Help, mijn zwart paard word bruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vieniemuis

Help, mijn zwart paard word bruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:17

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden heb ik mij een prachtig zwarte, 6jarige ruin gekocht. Nu is "het probleem" dat hij echt bijna volledig bruin is geworden omdat het zomer word...

Ik weet dat het vaak helpt als je hen in de winter scheert, maar ik heb hem pas vanaf maart, dus dat kon ik dit jaar niet doen.

Nu zou ik graag weten of jullie tips hebben om hem toch nog zwart te houden in de zomer, eventueel ook zonder hem te scheren in de winter.
Ik wil wel enkel manieren die 'gezond' zijn, en zeker geen schade kunnen toebrengen aan zijn gezondheid. Verder vind ik dekentjes,... opleggen in de zomer ook sowieso al overbodig, want ik vind dat zijn huid voldoende moet kunnen ademen.

Is er iemand die mij kan helpen? ( Het is natuurlijk geen ramp als hij bruin word, hij word deze winter wel terug zwart, maar door eigen ondervinding weet ik dat ze op wedstrijd vaak meer onder de indruk zijn van een zwart paard... )

996981

Re: Help, mijn zwart paard word bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:18

afspuiten na het rijden. Vooral door zweet verkleurd je paard sneller

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:20

Je kan met een bruin paard op wedstrijd even goed winst rijden als met een zwarte, als je maar goed genoeg rijd. Dus daarvoor zou ik hem lekker bruin laten worden in de zon. Enige wat je kan doen is na het zweten goed afspuiten, want zweet in de zon bleekt uit, daarnaast geen producten met citroen/citronella gebruiken want ook dat heeft een blekend effect. Verder kan je weinig doen behalve wassen met speciale black shampoos, maar ik persoonlijk vind dat een beetje drastisch..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:25

Dan heb je geen "echte" zwarte :D :D :D :D :D :D
Zou hem gewoon lekker bruin laten worden. Vind een mooie bruine net zo mooi

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:25

Welja, ik was hem elke keer volledig na het rijden, omdat hij altijd kletsnat is van het zweet... Dus daar kan ik niet echt veel meer doen vrees ik ... Maar inderdaad, ik wil hem natuurlijk ook niet wassen met die speciale shampoos, ik gebruik zelfs liever geen shampoo... ;) Wel krijgt hij een speciaal poedertje ( een vitaminenkuur ) voor hoeven en huid, omdat zijn hoefjes nogal zwak zijn en mijn hoefsmid me dit heeft aangeraden. Zou dit ervoor kunnen zorgen dat hij extra snel bruin word?

En welja, ikzelf kan hem nog niet goed genoeg rijden, ik heb jaren met een draver van een vriend gereden en heb hem nooit op het niveau gekregen waar mijn paardje nu al op loopt. Maar om zijn niveau te behouden ( ik wil mijn paard niet naar de knoppen rijden, ik besef dat er mensen zijn die het gewoonweg beter kunnen dan ik) rijd er een ander meisje mee, en ik zou het fijn vinden als zij er mee op wedstrijd kon. ;)

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:26

En neen idd, op zijn stamboekpapieren staat er 'zwartbruin' ;) Hij was wel pikzwart toen ik hem kocht, dus dit zal waarschijnlijk wel terug keren deze winter, niet?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:29

Babootje schreef:
Dan heb je geen "echte" zwarte :D :D :D :D :D :D
Zou hem gewoon lekker bruin laten worden. Vind een mooie bruine net zo mooi

Uh, dan is er ook iets mis met mijn friesje :+
Mij boeit dat echt niet, zie al die paarden met dekens op land staan om ze maar zwart te houden. Maar ik sluit me helemaal aan bij Jaime_

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:30

vieniemuis schreef:
En neen idd, op zijn stamboekpapieren staat er 'zwartbruin' ;) Hij was wel pikzwart toen ik hem kocht, dus dit zal waarschijnlijk wel terug keren deze winter, niet?

Jawel hoor, dat komt dan ook gewoon weer terug ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:34

Ik heb een zwarte gereden die werd bijna geel in de zomer.
Spoot ik ook altijd af na het rijden maar het tuig stond er gewoon uitgebeten in.
Jammer,maar ik hield haar daar niet voor binnen.
Dat is namelijk wat echt werkt:geen zon er op.
Niet met rijden en niet op de wei,dus s'nachts buiten zetten.

