niet te strak zitten, ongeveer 1 a 2 cm speling tussen de korf en de mond.
Wel zorgen dat de keelriem goed strak zit, zodat ze de korf niet af kunnen schuiven.
Heb er voor Mac bont in gemaakt, die kreeg zijn kin en kaken er van geschaafd. Meestal gaat dat na een paar dagen over.
Mac eet er zelfs hooi mee.... (hij heeft de korf alleen in het land om, overdag. 's Nachts heb ik ze op stal)
Ik heb voor Magic (en ook voor mijn Fries) een Amerikaanse korf, die veel ruimte vrijlaat bij de neusgaten en een mooi rechthoekig gaatje heeft. Tevens zijn deze korven iets minder hoog dan de gemiddelde NL korven, zodat er minder schaafplekjes komen aan de kaken of neusrand.

Meint (Ait 410 x Jillis 301) M2 + 22 = Z startgerechtigd!
WMM Thriller's Making White Magic (Magic Man's Thriller x Magic Man's Bows & Arrow) Sonic Ken van de D&D Hoeve (Star Valley's Sonic Boom x Timber Ridges Color Broker)

Paardendekenwasserij Reiderland

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:44

Zoals nadita al zegt moet er iets ruimte zitten tussen de korf en mond. Als ze hun neus op de grond doen om te grazen gaat de korf wel tegen de neus aan, maar in rust is er dan wat ruimte zodat het niet altijd er tegen zit. Verder liefst zo ruim mogelijk, maar dat ze hem niet zelf af kan doen ef erlangs eet. Dat moet je zelf even aankijken hoe handig ze is.
Ik had voor Eli (shet met wel breed hoofd) een maat cob. Kon net klein genoeg achter zijn oren, maar de korf zelf was lekker ruim. Met een maat kleiner kreeg hij schuur plekje onder zijn kaan van het kauwen. Maar dat merk je pas als hij in gebruik is.
Ik knipte ook wat stukken rond de neusgaten eruit voor meer lucht, maar daar zou ik even mee wachten tot je weet of het goed gaat met korf.

Om het te leren kan je idd wat gras door het gat steken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-12 13:30

ze weet inmiddels goed te eten met de korf om.
neem aan dat ze dan ook wel snapt dat ze ermee kan drinken.
tot nu toe heeft ze nog geen schuurplekjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie