zomereczeem behandelen met advantix

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

zomereczeem behandelen met advantix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:07

Voor hen die geïnteresseerd zijn:
Advantix 40-60kg 4 pipetjes voor pony van 1.50m ongeveer 450 kg (andere afmeting weet ik niet sorry).

Gebruik: 4pipetjes volledig te gebruiken: 1 tussen de oren op manenkam, 1 thv schoft, 1thv midden rug en 1 thv staartbasis. herhalen elke maand.

checken allergische reactie: eerst 1 pipet gebruiken op 1 van de 4 plaatsen aanbrengen dan 24 u wachten. Indien hevig schuren dit product niet meer gebruiken.

Indien geen reactie dan de 3 andere pipetjes op de 3 resterende plaatsen aanbrengen.

Ben er zelf vandaag mee gestart. dus morgen even de plek checken en hopelijk geen reactie.
Zal laten weten hoe het evolueert maar ga hem tegelijkertijd ook op cortisone zetten tegen de hevige jeuk die hij nu heeft want schuurt echt alles open.

Dit bovenstaande is allemaal in overleg met een dermatoloog voor paarden (is zowel dermatoloog kleine als grote huisdieren).
Zij heeft nog geen reacties meegemaakt maar er kan altijd een 1e zijn die reactie krijgt. Het kan zijn dat de jeuk niet 100% verdwijnt maar er zijn reeds verschillende paarden die met wat smeren geen probleem meer vertonen.

Nu hopen maar dat Mir er goed op reageert en dat de cortisone snel zijn werk doet ook.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:10

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Is dit al vaker toegepast op paarden en zo ja, wat zijn de resultaten?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:10

Wees wel voorzichtig met cortisonen. Mijn paard werd er hoefbevangen van en heb ik uiteindelijk daardoor moeten laten inslapen.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:21

Zij heeft zo al verschillende paarden die ermee geholpen zijn. Maar helaas zoals bij elk product is het, denk ik, afhankelijk van paard tot paard. Ik ken ook iemand waarbij het paard er geen effect op gaf dus tja tis weer geen 100% product.

Denk gewoon dat het de moeite waard is omdat het zo makkelijk in gebruik is, 1 keer erop doen en je merkt wel of er effect is of niet.

Tja ik probeer het alvast, vanavond gaat het 1e pipetje erop tussen zijn oren (want daar is nog geen jeuk). Dus morgen kijken of hij aan zijn frou jeukt en anders tegen de avond de 2 andere pipetjes erop (ga eerst even in totaal 3 pipetjes gebruiken en kijken naar zijn reactie want heeft gevoelig huidje).

Duimen maar en hou jullie op de hoogte maar zoals ik al zei ik ga ook even cortisone gebruiken. De cortisone is in zeer lage dosering dus bijwerkingen zijn miniem. Ze heeft me ook gevraagd of mijn pony dik was want dikkere paarden hebben een groter risico op hoefbevangeneid bij cortisone therapie. Hij is gelukkig aan de toch wel schrale kant, ben ik even blij met zijn 25% arabier afstamming :Y) . Trouwens het MOET gewoon even, hij schuurt TE erg en ik woon helaas ook nog eens aan rand van het bos ;( .
Laatst bijgewerkt door sjojo op 22-05-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:23

Hou het topic in de gaten. Maar moet zeggen dat derfen tot nu toe een hoop verhelpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:26

het werkt maar 2-4 weken,sjee dan word het wel een duur paard en is een eczeemdeken toch veel goedkoper?
denk ook gezonder. :j

maar dit middel beschermd het paard toch helemaal niet tegen het prikken?
en die prik daar zijn ze juist allergisch voor.
sjojo,heb je al een eczeemdeken geprobeerd?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:31

Jaja, derfen vandaag besteld want tkc was of te oud geworden of helpt hem niet.
Hoop dat derfen er ten laatste vrijdag is want wil hem in het weekend ook nog eens hiermee insmeren.

( en dan zit er zowat alles in en op :j ).

Niet ideaal die mengelmoes maar cortico is even voor snel die jeuk te doen verminderen, advantix is voor algemene behandeling en ook omdat ik enkel in het weekend thuis ben om hem dan met derfen lokaal nog even voor de zekerheid te behandelen.

Gisteren dacht ik nog dat ik hem zou moeten laten inslapen maar vandaag al veel positiever, het moet alemaal lukken gewoon :j

Eczeem deken zweet hij zich rot onder en voelt zich er ook niet happy bij. heeft nu wel halsdeken aan nu het wat koeler is en blijkbaar vind hij dat nog niet zo erg (vandaag heeft mijn moeder hem dat aangedaan).
Advantix heeft volgens haar ook verjagende funtie, ik kan maar proberen hé. krijgt hij in ieder geval ook geen luizen of vlooien :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:36

tja.
nou ja,ik wens je succes,maar tegen zomereczeem is er nog steeds maar 1 oplossing en dat is een deken om.
beetje zweet is niet erg,doen ze ook als ze werken.
een zoutblokje in het land en genoeg water en klaar is het.

