Dan toch maar scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Dan toch maar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 22:44

Hallo,

Ik had graag jullie mening gehad
Ik heb een jaarling shetruintje wat maar niet goed wil verharen.
Een maand geleden was hij nog steeds niet begonnen met verharen en toen heb ik de veearts om raad gevraagd. Deze zei me niet te scheren maar gewoon af te wachten. Hij had er dit jaar veel die niet goed verhaarden. Het zou wel goedkomen

Sinds een week of 2 is hij nu beginnen verharen. Maar het lijkt niet echt of zijn vacht minder wordt.
Hij is overigens helemaal gezond enz dus het kan niet aan de gezondheid liggen.
Nu heeft hij dus nog steeds een ontzettende dikke vacht.
De maand juli staat alweer voor de deur en het duurt me nu toch wel erg lang.
Als het zo warm is weet hij niet waar hij moet blijven met zijn warmte, op de mindere dagen of als het regent gaat het nog. Maar met warm weer zie je echt dat hij het gewoon hartstikke warm heeft.
Helaas kan ik het weer niet voorspellen want als het nu nog een maand slechter werd zag ik het probleem nog niet zo. Maar wat als het nu een snikhete zomer wordt terwijl hij nog met zijn vacht zit?
Dus wat zouden jullie doen?
toch laten scheren en een dekentje kopen voor mocht het nodig zijn
Of gewoon nog even afwachten om te zien of die toch ineens goed gaat verharen?

Hier trouwens een foto van mijn shetje:
Afbeelding

Groetjes
Hanne

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:53

Ik zou hem scheren. Ik heb zelf eenpaard met Cushing en zijn vacht groeit door ook in de zomer. Ik scheer hem meerdere keren per zomer en hij staat zomers 24/7 op het land. Dan scheer ik een soort van jachtmodel. Zodat hij nog iets bescherming heeft tegen regen en zon.

Sjors

Re: Dan toch maar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:55

Borstel je hem wel regelmatig goed hard en flink?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:58

Hoppa, direct het scheerapparaat er overheen jassen!
Wel zo fijn voor het kleintje

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 22:59

Sjors schreef:
Borstel je hem wel regelmatig goed hard en flink?

Jup wordt een paar keer per week geborsteld ;)
En hij verhaart wel wat maar als ik dan een 5-10 min geborsteld heb, dan heb ik ook weer alle losse haren gehad.
Terwijl bij mijn andere paarden als die verharen dan kan ik me onnozel borstelen en blijft er nog vanaf komen.

Ik was misschien ook aan het denken om gewoon zijn hals te laten scheren of een jachtmodel ofzo. Dan kan hij tenminste toch wat warmte kwijt.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:02

wij hadden er hier ook eentje die nog niet zo een dikke vacht had als deze maar toch.
deze hebben we ook geschoren. het beestje was zo gelukkig

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:10

Ik ben het met je DA eens, niet scheren.
Als je nu gaat scheren haal de je vacht uit balans, met het risico dat je steeds opnieuw problemen krijgt met de vacht aanmaak en het verharen.

Wij helpen pony's met dikke vachten vaak wat extra met verharen door ze met een hondenkam te kammen, zo haal je flinke plukken uit de vacht waardoor die dunner wordt.

Afbeelding

Overigens verharen bij ons de robuuste pony's vaak in meerdere etappes, in het voorjaar gaat er een flink pak af, maar pas in juli zitten ze helemaal glad in het zomerhaar, eind augustus begint dan de wintervacht al weer op te komen.

Vergeet ook niet dat het best guur is geweest, dat bevorderd het verharen ook niet.

Als het erg warm is zorg je voor voldoende schaduw, lekker fris water en eventueel spuit of spons je de pony lekker af.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:21

Daarom twijfel ik dus ook zo hard.
Met warm weer maak ik hem wel regelmatig nat enz en dan knapt hij ook altijd direct zienderogen op.
Ik borstel hem een paar keer per week met de furminator.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:35

Als je toch wilt scheren zou een tondeuse met opzetkam ideaal zijn, dan scheer je niet zo kort.
Ik weet alleen niet of dat voor paarden ook bestaat.

Je kan ook op de kam scheren, dan neem je de haren op met een kam en scheer je het haar wat boven de kam uitsteekt eraf.
Met de haar groei mee scheert ook minder kort dan tegen de haargroei in.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:42

Heel eerlijk gezegt vind ik niet dat het diertje vaak geborsteld word, dit is ook terug te zien aan zijn vacht zelf.

Persoonlijk had ik het niet zover laten komen en hem al een maand geleden al geschoren (als het geen 2 a 3 maand geleden zou zijn geweest). Dekentje erover en klaar. Als je scheert pas op met de zon op zijn huid, dit kan verbranden en irriteren doordat zijn vacht zijn huid niet meer beschermd.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:53

Ik heb de mijne vorige week ook geschoren. Kwam ook niet door het vachtje heen, (zat gewoon muurvast)
dus hup scheerapparaat, en nu een véél vrolijkere pony!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 09:26

Goos_hoeve schreef:
Heel eerlijk gezegt vind ik niet dat het diertje vaak geborsteld word, dit is ook terug te zien aan zijn vacht zelf.

