Alvast een dekenvraag voor de komende herfst en winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Alvast een dekenvraag voor de komende herfst en winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 23:20

Ik heb eigenlijk wat deken-advies nodig. Ik vraag me af wat voor dekens ik nu het beste voor mijn paard kan aanschaffen. Het is namelijk zo, dat ze bij mijn ouders staat (nog wel, we zijn aan het kijken naar een huis waar ze bij onszelf aan huis kan staan) en zij willen niet steeds wisselen met dekens. In ben zelf niet in de mogelijkheid om er dagelijks even naartoe te gaan (ze staat 30 km verderop en ik werk full time en heb hier mijn gezin).

Dus het is zwart-wit gezegd: deken op of deken af. Niet even een andere deken als ze naar buiten gaat of weer op stal komt en ook niet alleen een deken voor de nacht of iets dergelijks.

Nu zijn er tegenwoordig zoveel soorten dekens, dat ik niet helemaal meer weet wat ik moet hebben voor haar. Regendekens, winterdekens, staldekens noem maar op.

Wie kan me helpen om een goed lijstje samen te stellen? Dan kan ik er nu alvast mee beginnen om dingetjes aan te schaffen. Ik had een 200 grams niet-waterdichte deken en een 400 grams waterdichte, maar beiden zijn aan vervanging toe en ik weet niet of het zo wel goed was, vandaar.

Vanaf welke temperatuur is het "dekentje op"?
Met hoeveel gram te beginnen en moet het dan een staldeken of een waterdichte deken zijn?

Ze komt ermee buiten zowel als op stal. Ze staan overdag meest buiten en komen rond een uur of 5 op stal. Ik wil haar graag zo kort mogelijk in de vacht houden, omdat ik niet wil scheren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 23:28

Een kennis van mij heeft vorig jaar een waterdicht deken gekocht van Bucas, ik geloof de Turnout of zoiets? Die kan je gebruiken bij verschillende temperaturen waardoor je veel minder vaak hoeft te wisselen en je paard toch bijvoorbeeld niet staat te zweten eronder als de zon ineens flink schijnt, maar het ook niet kouder krijgt als het gaat vriezen. Zij was er erg tevreden over, misschien is dat voor jou ook wel een goede optie.

Verder zou ik het bij waterdichte, ademende staldekens houden. Regendekens binnen oplaten vind ik zelf niet fijn omdat het snel klammig wordt, niet-waterdichte dekens heb je niets aan met het onvoorspelbare weer in Nederland want dan moet er alsnog steeds een regendek overheen buiten.

Ik begin zelf met 's nachts een katoenen zomerdekentje, als straks de insecten weg zijn het overdag frisser is blijft die ook buiten op. Bij nat weer een ongevoerd regendeken buiten. Ik bouw het dan gewoon op met het zakken van de temperaturen, beetje op gevoel eigenlijk en verschilt ook nog wel wat per paard. Meestal zomerdeken --> dunne staldeken --> dikke staldeken --> dikke staldeken met extra onderdeken (maar dat laatste alleen als het echt heel stevig vriest hoor). In alle gevallen gaat er bij regen buiten een ongevoerd regendek overheen. Maar goed, ik wissel dus juist wel veel en daar heb je niet zoveel aan. Heb dan ook gewoon simpele dekens, HH ofzo. Na een paar jaar gebruiken is een dik staldeken dan prima te gebruiken als dun overgangsdek hihi.

Edit: Zie het toevallig net in een ander topic staan, de Smartex is het!

_Ananas_

Re: Alvast een dekenvraag voor de komende herfst en winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:15

Hier gaat er straks een regendeken op (na deze heerlijke zomer :P ) en dan de Bucas. De Bucas is waterdicht en van 10 graden tot -20. Heb ook nog een 370 grams liggen met evt onderdekens en hals. Paard heeft het snel koud! Gewisseld wordt er dan niet, en overdag staat ze buiten, verder binnen, alles is waterdicht. Als je zorgt voor goede kwaliteit dekens zijn ze goed ademend. Ik zweer zelf bij Amigo (tip, bestel via Josie hier op Bokt, scheelt altijd!)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:19

