rijpaard dag en nacht buiten met schuilstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

rijpaard dag en nacht buiten met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:25

Vanaf wanneer doen jullie je rijpaard weer dag en nacht buiten zetten met schuilstal? de nachten worden nu 15 graden dus wou er nu mee beginnen....ben benieuwd naar wat jullie doen..wel of geen deken op voor de nacht

nikkie722

Re: rijpaard dag en nacht buiten met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:40

mijn paarden staan het hele jaar door buiten met schuilstal, kunnen ze zelf beslissen of ze erin willen.
mijn oudje heeft in de winter wel een deken op, mijn fjord niet.
als je paard geschoren is kun je er misschien een regendeken van 0 gram opgooien, maar ik denk dat veel ongeschoren paarden het niet waarderen als je ze nu een deken op zou doen in de nacht. veel te warm voor ze maar dat is mijn mening, je moet het natuurlijk zelf weten!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:40

Hier ook het hele jaar door. Paard heeft al maanden geen deken meer op. Geloof dat ik die er in maart heb afgehaald / februari?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:40

Die van mij zijn per 1 april verhuisd naar weide met schuilstal, zullen er vanaf nu 365 dagen per jaar staan.

Sinds afgelopen nacht helemaal geen deken meer op, daarvoor alleen snachts nog een regendeken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 21:15

Hij vind het heerlijk buiten blijft nu dus gewoon dag en nacht buiten staan,hopelijk worden de nachten niet koeler anders kan ik altijd nog een ongevoerde regendeken opgooien@!!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:38

Het hele jaar door! :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:40

Hier vanaf begin maart al dag en nacht, ook zonder deken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:41

Mijn 2 rijpaarden staan altijd buiten met 2 stallen die gewoon altijd open staan.
Wel een deken op in de winter, maar niet helemaal dik ingepakt

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:46

Mijn paarden staan sinds 2 nachten weer 24 uur per dag buiten. T is nu 's nachts inderdaad ook nog goed te doen..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:53

Vanaf 1 mei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:56

koenlover schreef:
Mijn paarden staan sinds 2 nachten weer 24 uur per dag buiten. T is nu 's nachts inderdaad ook nog goed te doen..

Volgens mij is het met koelere temperaturen ook prima te doen hoor voor een paard, daarvoor hebben ze immers een waterdicht vachtje.

Maar hoe doen jullie dat doen, als het in de nacht kouder wordt dan 15 graden, dan gaan ze weer op stal?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:07

Mindim schreef:
koenlover schreef:

Volgens mij is het met koelere temperaturen ook prima te doen hoor voor een paard, daarvoor hebben ze immers een waterdicht vachtje.

Maar hoe doen jullie dat doen, als het in de nacht kouder wordt dan 15 graden, dan gaan ze weer op stal?

De meeste inderdaad wel, ik heb helaas al eens een onderkoeld paard gehad (die gewoon binnen stond) dus ik ben daar met mijn kneusjes een beetje voorzichtig mee. Bij mij mogen ze met 10 graden 's nachts al naar buiten, over het algemeen gaan ze eenmaal buiten niet meer naar binnen tenzij het ontzettend onweert oid. Ook zijn die temperatuurs wisselingen meestal niet plotseling en ook niet zo groot, dus daar kunnen ze zich wel aan aanpassen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:15

We hebben hier paarden die gedijen het beste bij vorst, dan krijg je ze niet naar binnen en gaan ze zelf ook niet hun stal in in de nacht. We hebben ook drie oude paarden die in de nachten naar binnen gaan, maar per 1 mei het hele spul buiten. De oude merrie krijg bij doorstaande regen wel een regendeken op, omdat haar vacht niet meer helemaal super is met haar 27.
Ik denk dat paarden 10 tot 15 graden juist liever hebben dan 20 graden. Ze hebben het vaak eerder te warm dan te koud.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:21

Klopt helemaal Mindim! Ik merk het hier ook, gisteren avond, heerlijk temperatuurtje vond ik, wel wat frisjes door de wind, maar ideaal weer om met mijn paarden aan het werk te gaan. Nou, ze hadden het een partij warm!
Ik geloof ook zeker dat ze beter gedijen in koelte dan in warmte. Qua temperatuur vermenselijken we paarden teveel (en niet alleen wat dat betreft). Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen of paarden die inmiddels wat anders gewend zijn en daarom moet je wel naar je paard blijven kijken.

