Wat te doen tegen paardenluisvliegen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Wat te doen tegen paardenluisvliegen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 23:48

Heb ik eindelijk goed werkende methodes om mijn paarden zowel in de wei als tijdens het rijden vrij van vliegen en vooral dazen te houden, komt er iets nieuws om ons te pesten: de paardenluisvliegen. WAT een rotbeesten zeg! :( Ze gaan vooral in de liezen en onder de staarten van mijn paarden zitten en aangezien dat erg gevoelige plekken zijn, zijn mijn paarden not amused om het maar voorzichtig uit te drukken. Was er vorig jaar slechts heel sporadisch ééntje te vinden, dit jaar kom ik soms wel met 8 van die rotbeesten het bos uit :wow: En ook in de wei zijn mijn paarden niet veilig: meerdere malen per dag moet ik op paardenluisvliegenjacht als ik één van de paarden weer eens heftig zie zwiepen met de staart en slaan met de achterbenen.

Vliegendekens helpen nauwelijks, omdat ze juist op die plekken gaan zitten waar geen deken komt. Daarnaast heb ik nog geen enkele spray gevonden die lijkt te helpen. Mijn vraag aan jullie bokkers is dan ook: hoe red ik mijn paarden nu weer van deze k....insecten?????

Horseware

Re: Wat te doen tegen paardenluisvliegen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:46

Niemand die een middeltje weet dat werkt?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:56

Idd K-beesten! :(
Ik heb met rijden altijd handschoenen aan.
Vaak landen ze eerst op de bil van het paard, ze mijne merk ik het aan als er 1 landt, ik knijp ze tussen mijn vingers fijn.
Als ik er niet bij kan stap ik af. Nou is mijn pony erg braaf, maar er zijn paarden die staatsgevaarlijk worden als er zo'n beest tussen de achterbenen zit.
Je kunt een spray-flesje vliegenspray meenemen en de paardenluisvlieg ermee natsprayen, hij kan dan niet vliegen, kun je hem uitschakelen. :Y)

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:37

hier hetzelfde probleem! enige wat lijkt te werken is ze eerst goed natspuiten zodat ze niet weg kunnen vliegen en dan fijnknijpen en eventueel nog een keer platstampen.
iemand nog andere ideeën?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:46

Bovenstaande methodes werken idd :j Alleen zou ik zo graag een middeltje weten wat je op je paard kan sprayen en dat ze gewoon wegblijven. Is veel fijner dan die pokkebeesten telkens te moeten vangen en doodknijpen tijdens een bosrit!

Ik heb het er toevallig vrijdag met mijn DA over gehad. Volgens hem zou ik Butox kunnen proberen. Het is eigenlijk bedoeld voor runderen en schapen maar hij heeft nog nooit meegemaakt dat een paard er een reactie op gaf. Het is bedoeld tegen vliegen, luizen en teken en hij weet niet of het ook specifiek tegen paardenluisvliegen werkt, maar ik kan het voor 15 euro proberen dus dat leek me wel een goede investering. En als het werkt, werkt het meteen voor 4 tot 6 weken. Het wordt nu voor me besteld en is er woensdag of donderdag, dus ik ben benieuwd!

Mocht iemand nog iets anders weten, dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:14

Ben benieuwd of het werkt! hoor het graag van je

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:35

Met de paardenluisvlieg heb ik gelukkig nog geen ervaring maar tegen alles wat hier rond vliegt bij de paarden werkt veerust perfect.
Het werkt niet de hele dag maar voor een buitenrit werkt het goed.

Wat een smerige vlieg trouwens , steekt ook en zuigt bloed.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 00:36

Ik heb 3 paarden hier op stal behandeld met Butox en 1 niet. De 3 die behandeld zijn, daar heb ik sinds de behandeling van enkele weken geleden geen enkele paardenluisvlieg meer op aangetroffen *\o/* en dat terwijl 1 van die 3 paarden er dagelijks 2 tot 3 had.
Het ene onbehandelde paard heeft er nog wel steeds last van. Het lijkt dus goed te werken :D

Helaas trekken dazen zich er niets van aan. Nu dus nog op zoek naar een goed middel tegen dazen, al ben ik bang dat vliegendekens daarvoor de enige optie zijn (gelukkig werken die wel erg goed, maar mogen natuurlijk niet op wedstrijden gebruikt worden).

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:26

ik heb wel een nare ervaring gehad, mogelijk door de butox. Als je bijvoorbeeld de benen van een paard er mee behandeld, zwachtel ze dan in. Dan kan je paard niet met zijn oog bij het chemische spul komen. Is zeer irriterend voor het oog.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:28

Boviclips in de manen en staart helpt ook. is goedkoop en 4 maanden werkzaam

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:11

bertine37 schreef:
ik heb wel een nare ervaring gehad, mogelijk door de butox. Als je bijvoorbeeld de benen van een paard er mee behandeld, zwachtel ze dan in. Dan kan je paard niet met zijn oog bij het chemische spul komen. Is zeer irriterend voor het oog.

Je giet het over de rug en ik spray nog een klein beetje op de staartwortel. Hij komt er dus niet bij met z'n ogen, maar bedankt voor de waarschuwing.

Boviclips had ik ook gezien idd. Bevat zo'n beetje dezelfde stof als Butox en aangezien ik nu een fles Butox heb waar ik zo'n 3 jaar mee kan doen :') ben ik voorlopig even voorzien.