begin juni en nog steeds lange haren onder de buik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

begin juni en nog steeds lange haren onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 08:15

Mijn tinkerruin staat nog steeds een deel in zijn wintervacht.
hij heeft onder zijn buik nog steeds hele lange haren zitten. deze haren laten ook neit zo makkelijk los als de haren elders op het lichaam.
Hij heeft er nu gewoon last van aangezien hij als het een dagje wat warmer is ook behoorlijk sloom is/wordt

we hebben 4 weken geleden bloed onderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij vitamine e, selenium en magnesium te kort heeft.
Dat krijgt hij nu er bij. de eerste weken ging zijn energie wel omhoog, maar nu wordt het weer minder, hij komt ook weer wat aan.
hij krijgt ook d-tox van phytronics wegens zijn lever (voorgeschreven door Hans arendse na een thermo foto en de osteopaat die ook VA is)

Wat krijgt hij nu:
's ochtends:
handje st hypolite structuur e + 2 schepjes magnesium + 1 schepje vitamine E + 15 druppels dtox
's avonds:
handje st hypolite structuur e + 1 schepje 1 magnesium + 1 schepje vitamine E + half schepje mutivit + goudsbloem + 15 druppels dtox

Over de dag krijgt hij stro en hooi het hooi is ongeveer 2 kruiwagens voor 3 paarden

wat zou ik nog kunnen doen om hem te helpen met verharen?

Sillemie

Re: begin juni en nog steeds lange haren onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:07

Ik zit met hetzelfde probleem, alleen heeft de Spirit nergens tekorten in zijn bloed of dergelijke. Hij ruift enkel niet uit op zijn rug en achterkant van zijn flanken. Dus ik volg dit even.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:18

als hij er echt last van heeft en het niet meer los komt zou je hem kunnen scheren. hoor dat heel veel paarden een ebetje raar in het haar zitten omdat het dit voorjaar heel wisselend was qua temperatuur.

Als hij er nu echt last van heeft en het niet lijkt dat het er nog uit gaat, dan zou ik het er gewoon af halen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:18

Wat trouwens ook nog wel wil helpen om paarden beter door het haar te laten komen is zonnebloem olie of lijnzaadolie door het voer te mengen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:52

tot wanneer kan je een paard scheren?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:54

Je kan inderdaad olie door het voer mengen.

Als je paard last heeft van de vacht, kun je altijd scheren, vind ik.
Zeker als het maar bepaalde plekken zijn, is dat goed te doen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:22

je kan in principe het paard het hele jaar door scheren. geloof dat als je nu scheert je wel kans hebt dat ze niet geweldig mooi in het haar zitten, maar als je een beetje olie door het voer blijft mengen komen ze wel weer mooi in het haar

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:44

als ze nu nog in de vacht zitten ?? die van mij zijn allang al alles kwijt evenals de rest van de koppel, hoe oud is je paard ? Mijn vorige paard had cushing en had ook van die windharen, hij was een volbloed arabier....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:47

Volgens de vacht van een paard is het pas tijd voor een ZOMERvacht als het ZOMER is, eerder niet. Het is gewoon verrekte koud dit jaar...

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:50

@ garny 95 Ik had het laats met de dierenarts over dat gekke haar (die van zit dikker in het haar als andere zomers) en die zei dat omdat het in het voorjaar ineens warm was en de dekens af zijn gegaan en vervolgens weer koud werd, maar de dekens niet weer heel dik op gedaan werden veel paard dikker in het haar zitten.

@ mrie dit kan niet helemaal waar zijn want de aanmaak van de zomervacht is afhankelijk van de lengte van de dag. Lastige is natuurlijk dat het 2 week terug wel zomer was en nu ineens niet meer

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:47

Het moment van aanmaak van de zomervacht en rui is inderdaadl afhankelijk van het daglicht. Maar de dikte/lengte van de vacht is afhankelijk van de temperatuur (en het genenpakket, maar dat is niet niet van belang).

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:24

mrie schreef:
Het moment van aanmaak van de zomervacht en rui is inderdaadl afhankelijk van het daglicht. Maar de dikte/lengte van de vacht is afhankelijk van de temperatuur (en het genenpakket, maar dat is niet niet van belang).

ah zo, vroeg me het al af. Maar technisch gezien zouden ze twee terug toch een heleboel haar moeten zijn kwijtgeraakt of niet, toen het ineens 25 graden werd. Het lastige is hier natuurlijk dat het zo snel warm is dat een paard zich er moeilijk aan aan past, en tja als je dan wel wilt trainen..