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:41

ja dat wil ik hem niet aandoen, hij heeft net 10 dagen binnen moeten staan omdat een ander paard naar hem had uitgehaald en we hebben hem moeten laten naaien. Hij werd helemaal gek dat alle andere paarden buiten mochten en hij niet. Dus dan laat ik hem liever bruin worden, dan dat ik hem het plezier van lekker op de wei lopen moet afnemen ;) Een ander paard dat bij hem op de weide staat werd vroeger ook echt bruin in de zomer, maar deze zomer is die echt nog zwart, enkel met scheren in de winter ... Vind het dan zo jammer om ze naast elkaar te zien staan :p zeker omdat zijn eigenaar het me graag eens doorwrijft dat de hare zo mooi zwart blijft :p Ahja, dan is hij maar bruin, zo lang hij gezond blijft ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:43

Tja het ene paard wordt gewoon sneller bruin dan de ander. Ook zweet de 1 minder dan de ander..
Daar kun je helaas niets aan doen.

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:45

Das waar, ik kon het maar eens vragen hé ;)

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:49

waar kun je je druk om maken! of je nu met een bruine of een zwarte op wedstrijd gaat, dat maakt echt niet uit. de jury beoordeeld je niet op de kleur van je paard maar op het rijden! snap dan ook niet goed waarom je dat argument erbij haalt. laat je paard gewoon lekker paard zijn. in de winter word hij toch wel weer zwart. bij mijn fries hielp het door hem het hele jaar door te scheren. zijn ondervacht was namenlijk gewoon zwart. de bovenharen verkleuren door de zon. maar dan zul je na het scheren wel met dekens moeten gaan werken. je hebt ook vliegendekens die uv stralen tegenhouden. dat is dan de enige optie denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:50

Insmeren met zwarte schoensmeer. Of overdag op stal houden en 's nachts buiten.... -O- dat wordt ook wel gedaan.

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:55

Ja in de winter heeft hij sowieso wel dekens op hé, ik wil gewoon liever geen deken op in de zomer ;) En de jury oordeelt heus wel op het kleur hoor :p Niet allemaal, maar je hebt er . En dat zou inderdaad niet mogen, maar het is soms wel zo... Mijn lesgeefster rijd met 2 paarden eigen kweek. Ze hebben allebei prachtige gangen, allebei prachtige paarden, de ene is zwart, de andere is lichtbruin. Het zijn halfzusjes dus ze lijken wel op elkaar. Wij vinden allemaal dat ze met de lichtbruine VEEL beter rijd, en dat de bruine ook gewoon beter loopt, afwerkt, ... En toch haalt ze altijd de beste punten met de zwarte ... Omdat ze er gewoon ook mooier uitziet... En het was ook niet alleen voor op het wedstrijd gaan dat ik het vroeg, want zoals ik zei, ik ga er zelf niet eens mee op wedstrijd ;) ...

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:56

En insmeren met schoensmeer, haha :p En ja, das nogal moeilijk, hij staat op een manege dus hij gaat binnen en buiten samen met de andere paarden ...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:58

vieniemuis schreef:
Ja in de winter heeft hij sowieso wel dekens op hé, ik wil gewoon liever geen deken op in de zomer ;) En de jury oordeelt heus wel op het kleur hoor :p Niet allemaal, maar je hebt er . En dat zou inderdaad niet mogen, maar het is soms wel zo... Mijn lesgeefster rijd met 2 paarden eigen kweek. Ze hebben allebei prachtige gangen, allebei prachtige paarden, de ene is zwart, de andere is lichtbruin. Het zijn halfzusjes dus ze lijken wel op elkaar. Wij vinden allemaal dat ze met de lichtbruine VEEL beter rijd, en dat de bruine ook gewoon beter loopt, afwerkt, ... En toch haalt ze altijd de beste punten met de zwarte ... Omdat ze er gewoon ook mooier uitziet... En het was ook niet alleen voor op het wedstrijd gaan dat ik het vroeg, want zoals ik zei, ik ga er zelf niet eens mee op wedstrijd ;) ...