Ja Bucas Smartex all-in-one of evt de turnout! SUPER!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 00:48

Bedankt voor de tips! Ik ga hem even opzoeken en er over lezen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:00

Ik heb hem gevonden! Volgens mij moet het dan de: Bucas Smartex turnout all-in-one zijn! (heeele mond vol zeg.) klopt dit?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:32

Ik gebruik een 100 grams gevoerde regendeken als eerste deken vanaf ongeveer 10 graden 's nachts. Daar komt een fleecedeken onder te liggen wanneer het wat kouder word. Wanneer het 's nachts onder de 5 graden gaat vriezen krijgt ze een 360 grams waterafstotende winterdeken op (ze is dan geschoren) en wanneer het ongeveer 10-15 graden vriest krijgt ze nog een 200 grams onderdeken erbij.
De onderdeken heb ik van het merk Harry Horse omdat deze singelgaten heeft. De winterdeken is van het merk Amigo 1200 D en de regendeken is van Happy Valley, een keer gekocht bij de tentenkamp in Rotterdam.
Alle dekens bevallen mij erg goed en liggen ook goed op mijn paard.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:43

Even een vraag van een beginnende paardeneigenaar! Ik heb een KWPN'er van 10 die overdag van ongeveer 10 tot 20 uur buiten staat en 's nachts dus op stal. Hij staat op een pensionstal en ik ga een keer per dag naar hem toe, meestal in de middag. Hij wordt door de stalhouders op de wei gezet en naar binnen gehaald. Ik heb liever geen wintervacht dadelijk, dus we moeten aan de deken, maar vijf verschillende dekens die af en op moeten, lijkt me in deze omstandigheden wel erg onpraktisch.
Als ik het goed begrijp, kun je met de Bucas Smartex all in one het hele seizoen doen? Gaat hij dan op als het overdag onder de 15 graden komt? Of 's avonds al op als het die temperatuur bereikt en dan later ook overdag? En hij houdt hem dus warm tot een temperatuur van -20 (als het kouder gaat worden, ga ik emigreren :D ). De deken blijft dan neem ik aan dag en nacht op?
Voor nu dacht ik een ongevoerd of licht gevoerd regendekentje bij dagen zo dramatisch als deze. Hoeveel grams nemen jullie hiervoor, dus voordat de Bucas omgaat?

groenehoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:13

Beste beginnende paardeneigenaar. Ik sta op een zelfde soort stal als jij. Mijn paarden gaan 's winters overdag naar buiten en 's nachts op stal. Ik heb zelf een dunne Rhino (zie http://www.degroenehoeven.nl/product-ca ... am/page/2/) Amigo kan ook, zijn wat goedkoper maar net ff minder sterk. Ik koop daar de losse Rambo/ Horseware onderdekens bij. Zo kan ik de dikte van de deken aan elke temperatuur aanpassen. Losse onderdekens zijn niet duur, goed te wassen en het blijft heel goed liggen. Ik vind het een ideaal systeem. Succes en veel plezier met je eerste paard!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:51

Bedankt voor de tip!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:01

hier nog een beginende paardeneigennaar (sorry ts geen tips voor je hellaas..)
mijn pony staat 24/7 buiten, ik heb nu een staldeken 100 en 200 gram (daar kan een regendeken over) en een 300 gram waterdicht, oh en een waterdicht zomerdeken
ik kom 1 keer per dag dus er kan ook maar 1 keer per dag gewisselt
een klein vachtje vind ik niet erg zolang het geen berenvacht word :P
dus hoe en wanneer en zo moet ik beginnen met dekens?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:55

Ik kom ook 1 keer per dag mijn paard staat tot oktober in de wei daarna alleen een uurtje per dag in de paddock(in de omgeving zijn er alleen nog stallen waar ze helemaal niet buiten komen) en ik moet hem zelf dan binnenhalen wat ik doe is als de temperatuur overdag 10 graden is of 's nachts rond de 5 dan gaat de ongevoerde regendeken op(als het keihard regent en hij staat te bibberen en het is bijv. 12 graden dan gaat die ook op) daarna zakt de temperatuur en als het overdag rond de 5 gaat schommelen komt de 200 grams op zijn edele billen te liggen. vervolgens als het echt gaat vriezen ook overdag wordt de 300 grams opgedaan(meer grammen heb ik niet) ik twijfel nog om niet een 400 gram te halen (of onderdeken) hij had het met die vorst vorig jaar toch wel een beetje koud.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:14

