wel of niet exzeemdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

wel of niet exzeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:56

Ik heb mijn ruintje nu bijna 9 maanden, volgens de vorige eigenaars schuurde hij pas sinds vorig zomer.
Ik heb 20 jaar een haflinger gehad met zomerexzeem en die kon ik gewoon houden met tkc smeren om de week. De tkc heb ik nu ook op Mir gebruikt, dit ging goed tot vorige week woensdag. Ze hadden op het weerbericht felle rukwinden gegeven en daarom wilde mijn vader de oude appelboom stutten met ijzeren stutten. Ik was niet thuis helaas of ik had het verboden, Mir schuurde mild dus had ik geweten dat hij daar ook aan ging schuren. Dag erna zijn de stutten blijven staan en in de namiddag zag mijn vader dat Mir een supergrote wonde had. Deze wonde zit boven op zijn kruis (hoogste punt van kont) en is z'n 15 cm doorsnee. Da heeft ernaar gekeken en verzorgd. Ook zijn manen zijn aan frut |( . Tot dan toe had hij minimaal geschuurd aan manen en aan staart dus was super blij. Nu vertrouw ik het zaakje niet meer, ik zit hele week op kot. Ik heb zo'n rambo sweet itch deken maar vind het niet leuk voor hem. Hij heeft het vant weekend 2 dagen aan gehad en zweet zich te pletter ;( . Vind het echt geen optie zo'n deken.

Verder zie ik hem bijna nooit schuren en hij heeft enkel wat bomen om zich aan te schuren (zolang mijn pa geen fratsen uithaalt :( !).
Ik vind dus dat het deken geen optie is voor hem, hij lijkt heel stil en treurig en zweet zich kapot.
Smeren met tkc doe ik wel nog nu ik weer ieder weekend naar huis kan komen.
Ik weet dat het niet gezond is maar kan ik hem geen cortisone geven enkel in de zomer.? Hij is 14 jaar en ik heb liever een paard dat gelukkig is en eventueel door de cortisone misschien eerder naar de eewige weilanden gaat.
Misschien overdrijf ik nu maar zit al hele tijd te janken, ben zo bang dat ik hem niet ga kunnen houden ;( .
Sinds dit weekend nieuwe regel ingevoerd: om 9u de weide op en om 16u ten laatste op stal. In het stalvenster heb ik een muggengaas gespannen zodat het niet te warm wordt (houten stal).

Sorry, hele uitleg maar is zoooo frustrerend, ik zie zijn toekomst somber in. Hij heeft bomen om aan te schuren= geen probleem. vader zet ijzeren palen = wel probleem. Cavalesse haalt volgens mij niets uit. Hebben jullie nog een idee?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:07

moeilijk schuren alleen is nog geen staart/manen eczeem
paard bij ons opstal daar is van de week (www.) Horsebodybalance bij geweest heeft haar nagekeken en spul
gegeven en moet over een maandje zonder de deken op in de wei kunnen.
Eigenaar heeft vorig jaar januari dat paard gekocht en ze zou nergens last van hebben.
IN augustus toch wonden, bulten en stijf.
Toen HBB bij geweest en de bulten en stijfheid in achterbeen is over nu maar ze heeft opnieuw wonden en plekken in de nek op de plek waar de deken niet reikt.
Schijnt af te hangen van de basis van de staart/manen eczeem.
Alles wat in staart en manen zit valt al gauw onder die noemer.
Ik hou je op de hoogte of inderdaad over twee maand dat paard vrolijk in de wei staat zonder deken ben zelf ook heel benieuwd.
Heb die lui via via toen een paar jaar geleden ook bij mijn haf gehad omdat ik daar al 6 weken tig dekens en smeersels en 500 euro later nog een gestoort paard had waarvan de dierenarts bleef beweren dat het staart/manen eczeem was.
Was kennelijk toch iets anders want nabehandeling heeft ze nooit meer ergens last van gehad.
Zeg niet dat dat bij die van jou ook zo is maar weet uit ervaring dat staart/manen gauw als onoplosbaar wordt gezien