Persoonlijk had ik het niet zover laten komen en hem al een maand geleden al geschoren (als het geen 2 a 3 maand geleden zou zijn geweest). Dekentje erover en klaar. Als je scheert pas op met de zon op zijn huid, dit kan verbranden en irriteren doordat zijn vacht zijn huid niet meer beschermd.

Knap dat jij dit kan zien vanaf een foto ;)
Hij wordt toch echt een paar keer per week geborsteld, ander krijgt hij namelijk klitten tussen zijn benen vanwege het verharen.

Een maand geleden vroeg ik het aan mijn DA en die zei me dat niet te doen dus heb ik het ook niet gedaan.
Hier staan ze 24/7 buiten dus ik proberen scheren en dekens te vermijden.
En 2-3 maand geleden waren mijn andere 2 ruinen ook nog niet door hun vacht dus vind het gek om dan te gaan scheren ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:45

Furminator is niet fijn bij zo'n dik pak haar,ik gebruik die altijd in de laatste fase van het verharen.
Voor die dikke vacht gebruik ik een ouderwetse roskam...

Afbeelding
Bron: http://www.macrovet.nl/roskam-voor-paar ... -1066.html

Als het een beetje los gaat zitten trek je er snel en eenvoudig makkelijk een volle emmer haar af :)

Die van mij zijn ook pas sinds een week of 2 door hun verharing heen...mocht het echt te warm worden dan kun je hem evt onder de manen scheren.Kan hij ventileren en de zon kan er niet vol op schijnen.
Als je echt wil scheren dan zul je dat nu moeten doen als er niet veel zon is,nadeel is wel dat je er een dun dekje op moet leggen als het frisser is totdat het haar weer een beetje aangegroeid is.
Of alleen de hals/buik scheren dan heb je ook meteen nog een goede afwatering als het gaat regenen,afgeschoren haren wateren in het begin niet af waardoor bij een plensbui je paard weer teveel af kan koelen.

Is lastig hoor,ik het voorgaande jaren ook iedere keer 1 van mijn jongens moeten scheren.Hij verhaarde gewoon niet...nu we verhuisd zijn en hij enkel een schuilstal heeft is hij weer goed door zijn vacht heen gekomen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:47

Arm beestje heeft het bloedheet. Zou direct de jas eraf scheren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 09:57

Ik ga dan maar eens kijken naar de borstels die jullie aangeven, misschien dat het daarmee beter gaat.
Vorig jaar was mijn jaarling Tinker ook heel erg laat met verharen. Die was pas midden juli door zijn vacht maar die was ook erg ziek geweest.
vind het inderdaad lastig om te bepalen of ik moet scheren of niet

Op deze foto zie je trouwens goed hoe dik zijn vacht nog is. Hij is een 3tal weekjes geleden gecastreerd en toen heeft de veearts een stukje bij zijn hals weggeschoren.
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:59

en hij heeft geen wormen?Ik zou wedden van wel :7

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:01

geerke schreef:
en hij heeft geen wormen?Ik zou wedden van wel :7

Nope, recent nog ontwormt door de DA ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:37

Hier onze jaarling shet ook zo, nu delen eraf en delen er nog op, we wachten gewoon af.

ze lopen hier t hele jaar buiten dus wil er niet mee rommelen en de natuur in de war brengen.

Vacht isoleert dus bloedheet zal hij t niet hebben, dus daar zou ik me niet druk om maken.
Goede vitamine-mineralen supplement zou kunnen helpen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:40

Ik zou het er wel afhalen. Het is echt mega dik, met die warmte niet fijn voor hem. Daarnaast heb je nu ook kans op verstikking van de huid.
Ik heb mijn pony ook kaal gehaald vorige week. Soms moet je ze gewoon even helpen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:52

Veel paardjes zijn een beetje van slag af door het wisselvallige weer.
Mijn pony van 23j hield ook lang dr jasje vast,stond dan met plots warme dagen te zweten maar een dag later was het buiten dan weer opeens zo'n 10 gr minder.
Ik heb het dus niet gedaan het scheren maar even afgewacht.

Wel zou het kunnen zijn dat je pony vitaminen tekort komt misschien een idee om dat bij te geven ter ondersteuning.
Verder lijkt me dan een jachtmodel scheren ook een goede optie :j ,laat op de rug de vacht ter bescherming staan maar maak de hals en borst en buik vrij van de dikke vacht.
Dan hoeft de pony niet meer zo hard te werken om de rest ook los te laten.

Tis wel een lekker wollig ding om te zien hoor. <3

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:56

een fles sedochol helpt het verharen en/of verpluimen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 21:56

Bedankt allemaal voor de tips

Sedochol heeft hij al gehad, hierna is hij dus beginnen verharen dus het heeft wel wat afgedaan maar niet voldoende.
Ik denk dat ik gewoon een jacht model ga laten scheren zodat ik de natuur toch niet te zeer in de war maak maar dat hij toch beter zijn warmte kwijt kan
Maar deze week eerst eens een vitamine spuit ofzo geven, misschien dat dat ook wat afdoet.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:44

Jaarling tinker hier op stal heeft ook lang in zn wintervacht gestaan, naar mijn idee ook te lang.
Pas toen ze begonnen is met lijnzaad over t voer te doen zijn de winterharen zo goed als verdewenen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:48