Graaskorf ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Graaskorf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:06

Even kort.. mijn haf gaat binnnenkort dag/nacht op de weide maar vorig jaar was hij toch echt wel te dik. Ik wil hem zijn plezier gunnen van voltijds op de weide te staan maar ook niet ten koste van zijn gezondheid.
Was dan beginnen nadenken over een graaskorf,maar heb hier eigenlijk geen ervaring mee ?
Doe je zoiets dan de hele tijd aan? Of kan dat ook bv alleen in de dag .. Of heeft dat dan totaal geen nut?etc..

Woody2015

Re: Graaskorf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:00

Ik lees even mee, ik heb dit bij ons ops tal gezien bij een shet die er veel baat bij had.
Zelf vind ik het er zo zielig uit zien, maar dat is het eigenlijk niet.

Ben benieuwd naar ervaringen :D

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 20:50

Ja,vind het ook wel zielig maar wil weten in hoever dit kan en of ze er geen last van hebben en etc..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:08

De ervaringen hierin zijn blijkbaar niet zo groot :)

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:28

die van mij heeft de afgelopen jaren in het begin een graasmasker om gehad...
gewoon dag delen.. ik was bang voor de suikers oid.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:18

Dus ze hoeven het niet perse continu aan te hebben om effect te bekomen?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:32

ik heb niet gebruikt voor het te dik worden maar puur voor het wennen van het gras...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:36

Hoeft voor dat gebruik zeker niet de hele dag! Je kunt zelf kijken. Als je het idee hebt dat hij/zij weer dikker wordt, kun je hem weer langer om doen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 19:42

Mijn staleigenaar zei dat als ik dat dan bv alleen in de dag aandoe of een halve dag hij zich erna gewoon gaat vol eten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:45

De kans is groot dat hij idd de uren dat hij hem niet op heeft extra gaat schranzen..
Dit zie je ook bij paarden die maar een paar uur per dag op de wei mogen. Die eten per uur veeeel meer dan paarden die er langer op staan.

Er is niks mis met een goede graaskorf. De enige diervriendelijke vind ik persoonlijk de Greenguard.
Deze is open genoeg om ze goed te laten ademen, niet van stof maar van kunststof waardoor hij niet nat kan worden, kan goed mee gedronken worden, mee gekriebeld etc.
Hij verlaagt de grasinname met ongeveer 50%. Dus 24 uur met de Greenguard om staat gelijk aan 12 uur zonder.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:06

Hmm ja,die van greenguard ben ik al een paar keer op het net tegengekomen en die stond me tot nu toe ook het meeste aan. Achja mss moet ik het maar gewoon proberen.. het blijft een haf natuurlijk.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:15

Bij ons staan ze overdag op de wei met graasmasker omdat ze anders te dik worden. (haflingers hé)
S avonds staan ze op t paddock, dus kunnen de maskers af. Van de zomer staan ze 24 uur op wei, en dan houden ze hun maskers op. Wel opletten dat het masker goed zit, anders krijg je schuurplekken

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:50

Kwam dit zojuist tegen op de Paardendrogist!!

De Greenguard is een mondmasker met gaten waarmee uw pony lekker kan grazen, maar waarmee de hoeveelheid gras die hij daadwerkelijk binnenkrijgt aanzienlijk verminderd wordt (ca. 50%). Met de Greenguard moet uw pony meer moeite doen en wordt het gras hoger afgegeten. De Greenguard doet dus niets af aan het plezier en het nut van grazen en hindert de pony absoluut niet bij het ademen, water drinken of bij sociaal contact.

Testweek
U kunt de Greenguard een week uitproberen en daarna besluiten of u een exemplaar aan wilt schaffen. Bij de testweek ontvangt u een contract waarin staat vanaf welke datum t/m welke datum u de Greenguard kunt uitproberen. Aan het einde van de testweek nemen wij contact met u op om te overleggen hoe de testweek is bevallen en of u de Greenguard wilt houden of niet.

Waarom testen?
Voor dergelijke maskers geldt altijd dat niet ieder paard er goed mee om kan gaan. Sommige paarden gaan verstijfd staan en eten helemaal niet meer en andere paarden zien kans om er langs te eten. Onze ervaring is dat 8 van de 10 paarden er goed mee om kunnen gaan en er veel baat bij hebben. U kunt de Greenguard één week uitproberen voor slechts € 8,95. U kunt hem gewoon gebruiken en kijken hoe uw paard er mee om gaat. Wij laten de Greenguard na een week weer bij u afhalen. Als u besluit om een Greenguard aan te schaffen, wordt het testbedrag van € 8,95 weer in mindering gebracht en betaalt u de normale aanschafprijs.

Maatadvies
De afmetingen van de onderkant van de Greenguard Paard zijn 15 x 14 cm. De omtrek van het mandje aan de bovenkant is 75 cm. De Greenguard Paard is niet in verstelbaar in de wijdte, de leren riempjes waarmee u het masker aan het halster bevestigd zijn wel verstelbaar.

De afmetingen van de onderkant van de Greenguard Pony is 12 x 10 cm. De omtrek van het mandje aan de bovenkant is 64 cm. De zijkanten van dit masker zijn flexibel en buigbaar, wanneer u deze even in heet water legt kan de vorm goed afgesteld worden. Deze wordt ook met verstelbare leren riempjes aan het halster bevestigd. De Greenguard pony is geschikt voor Shetlanders, C- en D-pony's met een smalle neus. Voor grotere pony's en IJslanders adviseren wij maat Paard.

De Greenguard kan met de leren riempjes aan het normale, goed passende halster bevestigd worden, hierdoor kan hij voor iedere pony/paard goed afgesteld worden. Als uw paard toch kans ziet om "langs" het masker te eten, kunt u het speciale Greenguard halster aanschaffen. Met dit halster kunt u de Greenguard nog beter op maat afstellen. In lang niet alle gevallen is het halster noodzakelijk en past de Greenguard goed aan een standaard halster.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:52

Mijn pony heeft vorig jaar met masker gestaan, zo'n zwarte ronde en die had littekens op zijn tong ervan.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:56

Nadat mijn Haf bevangen gestaan heeft, staat ze sindsdien met de Greenguard op. Eerst had ik een "goedkoper" model, maar ik kreeg het idee dat ze daar niet erg goed door kon ademen. Het klonk een beetje asmatisch, zeg maar. Daarom heb ik (na een week testen) de greenguard aangeschaft en hier ben ik heel tevreden over. Oke...de eerste dagen zijn ze er niet happy mee. Maar de mijne gebruikt hem nu 2 jaar en ze ondervind er geen hinder aan. Of tenminste: die indruk wekt ze niet. Ze staat ook lekker te grazen. Na het opdoen van de Greenguard en het overstappen op armer hooi, is ze gelijdelijk aan 120 kilo afgevallen. Ze krijgt de Greenguard nu aan, tot de weides bijna kaal zijn. Daarna doe ik hem af, omdat ze op een echt korte wei met een korf op niet meer binnen kunnen krijgen.

Ik hoor van meer mensen dat paarden wondjes e.d. krijgen, maar daar heeft de mijne gelukkig geen last van. Alleen haar snorhaartjes op haar bovenlip zijn wat beschadigd, maar daar komen we wel overheen... :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:09

Houdt je hem dan dag en nacht om??

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:21

Britty schreef:
Nadat mijn Haf bevangen gestaan heeft, staat ze sindsdien met de Greenguard op. Eerst had ik een "goedkoper" model, maar ik kreeg het idee dat ze daar niet erg goed door kon ademen. Het klonk een beetje asmatisch, zeg maar. Daarom heb ik (na een week testen) de greenguard aangeschaft en hier ben ik heel tevreden over. Oke...de eerste dagen zijn ze er niet happy mee. Maar de mijne gebruikt hem nu 2 jaar en ze ondervind er geen hinder aan. Of tenminste: die indruk wekt ze niet. Ze staat ook lekker te grazen. Na het opdoen van de Greenguard en het overstappen op armer hooi, is ze gelijdelijk aan 120 kilo afgevallen. Ze krijgt de Greenguard nu aan, tot de weides bijna kaal zijn. Daarna doe ik hem af, omdat ze op een echt korte wei met een korf op niet meer binnen kunnen krijgen.

Ik hoor van meer mensen dat paarden wondjes e.d. krijgen, maar daar heeft de mijne gelukkig geen last van. Alleen haar snorhaartjes op haar bovenlip zijn wat beschadigd, maar daar komen we wel overheen... :D

Staat je paard hier 24 uur per dag mee op de wei?
Mijn Fries gaat over een weekje weer de wei op, bedoeling is dat hij 24/7 buiten blijft en ik vraag me af of hij de hele tijd met het masker op kan blijven staan.. Wat is je ervaring hiermee?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:12

Dat is ook zowat mijn vraag Maeike .. de aanschafprijs is wel redelijk amai :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:18

Die nylon graaskorven met rubber onderkant zijn ondingen, onze Fries was er vorig jaar in twee dagen doorheen. Ze heeft nu een Greenguard, loopt er de hele zomer mee, werkt soper en je kunt niet eens zien dat hij slijt. Ze staat 10-12 uur in de wei per dag.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:24

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:30

Met mijn mini ben ik er vorig jaar mee begonnen. Dan stond ze er een dag of een nacht mee. Ik probeerde het dan vooral te doen als het fructaan-gehalte het hoogst was. Maar vaak ging ze er per dag wel zo'n 6 uur per dag van het gras af.
Dit jaar staat ze 24/7 op het land, zonder mogelijkheid haar er af te halen. Alleen is het fructaan-gehalte nu erg laag, dus heeft ze hem pas 1 nachtje om gehad (om te wennen). Ik heb er ook 1 gekocht voor mijn fjord, maar zolang hij geen dikke nek ontwikkeld, hoeft hij hem niet om.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:22

ok,ik lees het andere topic ook nog even door. bedankt voor de reacties !

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:52

Van de greenguard is bekend dat paarden hun tanden sneller afslijten.
Ik gebruik al jaren zo'n korf, hier gaan ze alleen overdag de wei op dus ze staat al die tijd met korf om.
Ze is er wel heel handig mee geworden dus de reductie van de hoeveelheid gras betwijfel ik nog wel eens. Het scheelt wel aanzienlijk in gewicht...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:55

Mijn Shetlander heeft sinds dit jaar ook een graaskorf, eentje van Agradi.
Ik ben er óntzettend blij mee! Hij kan namelijk niet rustig eten, hij schranst altijd, ookal
staat hij de hele dag in de wei. Dat resulteerde op een gegeven moment op een bijna hoefbevangen
pony. Nu heeft hij hem van 's ochtends tot 's avonds op, de tijd wanneer hij in de wei staat, en 's nachts
krijgen ze gewoon hooi. Hij is weer heerlijk slank en in topconditie! :D

En ik hoor vaak dat ze er wel chagrijnig van worden. Dat is bij mij gelukkig niet het geval. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:58

Mijn paard vind het verschrikkelijk, maar dat komt omdat hij weinig op zijn neus kan hebben het gaan dan erg jeuken.Dus ik moet hem overvallen met om doen ander loopt hij weg.Ik doe er wel een halster onder, dat moet anders gaat mijn jonge haf hem helpen de graskorf af te krijgen.