Jeetje dan kan ik beter helemaal maar stoppen... ik heb een vos -O-

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:00

996981 schreef:
Jeetje dan kan ik beter helemaal maar stoppen... ik heb een vos -O-

:') Sneu voor je!

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:03

Ik heb niet gezegd dat ik een vos niet mooi vind hé, ik had zelf bijna een vosje gekocht, maar heb dan afgehaakt omdat hij teveel op zijn voorhand gereden was... Ik bedoel het ook helemaal niet zo ... Voor mij is de hoofdreden vooral omdat hij een zwart hoofd heeft maar de rest is bruin, en je ziet zo 'plekken' op de overgangen van zwart naar bruin, en dat vind ik nu gewoon helemaal niet mooi ...

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:06

http://www.sportbizz.nl/library/1262977356_res1.jpg
Met een vos bereik je niks :D

groeten,
een vos eigenaar ;)

TS, je paardje word wel weer zwart hoor deze winter, en of hij wel of niet wint op wedstrijd hangt vooral van jouw ruiter af! begrijp wel dat het je 'dwars' zit dat je paardje verkleurt, ik zie zelf ook graag zwarte paarden :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:07

Het enige wat een beetje helpt is inderdaad niet bezweet op het land zetten, maar dan eerst even afspuiten. Als hij dan toch bruin wordt, is het in ieder geval egaal, haha! Die van mij verkleurde vorig jaar ook, het zij zo. Ik was 'm wel meestal voor een wedstrijd, dus ik heb vorige maand eens zo'n zwartshampoo flesje gehaald. Ik zie nog niet bijzonder veel verschil, maar ik heb het ook pas een keer gebruikt.

Ach joh, als je een mooie zwart hebt, heb je ook een mooie bruine. Ik heb nog niet gemerkt dat het qua punten verschil maakte.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:08

vieniemuis schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik een vos niet mooi vind hé, ik had zelf bijna een vosje gekocht, maar heb dan afgehaakt omdat hij teveel op zijn voorhand gereden was... Ik bedoel het ook helemaal niet zo ... Voor mij is de hoofdreden vooral omdat hij een zwart hoofd heeft maar de rest is bruin, en je ziet zo 'plekken' op de overgangen van zwart naar bruin, en dat vind ik nu gewoon helemaal niet mooi ...

Geloof iedereen hier nou maar... je plaatsing op wedstrijden heeft niets maar dan ook niets te maken met de kleur van je paard. Je wordt beoordeeld op je rijerij en de africhting van je paard. Wedstrijden zijn niet een soort van pennymodeshow...

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:09

Thea_Ste schreef:
http://www.sportbizz.nl/library/1262977356_res1.jpg
Met een vos bereik je niks :D

groeten,
een vos eigenaar ;)

TS, je paardje word wel weer zwart hoor deze winter, en of hij wel of niet wint op wedstrijd hangt vooral van jouw ruiter af! begrijp wel dat het je 'dwars' zit dat je paardje verkleurt, ik zie zelf ook graag zwarte paarden :)

Dank je, het was dus gewoon een vraagje , en niet de bedoeling om te zeggen dat je met een ander kleur paard niets kan bereiken ;) Als je als ruiter/ paard gewoon echt goed bent gaan ze natuurlijk ook gewoon supergoeie punten geven, ik wil gewoon zeggen dat het soms een voordeel kan zijn een zwart paard te hebben, dat maakt je daarom geen kampioen ... ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:10

996981 schreef:
vieniemuis schreef:

Geloof iedereen hier nou maar... je plaatsing op wedstrijden heeft niets maar dan ook niets te maken met de kleur van je paard. Je wordt beoordeeld op je rijerij en de africhting van je paard. Wedstrijden zijn niet een soort van pennymodeshow...

Precies..
Ik reed in het buitenseizoen meer punten dan in het binnenseizoen.
Terwijl hij tijdens de winter roetzwart was en in de zomer heulemaal bruin ;)

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:16

verkleurt zijn hoofd dan ook bruin? want dat blijft echt zwart bij die van mij, en het is maar een raar zicht op dit moment :p