Luz_ElenaE schreef:
Ik kom ook 1 keer per dag mijn paard staat tot oktober in de wei daarna alleen een uurtje per dag in de paddock(in de omgeving zijn er alleen nog stallen waar ze helemaal niet buiten komen) en ik moet hem zelf dan binnenhalen wat ik doe is als de temperatuur overdag 10 graden is of 's nachts rond de 5 dan gaat de ongevoerde regendeken op(als het keihard regent en hij staat te bibberen en het is bijv. 12 graden dan gaat die ook op) daarna zakt de temperatuur en als het overdag rond de 5 gaat schommelen komt de 200 grams op zijn edele billen te liggen. vervolgens als het echt gaat vriezen ook overdag wordt de 300 grams opgedaan(meer grammen heb ik niet) ik twijfel nog om niet een 400 gram te halen (of onderdeken) hij had het met die vorst vorig jaar toch wel een beetje koud.

Na veel research :D denken wij nu ook aan deze oplossing. Alleen, is je paard niet zweterig als hij binnen staat met de ongevoerde regendeken? Zou een eenvoudige staldeken voor die eerste tijd 's nachts, een fleece misschien?, prettig zijn?
Wat voor paard heb je, als ik vragen mag? En krijgt hij op deze manier (bijna) helemaal geen wintervacht?
Sorry voor de vele vragen *D

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:18

Mijne heeft (bijna) altijd zijn gevoerde winter buitendeken op.. Deze is waterdicht en ademend.
Hij staat overdag buiten (dat kan met die deken is waterdicht en gevoerd met 300 grams o.i.d.) en 's nachts op stal. (kan ook die deken is ademend) ..
Na het rijden heb ok wel altijd even een zweetdeken op...
Is hij geschoren dan komen er wat dekens onder de waterdichte deken..

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:22

Ik ben ook een beginnende paardeneigenaar maar heb het kunstje een beetje afgekeken bij andere stalgenoten die stonden ook op stal met regendekens en ik zag geen klamme paarden. tussen de 15 en 5 graden is de ideale temperatuur voor een paard hij krijgt het iets sneller koud dus zo ben ik een beetje op de temperaturen gekomen. Gok dat die zo dus niet op een wintervacht gaat kweken. Het is een kwpn dus die kweekt sowieso al een dunner vachtje dan bijvoorbeeld een fjord. Probleem is dat de staleigenaar niet bij zijn laatste ronde 80 paarden de dekens gaat verwisselen voor de nacht. (wat ik wel kan begrijpen)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:24

Dat een Flord een dikkere wintervacht aan maakt dan een kwpn-er klopt niet. Dit is per paard verschillend. Mijn kwpn-er maakt een erg dikke wintervacht aan waarbij ongeschoren Fjorden het nakijken hebben.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:40

ik had het over gemiddeld een de meeste fjorden maken een dikkere wintervacht aan dan de gemiddelde kwpn
Er zijn altijd uitzonderingen. Een paard dat dekenloos en 24/7 op het weiland door het leven gaat zal sneller een dikkere wintervacht aanmaken dan een paard dat bijna zijn hele leven doorbrengt in een box van 3x3

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:45

In dat geval heb ik een flinke uitzondering gekocht aangezien ze met deken op in stal nog een erg dikke wintervacht aan maakt. Ik merk dat ik niks heb met gemiddelden omdat geen paard hetzelfde is.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:13

De gezondheid van het paard maakt ook verschil. Toen ik mijn paard kreeg was alles ontregeld (en daar zag je niet veel van) Ze maakte toen richting de zomer al een hele dikke vacht aan! Heb haar toen laten behandelen en waar ze eerder twee keer per jaar geschoren werd staat ze nu met een hele mooie vacht naar de winter toe.

Het is dus per paard verschillend, maar heeft met meerdere factoren te maken.