Nieuw scheerapparaat looptvast, help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Nieuw scheerapparaat looptvast, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:32

Ik heb een nieuwe Heniger Progres, heb er 1x eerder mee geschoren en toen deed hij her super. Hij gleed zonder problemen door de lange vacht heen.

Nou heb ik de 22 jarige weer geschoren omdat hij al weer een best lange vacht heeft en het erg warm heeft met deze tempraturen. Tot even iets meer dan de helft deed het scheeraparaat het zonder problemen. Maar ineens deed hij het niet meer, hij kwam niet meer door de haren heen. Dus ik heb de messen er af gehaald en alles ff schoongemaakt, daarna deed hij het voor korte tijd weer even totdat hij weer vast liep. Dus weer alles schoongemaakt, maar nu hielp dat niet meer hij kwam echt niet meer door de vacht heen.

Het maakte niet uit op welke stand ik de stelschroef zette, hij bleef vast lopen. Soms deed hij het ineens weer en gleed dan zonderproblemen door de vacht heen, om na 5cm weer vast te lopen, en kwam dan niet meer door de vacht heen.

Ik kan me niet voorstellen dat de messen nu al bot zijn na 1x gebruik. Bovendien glijd hij er zonder problemen door heen als hij het wel even doet. De stand van de stelschroef heb ik zo aan gedraait dat de messen niet rammelen en dan nog 1/4 veder, maar als hij dan niet door de vacht kwam draaide ik heb steeds 1/4 veder vast net zo lang totdat hij het wel zou doen, alleen op gegeven moment kan de teslschroef niet meer strakker en doet hij het nog niet. Op geen enkele stand komt hij nog door de vacht heen. Olie heb ik er om de 15min op gedaan.

Nu heb ik dus een half geschoren paard op de wei staan en een gloed nieuw scheerapparaat staan wat het niet doet. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ???

Urielle

Re: Nieuw scheerapparaat looptvast, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:10

Is je paard vorige keer wel helemaal gewassen en gedroogd voor het scheren? Ik heb al eens botte messen gehad na 1/2 paard omdat ik te eigenwijs was om het beest van te voren degelijk te wassen (had wel ff afgespoeld, maar ja, dikke vacht, goed vet, zand in de ondervacht...)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:13

Botte messen na 1 keer scheren kan wel degelijk..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 19:29

Nee heb hem niet gewassen van te voren.

Maar stel dat de messen indderdaad bot zijn, hoe kan het dan dat hij soms ineens een klein stukje wel goed doet?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:37

De vacht is daar misschien wat dunner zodat de messen minder weerstand hebben.

Niet te snel door de vacht duwen de machine en de messen , die je goed in de olie houdt, moeten het werk doen.
Smallere baantjes scheren, dus laten overlappen.

Als je messen echt erg bot zijn geworden, wat met een vuile vacht echt al kan zoals hier al gezegd is, moet je ze laten slijpen.
Botte messen trekken teveel aan de haren.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:09

misschien ff xtje olieen?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:42

Mij is het wel eens gelukt om een half geschoren paard al botte messen te hebben (heb dezelfde machine, maar dat maakt verder niks uit). Zand, huidvet, nat is funest voor de messen. Op shetlanders gebruikte ik standaard 2 setjes messen (en dan ook een wat grover dan normaal, anders kwam ik soms die door al die rotzooi heen). De dag ervoor wassen en goed poetsen geeft het mooiste resultaat, en zorgt dat je messen het langste meegaan. Ik kan soms 5/6 paarden met een setje doen, maar dan moeten ze wel schoon zijn.

Uit ervaring heb ik geleerd, pakt het mes alleen nog grofe/stuggen haren (zoals benen) zijn de messen bijna op, pakken ze alleen nog haren met de buitenkant van de messen (dus stel ik laat de machine over een halve baan lopen) dan zijn de veerbladen op en moet moeten deze vervangen worden.
Een goede slijper is ook geld waard! Heiniger is vrij gevoelig hierin, dus zoek een slijper die je messen goed kan slijpen voor Heiniger.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 00:01

Ik heb het scheerapparaat na laten kijken door Kommer in Heiloo. Met het apparaat was niks mis, maar de messen bleken indd bot. De messen zijn geslepen en toen deed hij het weer super!

Dus maar even een extra messensetje halen zodat ik wat achter de hand heb zodat ik niet weer met een half geschoren paard kom te staan.