Zweetdeken in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovevanny

Zweetdeken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:23

Ik kan nergens echt vinden wat ik bedoel dus probeer ik het zo ;-)
Heb dus een paar braafjes over de zweetdeken in de winter?
1. Heb je zweetdekens ook met 'grams' en hoeveel is aan te raden?
2. Wanneer moet je de zweetdeken af doen?
3. Is een zweetdeken in de winter nodig?
Hoop dat jullie antwoorden !
Oh en nog een vraagje:
Is een deken in de wei gevaarlijk, lijkt mij best gevaarlijk maar ik zie regelmatig paarden in de wei met een deken ..

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:28

een zweetdeken in meestal van fleece , badstof of wol deze deken gebruik je na het rijden om je pony droog te laten worden deze dekens nemen nam erg veel vocht op

je hebt dikkere en dunnere varianten maar deze dekens zijn bedoeld om ze tijdelijk op te doen dus niet om de hele dag te dragen en zeker niet in de wei je kunt ze wel onder bv een regen deken doen dan heb je ong een 100 grams deken

mijn ervaring is echter dat je er erg snel schuurplekken van krijgt en je beter gewoon een gewateerde deken op kunt doen

een deken in de wei is niet gevaarlijk mist je een goede passende deken hebt en vooral ook een waterdichte deken
want je paard kan nergens zo ziek van worden als van een middagje onder een natte deken staan

heb je nog meer vragen stel ze gerust

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:30

een zweetdeken gebruiken mensen in de winter om een bezweet paard niet te snel af te laten koelen.
Een zweetdeken is gemaakt van fleece, wol of badstof, je hebt er geen verschillende 'gewichtklassen' in omdat er geen voering in zit.
Als je paard in de winter een dikke vacht heeft en veel zweet tijdens het rijden, kan je met een zweetdeken uitrijden zodat ze niet te snel afkoelen, en het zweet voor een deel wordt opgenomen door de deken.
Een fleecedeken hoor je niet buiten om te houden, deze is niet waterdicht dus als een pony er mee gaat rollen in een plas, of in de regen staat wordt hij sneller ziek dan zonder deken.
Paarden die buiten staan met een deken hebben een speciale outdoor deken om, die zijn speciaal gemaakt om mee buiten te staan.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:30

Je hebt wel dikke en dunne zweetdekens, maar dat wordt niet met grams uitgedrukt. Zelf doe ik de zweetdeken vlak voor het aandraven af en met uitstappen weer op, maar gebruik alleen een zweetdeken als het erg koud is of mijn paard erg nat(wat bijna nooit voorkomt, en dan laat ik de zweetdeken er maar kort op). Zolang een deken goed past is dat ook op de wei geen probleem, daarvoor zijn zelfs dekens gemaakt (een regendeken op stal is een beetje nutteloos). Wel moet je oppassen dat de deken waterdicht is anders is je paard zo ziek omdat ze dan heel lang nat blijven

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:32

Bedankt! Na hoelang is je paard ongeveer opgedroogd?
Enm stel je hebt 's avonds gereden, en je paard zweet dus je
Doet m een zweetdeken op.. En je zet m op stal, kan
De deken dam de hele nacht op blijven of moet
Die er na
Een paar uur al af?

pniekepnak

Re: Zweetdeken in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:37

De deken moet af als je paard droog is. Niet de hele nacht er onder laten staan dus, want doordat de deken het vocht opneemt wordt hij nat, en je paard kan niet de hele nacht onder een natte deken staan.

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:38

Oké , maar ik neem aan dat jullie ook niet midden in de nacht even de deken afdoen ;)

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:39

Hoelang duurt het ongeveer voordat je paard drog is?

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:45

dat hangt er vanaf hoe nat je paard is.. heb je een geschoren of ongeschoren paard. Ik zou rekening houden met toch wel een half uur. Maar als je daarna nog een andere (winter/stal)deken op doet, zul je toch moeten wachten tot je paard helemaal droog is. Dus bijvoorbeeld eerst rijden, dan zweetdeken erop en dan gaan uitmesten. Tegen de tijd dat je helemaal klaar bent met alles, zal je paard waarschijnlijk wel redelijk droog zijn. En anders een stalgenootje lief aankijken :o

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:46

Ongeschoren! Maar bedankt voor je antwoord!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:57

de deken kan je niet een hele nacht om houden, als de deken aan de bovenkant een soort waas van druppeltjes heeft hoor je hem er af te halen, dan neemt hij namelijk geen vocht meer op.
Hoe lang het duurt voordat je paard droog is, ligt er aan hoe nat hij is geworden en wat voor soort vacht hij heeft :)
Ik doe een zweetdeken bij mijn paard om als ik hem gewassen heb en het niet zo warm is of de zon niet schijnt. ik wrijf met mijn handen over de deken om het vocht beter op te nemen (ik gebruik hem dus als een soort grote handdoek die je om het paard kan houden) en na ongeveer een halfuurtje haal ik de deken er af en laat ik mn paard in de lucht drogen, en hang ik de deken uit zodat hij kan drogen en niet gaat schimmelen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:09

HAR-->SV

@lovevanny, je hoeft niet iedereen voor elke reactie te bedanken. Dit valt onder de categorie oneliners en dat is niet toegestaan.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:25

Je kunt ook voor je gaat rijden rekening houden of je tijd hebt om te wachten tot je paard droog is, heb je daar geen tijd voor, kun je je paard beter ook niet in het zweet rijden.
Wanneer het warm is kun je je paard vaak al door uitstappen droog maken, en een fleecedeken kan helpen als het te koud is dat je paard niet vanzelf droogt, omdat fleece water opneemt.
Maar ik kijk voor ik ga rijden altijd naar het weer, en als het dan koud is en ik denk dat hij niet droog wordt door uitstappen, dan bedenk ik of ik tijd heb om hem onder een fleecedeken te laten drogen, als ik daar ook geen tijd voor heb, zorg ik gewoon dat ik hem niet te hard aan het werk zet ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:28

Ik zag vrijdag dus wel dikke fleece zweetdeken met een x grams bij de epplejeck... Stond raar te kijken.