ik heb zelf ook van alles gedaan en gesmeerd,dier werd er gek van!
nu sinds een paar jaar gewoon de deken er op en ik heb rust en pony ook.
en een deken zoals de rsih is heel ademend,ligt goed en werkt wel

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:08

Ja deken zou ideaal zijn (hij heeft een rambo sweet itch hoody) maar hij vind het niets en een beetje zweet oké maar druppen dat hij deed :( . Ook helemaal rond zijn ogen en mond was hij nat.
Heeft vandaag zijn halsdeken van ivanhoe voor 1e keer aan gehad en dat ging super. Hij heeft lekker gerold en was volgens mijn ouders veel vrolijker en zweette wel iets maar niet nat enkel beetje klam. *\o/*
Het deken gaat toch even de kast in, het halsdeken krijgt hij aan als hij op de wei is en als het niet te warm is zodat hij weer echt nat komt te staan. Bij opstallen gaat het uit zodat hij weer op zijn gemak is en zijn velletje kan ademen.

aisie

Re: zomereczeem behandelen met advantix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:42

Misschien kun je een halsdeken combineren met een wat lichtere soort vliegendeken zodat hij het niet zo warm heeft? Denk toch wel dat je paardje het beter wat te warm kan hebben dan barsten van de jeuk......die van mij kunnen nu echt geen dag zonder deken. Dan vergaan ze van de jeuk.

Maar ben heel benieuwd hoe dit gaat en hoop dat je ons op de hoogte wilt houden.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:23

hier even een update over Mir (zoals beloofd of het nu goed of slecht gaat)
Mir heeft gisteren om 21u zijn 1e pipetje tussen oren aangebracht gekregen en zijn cortisone (tussen boterhaam) fijn opgegeten. Er zijn geen tekenen dat hij de advantix niet verdraagd. Meneer heeft vanmorgen weer netjes zijn halsdoek over zijn hoofd laten trekken (trots!).
Vanavond grote check want is dan 24 u tussen en als dat goed is dan krijgt hij de 3 andere pipetjes. Gisteren wel 90 euro uitgegeven aan pipetjes en cortisone -O- . Maar als het helpt dan ben ik al blij .
Er is wel een foutje ingeslopen in mijn 1e bericht> pipet van 40-60 kg bestaat niet het hoogste is 40 kg.

Groetjes

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:41

Maar cortisol haalt altijd zomereczeem twee weken weg. Hoe weet je icm. alles wat je gebruikt dan of de advantix de oplosser is?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:13

Ik heb ook wel eens een prparaat op premethrin basis gebruikt, had totaal geen effect, ook de oorlabels voor koeien, helpt niets.
Cortico's helpen omdat ze de symptomen bestrijden, maar het is troep, zou er niet aan beginnen hoor, kans op HB paard is aanzienlijk en dan ben je echt goed klaar.
Hoe jammer ook een deken is de enige optie tot nu toe. Al zou hyposensibiliseren toch ook moeten werken zou je zeggen?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:04

updat: Mir doet het super, niet geschuurd! geen irritatie van de 4 pipetjes.

Omdat hij het zo goed doet en totaal niet schuurt gaan we de cortisone afbouwen en kijken wat dat geeft.
Pipetjes is ook maar om te proberen hoor, we gaan kijken wat het geeft als ze uitgewerkt zijn.
Hij heeft nog steeds niet geschuurd aan zijn staart die vorige week door de dierenarts met tkc is ingesmeerd. Mijn moeder vermoed dat ze thv hals niet voldoende tkc gebruikt heeft en dat hij daardoor plots jeukaanval heeft gehad.
Ik weet niet wat ik moet denken -O- dat komt ervan als je je paard niet zelf kunt behandelen omdat je 14 dagen na elkaar moet werken.
Tja vanaf nu dus elk weekend toch thuis dus kan ik weer zelf smeren. Misschien was de tkc dus toch voldoende voor hem en heb ik derfen voor niets besteld. Maar tkc is toch bijna op dus ga dan maar even naar derfen overschakelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:10

Ik wens je veel succes, heb er een die op alle chemische middelen slecht reageerd dus doe het nu met de sweetichhoody, werkt goed maar hij heeft ook niet in ernstige mate exceem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:16

die van mij staat gewoon zo:
Afbeelding
gaat prima,deken zit goed,ademt heel goed en bij een buitje is dit prettiger dan een eczeemdeken.
en hij staat 24/7 op de wei en ik smeer helemaal nergens mee.

doe corticosteroiden halen nu inderdaad de jeuk weg,zou wel oppassen dat je nu niet van alles en nog wat door elkaar gaat smeren,want dan kun je juist allemaal huidproblemen gaan kgijgen.
1 middel gebruiken en verder niet.

bigone heeft gelijk,alle chemische middeln worden door de huid opgenomen,gaan de bloedbaan in en komen dan bij de lever terecht.
en juist die lever is bij zomereczeempaarden al zo gevoelig.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 21:15