Hier hebben ze afgelopen winter ook geen deken op gehad, maar hadden geen hele dikke vacht, ondanks de extreme vorst af en toe. Vanaf het moment dat ze op het land gingen, was het nog niet echt lekker en zelfs 's nachts een aantal x tegen het vriespunt geweest, maar niets aan ze gemerkt. Hebben ze het koud, dan kruipen ze wel bij elkaar op een hoopje. Ze gaan hier nu ook echt niet terug naar binnen voordat het gras op is tenzij er een andere noodzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:26

Ik vind 15 graden als eerste vereiste om een paard 's nachts buiten te houden niet echt reeel. Dat is idd vermenselijking.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:36

mijn 2 paarden lopen 24/7 buiten met allebei een aparte stal waar ze in kunnen staan.
Alleen met extreem weer staan ze op stal met de deuren dicht. En in de winter krijgt mijn kwpn'ertje een deken op, mijn fjordje niet. In eerste instantie beide zonder deken, maar mijn merrie stond te rillen van de kou dus dat was een makkelijke keuze :) Maar die stond ook direct nadat de ergste vorst afgelopen was weer zonder deken (of iig een minimale grams tegen de echte kou).

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:38

De paarden die ik rij/verzorg staan altijd buiten, dag en nacht, winter en zomer. Hebben wel een inloopstal maar maken hier bijna geen gebruik van. Ze stonden eerst allemaal zonder deken. Sinds ik er 1 van rij, doe ik die wel een deken op, maar dat is meer voor mijn gemak als dat hij het nodig heeft. Zo kan ik rijden als het toch heeft geregend, en word hij niet te koud na een ritje in de winter.
Paarden zijn geen watjes hoor, in het wild hebben ze nog niet eens een stal ;)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:39

Mijn rijpaard en gezelschapsmini kunnen zomer en winter dag en nacht naar buiten. Staldeuren blijven altijd openstaan. In de winter scheer ik mijn rijpaard en krijgt ze naar behoefte dekens op.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:44

die van mij staan ook per 1 mei op 24uur op het land. zonder deken en zonder schuilstal.
maar als het dan heel erg gaat regenen en onweer enzo dan komen ze lekker even binnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:48

Hier staan ze 24/7 buiten met schuilstal, winter en zomer (en toch andere temp dan nl) , zonder dekens, maar met altijd voldoende ruwvoer. Nooit problemen gehad. :)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:36

De mijne gaat nou ook niet meer op stal,nu 24/7 buiten met schuilstal en als de dazen/vliegentijd weer komt met vliegendeken!!en als de nachten weer kouder worden doe ik er een ongevoerde regendeken over inverband met gevoelige rug, en een ouder paard die wat mager is/...

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:10

met dit mooie weer staan ze snachts bij ons ook buiten, zonder deken en we hebben ook geen schuilstal. Mijne heeft dan wel een deken op tegen de vliegen anders schuurt ze al haar manen eraf. verder op het moment allemaal zonder deken lekker buiten.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:14

Hier staan de paarden 24/7 buiten, ook degene die ik dagelijks serieus train. 's Nachts krijgen ze geen deken op. Alleen als het echt een lange tijd achter elkaar blijft regenen krijgen ze een regendeken op.

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:28

Hier ook 24/7 buiten, geen deken. Alles heel natuurlijk :)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 23:18

Hoe doen jullie dat deze week met de paardjes als de temperatuur overdag 14 graden is en snachts 6 graden wel of gene deken op?