nog steeds dikke vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

nog steeds dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 17:30

Hoi allemaal,
Mijn verzorgpaard zit nog steeds erg dik in zijn vacht. Hij glanst heel mooi, en ziet er verder gezond uit. Hij heeft een vitaminespuit gehad en toen werd de vacht wel wat dunner, maar hij zit nog steeds dik in z'n haren. Verder wordt hij elke dag lekker gerost, maar hij verhaard ook niet heel erg. Ik had al gelezen dat er evt lijnzaad gevoerd kon worden, dit valt te proberen, maar ik dacht dat lijnzaad vooral was voor het laten glimmen van je paard. Maar hij glanst super, dus dat is het probleem niet. Kunnen wij verder nog wat doen om hem van z'n vacht af te helpen? Hij is wel bijna 18, dus de leeftijd zal ook zeker een rol spelen. Van de winter is hij 2x geschoren maar binnen een mum van tijd komen al die haren weer terug, ondanks hij in de dekens stond.
Groetjes :)

s6801881

Re: nog steeds dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:34

Ik denk dat het vooral aan zijn leeftijd en het rare weer van de afgelopen tijd te wijten is dat hij niet zo mooi in de zomervacht komt. Je geeft aan dat hij ook niet echt verhaart. Dan zou je kunnen concluderen dat hij de vacht die hij nu nodig heeft om een fijne temperatuur te kunnen houden. Je zou lijnzaad kunnen proberen, maar dat heeft alleen invloed op het verharen, en niet de dikte van de vacht, dus ik schat de kans klein dat het helpt. Heeft hij er verder geen last van? Dan kan je het gewoon laten zitten. Als je je er echt heel erg aan stoort of als hij zeiknat wordt van het zweten tijdens het rijden kan je hem scheren, maar dan ben ik bang dat je hem ook een 0-grams deken moet opdoen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 17:38

s6801881 schreef:
Ik denk dat het vooral aan zijn leeftijd en het rare weer van de afgelopen tijd te wijten is dat hij niet zo mooi in de zomervacht komt. Je geeft aan dat hij ook niet echt verhaart. Dan zou je kunnen concluderen dat hij de vacht die hij nu nodig heeft om een fijne temperatuur te kunnen houden. Je zou lijnzaad kunnen proberen, maar dat heeft alleen invloed op het verharen, en niet de dikte van de vacht, dus ik schat de kans klein dat het helpt. Heeft hij er verder geen last van? Dan kan je het gewoon laten zitten. Als je je er echt heel erg aan stoort of als hij zeiknat wordt van het zweten tijdens het rijden kan je hem scheren, maar dan ben ik bang dat je hem ook een 0-grams deken moet opdoen.

Hij staat nu even stil ivm dat er een kies getrokken is, voor die tijd zweette hij heel erg onder het rijden, hij had het ook heel snel warm. Scheren heb ik met de eigenaresse al over gehad, zij vond dat alleen niet zo'n goed idee omdat je dan het vachtmechanise in de war zou brengen. Inderdaad zou het kunnen liggen aan het weer. De enige last die hij er van ondervind is dat hij het snel warm heeft. Zeker op dagen zoals deze.

edit; voor de kies getrokken was had hij nog geen vitaminespuit gekregen, toen zat hij dus nog dikker in z'n vacht. Ik hoop dat het zweten onder het rijden nu al zal zijn omdat de vacht ook al wat minder is.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:56

Denk er ook aan dat het voor de tijd van het jaar nog niet echt warm is. Die van ons zijn ook nog niet glad.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:01

Die van mij zitten er ook nog gedeeltelijk in, maar je kunt het ook nog niet echt stabiel weer noemen. Dus naast af en toe flink de borstels erin, laat ik de natuur lekker zijn gang gaan. ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:17

De leeftijd kan zeker een rol spelen in het verharingsproces. Het kost energie om te verharen en wanneer een paard wat ouder word zal dit meer tijd kosten.
Je poetst hem al elke dag, daarnaast kan lijnzaadolie helpen bij het verharen, het zorgt er ook voor dat verharing wat sneller gaat naast een glans en voor de maag-darmstelsel. Verder zou ik het gewoon zo laten, de temperatuur lijkt weer wat warmer te worden waardoor het verharen ook wat sneller kan gaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:41

OPG --> SV

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:39

Ouderdom kan zeker een rol spelen bij het verharen. Maar veel zweten en slecht verharen kan ook een klacht van cushing zijn...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:49

Hartje schreef:
Ouderdom kan zeker een rol spelen bij het verharen. Maar veel zweten en slecht verharen kan ook een klacht van cushing zijn...

Het paard zweet onder het rijden, en dat is helemaal niet ongebruikelijk voor een paard die dik in de vacht zit. Daarnaast beschrijft de TS geen enkel symptoom dat echt klassiek cushing uitdrukt. Een dikke krullende vacht die slecht of niet verhaart is er slechts één. In zo'n geval kan je beter geen onrust gaan zaaien, want het is verre van de eerste verklaring waar je bij dit beeld aan moet denken. Regel van diagnostiek: de simpelste verklaring is meestal de beste!

De symptomen van chusings (een paard hoeft ze niet allemaal te hebben):

boktwiki schreef:
Lang, dik, krullend haar
Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
Veel drinken en plassen
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Vetbultjes boven de ogen
Hoefabcessen, hoefbevangenheid
Tandproblemen
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
Hardnekkige infecties
Diarree
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
Zweten zonder oorzaak
Last van parasieten
Schuren
Zweren in de mond
Suikerziekte
Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Verminderd immuunsysteem
Verdikte klieren bij de kaak
Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.

TS, als je wel meerdere van deze symptomen tegen bent gekomen is het verstandig een DA te raadplegen. Chusings wordt veroorzaakt door een tumor op de hypofyse. Er zijn meerdere aardig betrouwbare tests voor chusings.

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:08

haha, een eigenweize haarbos zit je paard te plagen. :+
Misshien een keer lekker afspoelen en dan rossen en dan even goed met een scherp zweet mes alle losse haren eraf schrobben. ;)
Je paard is wel gezond als zijn haren snel groeien, maar misschien toch aan de leeftijd en de laatste paar weken is het raar weer geweest ja, wat oook al gezegd is.
In mei zijn bij de meeste paarden alle haren er wel af, als het over een maand nog niet weg is, zou ik toch even een DA erbij halen....

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:48

Ja van de dierenarts hebben we die vitaminespuit gekregen. Ja ik probeer ook altijd hard te rossen maar er komen dan niet veel haren af. Hij heeft gelukkig geen van de symptomen van cushing, alleen dan de dikke vacht. Er is wel een kies bij hem getrokken, maar dat is denk ik gewoon de leeftijd, hij had ze namelijk nog allemaal.

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:26

@xJess Wel goed dat jullie de DA er snel bij hebben gehaald!

Oohh... tsja... dan zou ik eigenlijk ook niet weten hoe je dan die berevacht eraf krijgt... Bij mijn shetje (die dag en nacht buiten staat en dus een dikke wintervacht heeft gekregen) zijn de bovenste dikke haren er al af, alleen de onderste 'zachte' laag nog, maar die is gelukkig niet zo dik. Ik heb er ook een aantal uurtje poetsen in gestopt, maar dat duurde zeker geen DAGEN... er lijkt altijd maar geen einde aan die wintervacht te komen.

Dat is wel fijn! maar is hij de voorgaande jaren ook moeilijk met verharen geweest?
Die kies zal er vast niet zo veel mee te maken hebben... misschien nóg eens scheren, de vorige keer had je het midden in de winter gedaan toch? Als je het nu nog is doet groeien de dikke haren misschien niet meer bij... Succes! ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:56

Ja hij is altijd wel moeilijker met verharen, maar dit jaar is het wel erger als normaal. Nog eens scheren wilde de eigenaar niet doen omdat je dan het vachtmechanisme in de war zou brengen. En inderdaad we hadden hem al heel erg in het begin geschoren, we waren de eerste op stal, omdat hij toen ook al zo snel een dikke vacht had. Toen kwam het snel weer terug en is hij nog eens geschoren. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:11

Ik zou wel lijnzaad bijvoeren :) Ik ben er deze lente mee begonnen en paardlief, die ook moeilijk verhaart deze keer ivm het rare weer, laat wel makkelijker los (hele balen!).
Ik voer alleen na het rijden, scheutje door het voer heen en voila.