Ik ben het ermee eens tis allemaal waar wat jullie zeggen, geen 1 geneesmiddel is goed voor het lichaam. Cortico's doen inderdaad de jeuk verdwijnen en hebben heel wat nevenwerkingen bij hoger doseringen. Maar aan zeer lage dosissen kan het geen kwaad.
Er zijn honden die door een huidallergie hun hele leven op een lage hoeveelheid cortico moeten staan en die hier geen problemen van ondervinden.
Verkopen doe ik Mir niet, hij is al zo vaak veranderd van eigenaar. Verkopen of weggeven, nee dat nooit dan krijgt hij een spuitje (tis heel cru maar zo zie ik het). Trouwens de cortico's dienen enkel in de zomermaanden dus niet het hele jaar. Tis ook maar de vraag of hij ze nodig heeft want zijn staart blijft jeukvrij. (even tussendoor: Mir doet het nog steeds goed, totaal geen jeuk!!!!!!!!!!!!!).
@ellepel: kan je foto helaas niet zien, weet je het merk?

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:10

mijn fjord heeft 11 jaar doorgebracht met een exceemdeken. Ik kan echt zeggen dat dat is wat echt helpt! Al die dure smeersels doen niks. De manen en staart dik in de leovet lotion zetten verzacht. De mug heeft een hekel aan vettigheid dat is dus de truc. Hij is wel heel vies maar dat houd ze weg en dan uiteraard onder de deken. Op het moment dat ze geprikt worden komt het speeksel in hun bloed en is de allergie geprikkeld. Dan kun je alleen nog maar veel douchen ,vetten enzo om de jeuk te stillen.Mijn Tor had een deken waarbij zelfs zijn benen tot op zijn hoeven waren ingepakt: Een RSHdeken.
Afgelopen week hielp er niks meer zijn jeuk zat over zijn hele lijf spuiten met cortisone kon niet meer (door de negatieve effecten hiervan...)en toen heb ik besloten dat het genoeg was. Zijn immuunsysteem was op,hij was lusteloos had opgezette klieren,sliep veel(door het continue moeten vechten van binnen)In mijn bijzijn is hij rustig ingeslapen. Dat is heel rustig verlopen...hij was er zelf ook klaar mee. Mijn Tor is niet meer!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:14

ach... :(:)

wat ontzettend sneu zeg,zo jammer dat er dan niks helpt he?
heel veel sterkte met het verlies van je fjord

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:41

Torgil, veel sterkte met deze moeilijke maar wel juiste beslissing, dit was idd geen leven meer voor Tor.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:09

veel te laat maar toch veel sterkte met het verlies van je paardje.

update over mir:

Het gaat SUPER *\o/* . Ik weet niet of het aan het weer ligt of niet maar Mir schuurt AMPER! Hij krijgt om de 2 dagen een boterham met cortisone (minimale dosis) tussen gewoon voor als er nog een muggenexplosie zou komen, wordt ingesmeerd om de week met tkc en heeft enkel een halsdeken van ivanhoe aan.
Aan zijn staart is er niets te zien, de staartharen zijn een beetje onze parameter voor het schuren. Zijn ze in de war dan moetden we manen en staart insmeren. Zijn staart was vrijdag wat in de war dus heb ik hem zaterdag behandeld met tkc en ook zijn manen gedaan. Hij is een gelukkig manneke! Het insmeren gaat goed, hij liet het de eerste 2 keren amper toe maar nu zelfs zonder halster.
Afhankelijk van het weer krijgt hij zijn halsdoek aan die trouwens mooi blijft liggen gedurende de dag, en hij zweet totaal niet hieronder. Met regenweer (constante regen) gaat de doek uit en mag hij zonder doek de wei in. Zo ook als het voldoende waait. In de stal gaat de doek af want daar weet ik dat hij niet kan schuren. Het opstallen is afhankelijk van het weer: koud of winderig of regen dan mag hij langer buiten blijven en anders gaat hij om 4-5u de stal in.
Zijn wonde op zijn kont is al niet meer te zien.

Ik ben zooooo blij dat hij kan blijven maar toch ben ik bang dat er nog niet zoveel muggen zijn op dit moment en hij dus niet veel gestoken wordt.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:57

Hier weer een update over Mir > goed nieuws en slecht nieuws.
SLECHT NIEUWS: Helaas had hij weer geschuurd deze week en vorige week ook al wat.
Het enige dat veranderd was was dat ik zijn pipetjes advantix niet op tijd had herhaald omdat ik wilde weten of ze nu wel echt effect hadden. Voor de rest was de behandeling hetzelfde gebleven, soms was de doek niet op gedaan wegens de felle wind en was het opstallen soms later dan 17u. Dit ging allemaal prima tot 14 dagen geleden (moment dat ook pipetjes uitgewerkt zouden zijn) hij dus weer begon te schuren. Eerst dacht ik dat het toeval was maar na een kijkje op de kalender zag ik dat die pipetjes precies wel echt geholpen hadden. Vanavond dus weer even pipetjes erop gedaan, dik tegen de goesting van meneer want hij vond dat het product nogal raar rook, maja. Dus nu weer even opvolgen hoe het met hem gaat.
GOED NIEUWS: Het lijkt dus dat de pipetjes hun werk toch wel doen en de tip van de professor van unif gent dus werkt. Of het zeker zo is zal in de komende weken moeten blijken.
Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte :j