Erg dikke zomervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malouke

Erg dikke zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:24

Mijn kleintje heb ik sinds oktober vorig jaar. Ze was verwaarloosd dus had een hele slechte vacht!
Daarom heb ik haar in januari laten scheren en dit was echt een hele opluchting voor haar.
Afgelopen maanden is ze ook flink aan het verharen geweest maar dat is nu sinds een maand klaar.
Maar ze heeft nog zo'n dikke vacht.
Volgens mij is dit echt geen goeie zomervacht...
Ze krijgt al elke dag olie door haar eten heen...
Misschien toch nog een keer laten scheren? Want ben bang dat ze het met deze vacht te warm heeft als het echt zomer wordt.

Afbeelding
Ik zal morgen even een foto van dichtbij maken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:00

zolang ze niet zwetend in de wei staat zou ik me niet druk maken. wordt het over 1,5 week weer 28 graden en ze staat wel zwetend in de wei kun je haar alsnog laten scheren.

ik heb die van mij vorige week geschoren met dat warme weer, met als gevolg dat hij nu een deken op moet omdat hij het anders koud heeft. dat is ook niet echt ideaal. dus ik zou haar voorlopig lekker zo laten.

xisaa

Re: Erg dikke zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:51

je kan ook alleen de borst scheren, daar gaat de meeste warmte uit.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:27

loulou schreef:
zolang ze niet zwetend in de wei staat zou ik me niet druk maken. wordt het over 1,5 week weer 28 graden en ze staat wel zwetend in de wei kun je haar alsnog laten scheren.

ik heb die van mij vorige week geschoren met dat warme weer, met als gevolg dat hij nu een deken op moet omdat hij het anders koud heeft. dat is ook niet echt ideaal. dus ik zou haar voorlopig lekker zo laten.

Toen het 2 weken geleden?? zo warm was, had ze het wel echt heel erg warm in de wei...

Zo was haar vacht van de winter:
Afbeelding

En zo is die nu:
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:34

Als het niet echt nodig, luis/huidaandoeningen o.i.d., is zou ik de vacht met rust laten.
Door het scheren ga je de natuurlijke balans verstoren. Die moet ze juist terugvinden.

Tegen de warmte, een goede plek met veel schaduw aanbieden, grasbodem is minder warm dan zand of stenen, veel en fris water, vaak verversen en lekker "wassen" met koel water (geen shampoo!)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:34

Dit is inderdaad geen zomervacht en persoonlijk vind ik het er niet al te gezond uit zien. Daar bedoel ik niets verkeerds mee, maar je ziet vaak dat er iets is met paarden die nu nog zo n dikke vacht hebben, dan hebben ze wormen of zitten om een andere reden niet lekker in hun vel. Weet niet hoe je ontwormd, maar Equest is tegen rode bloedwormen. Rode bloedwormen zorgen vaak ook voor een hoop ongemak. Je hebt haar nog niet zo lang dus het is ook mogelijk dat ze nog herstellende is van die verwaarlozing bij de vorige eigenaar.

Verder: wat tiwi1969 hierboven zegt kan ik me ook wel in vinden.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 13:38

hahahatsjoe schreef:
Dit is inderdaad geen zomervacht en persoonlijk vind ik het er niet al te gezond uit zien. Daar bedoel ik niets verkeerds mee, maar je ziet vaak dat er iets is met paarden die nu nog zo n dikke vacht hebben, dan hebben ze wormen of zitten om een andere reden niet lekker in hun vel. Weet niet hoe je ontwormd, maar Equest is tegen rode bloedwormen. Rode bloedwormen zorgen vaak ook voor een hoop ongemak. Je hebt haar nog niet zo lang dus het is ook mogelijk dat ze nog herstellende is van die verwaarlozing bij de vorige eigenaar.

Verder: wat tiwi1969 hierboven zegt kan ik me ook wel in vinden.

Snap wat je bedoeld!
Maar ze heeft zeker geen wormen... In maart heeft ze mestonderzoek gehad en ook nog in mei.
Beide keren niks aangetroffen maar heb haar voor de zekerheid in mei wel Equimax gegeven.
In februari heeft ze nog Equest gehad...

Zou inderdaad kunnen dat ze nog herstellende is...
Maja om haar dan straks met die warmte zo in de wei te laten staan.
Lijnzaadolie krijgt ze ook al vanaf dat ik haar heb...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:41

Mijn pony kwam ook wat raar door haar vacht heen... het is natuurlijk ook wel een gek voorjaar geweest.
Pony stond te zweten in de wei en was met werken gauw nat en niet goed meer vooruit te krijgen.
Heb dus besloten haar te scheren. Was een hele opluchting.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:39

Mijn shet heeft hier ook last van, sinds ik op mijn huidige stal sta.
Ze ging van 24/7 buiten met schuilstal naar in de winter 's nachts op stal en alleen in de zomer 24/7 buiten, ik denk dat dit ook een oorzaak kan zijn.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:32

Een 3-tal lentes geleden kwam mijn pony ook niet goed uit zijn wintervacht en het zag er net zo stug op deze foto. Ik heb toen raad gevraagd aan mijn lesgeefster en zo heb ik een DA laten komen voor een volledig bloedonderzoek. Pony had bloedwormen en vitaminetekorten waardoor hij niet goed uitruifde en zijn vacht er zo dof uit zag. Ik heb toen 2x op korte tijd moeten ontwormen en vitaminen en ecuchol (voor betere spijsvertering) moeten geven.

Maar ik zou dus aanraden, zeker omdat ze verwaarloosd werd bij haar vorige eigenaar, om je DA te laten komen voor een bloedonderzoek. Dan ben je zeker dat er niks mis is of kan je gericht behandelen.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:48

Scheren zou ik niet doen, je verstoord dan haar natuurlijke balans, die ze juist terug moet vinden. Word ze regelmatig ontwormd?

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 17:58

Sillemie schreef:
Een 3-tal lentes geleden kwam mijn pony ook niet goed uit zijn wintervacht en het zag er net zo stug op deze foto. Ik heb toen raad gevraagd aan mijn lesgeefster en zo heb ik een DA laten komen voor een volledig bloedonderzoek. Pony had bloedwormen en vitaminetekorten waardoor hij niet goed uitruifde en zijn vacht er zo dof uit zag. Ik heb toen 2x op korte tijd moeten ontwormen en vitaminen en ecuchol (voor betere spijsvertering) moeten geven.

Maar ik zou dus aanraden, zeker omdat ze verwaarloosd werd bij haar vorige eigenaar, om je DA te laten komen voor een bloedonderzoek. Dan ben je zeker dat er niks mis is of kan je gericht behandelen.

Toen ik haar net had heeft de dierenarts mij ook geadviseerd haar twee keer kort achter elkaar te laten ontwormen. Heb ik ook gedaan!
Hier boven had ik al aangegeven dat ze regelmatig mestonderzoek heeft, en daar nooit wat uit is gekomen. :)
Wel heb ik toen voor de zekerheid een uitgebreide wormspuit gegeven...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:37

Hoe oud is ze? Plast en drinkt ze veel? Heeft ze huidproblemen of hoefproblemen?
Ik zou ze zowiezo scheren, een jachtpatroon zodat ze toch nog wat bescherming tegen regen/ kou heeft.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:40

cynthiar schreef:
Hoe oud is ze? Plast en drinkt ze veel? Heeft ze huidproblemen of hoefproblemen?
Ik zou ze zowiezo scheren, een jachtpatroon zodat ze toch nog wat bescherming tegen regen/ kou heeft.

Ik heb inderdaad ook de keuze gemaakt om haar te laten scheren. :)
Ze is er erg blij mee.
Hoop alleen dat het niet nog een keer hoeft....

Maar ze wordt ik augustus 4 jaar.
Hoef of huid problemen heeft ze niet. Vorige keer toen ze geschoren was had ze daarna wel veel wondjes maar nu totaal niet en ziet haar vacht er ook erg goed uit!
Plassen en drinken doet ze normaal... Nu alleen meer plassen maar dat is doordat ze hengstig is.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:32

Malouke schreef:
Sillemie schreef:

Toen ik haar net had heeft de dierenarts mij ook geadviseerd haar twee keer kort achter elkaar te laten ontwormen. Heb ik ook gedaan!
Hier boven had ik al aangegeven dat ze regelmatig mestonderzoek heeft, en daar nooit wat uit is gekomen. :)
Wel heb ik toen voor de zekerheid een uitgebreide wormspuit gegeven...

Bloedworm toont zich niet altijd in een mestonderzoek, daarvoor kan je beter het bloed laten nakijken. En daar zie je dus ook andere dingen in, zoals vitamines ed. Maar ik las dat je al geschoren hebt dus ik hoop dat het daarmee opgelost is ;)