Wintervachtje verliezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPiaa

Wintervachtje verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:58

Hee,

Mijn pony, een merrie van 15 jaar oud, is nog steeds niet haar hele wintervacht kwijt. Ik krijg deze haren er niet uit als ik haar aai/borstel; ze zitten "muurvast". Nu is mijn vraag of ik hier iets aan moet doen, en zo ja, wat dan? Ook zou ik graag weten hoe dit komt, ik denk zelf omdat ze al wat ouder is, en omdat we dit jaar winter - lente- winter - lente hadden. Ze begon dus haar vacht te verliezen, toen stopte ze daarmee omdat het weer winter werd en toen werd het weer mooi weer...

Alvast bedankt :o

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:15

Je zou een keer een vintaminespuit kunnen geven, of dagelijks een scheutje lijnzaadolie door het voer. Waarschijnlijk mist jouw pony iets in het eten waardoor het ruien niet zo goed lukt. Met de leeftijd zal het niks te maken hebben, 15 is nog niet oud.

xPiaa

Re: Wintervachtje verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:22

Hm dat zou inderdaad kunnen, ze staat dit jaar voor het eerst niet op het land, maar iedere dag in de bak. Verder voer ik haar alleen hooi.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:23

VSW -> SV

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:24

Dan krijgt ze denk ik te weinig binnen qua benodigdheden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:26

Die van mij is ook nog steeds niet door de wintervacht heen. Die heeft zo mega veel vacht dat het gewoon heel lang duurt.

Wel voeren wij oa lijnzaadolie bij om haar te helpen en zit ze prima verder in haar vel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:26

Als ze alleen hooi krijgt, is de kans dat ze vitamine's tekort heeft wel aanwezig. In hooi zit veel, maar vaak net niet alles wat een pony/paard nodig heeft. En net tijdens de ruiperiode hebben ze juist wat extra's nodig. waarschijnlijk is het toch raadzaam om naast hooi iets te geven waar vitamine's in zitten. En een mineralensteen word mischien ook gewaardeerd als ze die nog niet heeft :) .

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:38

Dus als ik het goed begrijp zal ik haar iets variërender en vitaminerijker moeten voeren? Dat komt vast helemaal voor elkaar :). En dan is er nog wel kans dat ze de haren alsnog verliest? En hoe lang zou dat dan duren?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:47

Ruien kost veel energie. Wanneer een paard niet door zijn wintervacht heen komt betekent vaak dat hij iets in zijn voeding mist of niet lekker in zijn vel zit. Mijn pony krijgt Pavo Vital complete (brokjes). Dit heeft haar super geholpen. Is speciaal voor paarden die op de wei staan/ alleen ruwvoer krijgen. En lekker borstelen helpt hem ook een handje!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:48

Moeilijk te zeggen of het werkt of niet, en hoe lang het gaat duren. Goed doorruien is van veel factoren afhankelijk. Ik heb mijn huidige paard in niet al te beste conditie gekocht, beide keren dat hij een enting kreeg kwam de rui na een paar dagen helemaal tot stilstand. Uiteindelijk heeft het nog best een tijd geduurt voordat zijn vacht er fatsoenlijk uit zag.
Mijn vorige paard had in juli ook nog volop wintervacht, die bleek na bloedonderzoek eiwit tekort te hebben. Toen we dat aan gingen vullen met voer zat hij binnen 2 weken in zijn zomervacht.

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:50

Aah dankjewel! Super fijn dat jullie allemaal zo snel en goed uitleg geven :D

whisperpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:52

Mijn pony heeft dat ook.
je kunt je pony laten scheren (ga ik nu ook doen met mijn pony)
of een vitamine-spuit geven('k weet niet als dat wel helpt, ze zeggen dat het wel 'wat' helpt;))

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:59

Scheren is imo alleen symptoom bestrijding. Er is een reden waarom de pony niet door de wintervacht heen komt en mij lijkt het beter om dat aan te pakken ;) .

whisperpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:12

Mijn instructrice zegt dat het door de ouderdom komt...ik denk zelf ook dat het daardoor komt. :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:13

Ouderdom? Het paard van TS is 15...

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:14

Mn pony kwam ook wat langzamer uit zn winter vachtje, heb hem daardoor lijnzaad door zn voer gedaan. Wel eerst koken of gekookt water overheen gooien want los geven is niet goed. Maar het heeft zeker geholpen!
succes!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:03

ik heb weleens gehoord dat zonnebloemolie ook goed helpt maar vraag me af of dit wel zo goed is voor het paard..

iemand ervaring mee?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:07

Mijn fjord van 26 is toch echt al een aantal weken door zijn wintervacht hoor. En hij heeft toch echt elk jaar weer een dik pak haar....

Zonnebloemolie of lijnzaadolie kan goed werken.
verder poetsen met een poetsblokje of met het zweetmes.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:15

Mijn paard (14j) komt dit jaar ook niet goed uit z'n wintervacht.
Zijn maatje is in februari ingeslapen en mijn ruin is nu erg afgevallen en zit niet lekker in z'n vel.
Hij kreeg voordien ook enkel voordroog hooi, maar nu brokken met extra vitaminen in en
het lukt al heel wat beter. :)